Växterna är inte krya

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridschen
    • December 2004
    • 11

    Växterna är inte krya

    Hej!

    Vi startade upp ett nytt akvarium för dryga 2 månader sedan. Akvariet är på 112 liter och vi har börjat få lite problem med våra växter. Hälftena v beståndet verkar må bra, dessa är:
    - Javaormbunke
    - Anubias
    - "Namnlös" småbladig liten buske som växer jättefint.
    Dessa tre frodas och mår bra och ser jättefina ut =)

    Problemen är de andra....
    - en växt påminner om den som kallas svärdplanta, men jag vet dock inte vad den heter egentligen. Problemen med denna växt är två, dels så har den fått bruna fläckar som blir gula i mitten på vissa av bladen(så som vanliga krukväxter ser ut då bladen börjar att vissna). Det andra är att den dessutom har börjat tappa färg och bli genomskinlig.

    - Den andra är vallisneria i såväl jätteformat som i skruvatformat. Båda dessa har från första dagen i akvariet bleknat och tappat färg i de övre delarna av "stråna" och det ser ut som om att de förmultnar/ruttnar då de växer, sedan går de av och flyter upp till ytan.

    Dock verkar det lite mystiskt som om båda dessa växter faktiskt sätter lite nya skott och nya blad... Vad som för oss känns uppenbart är att nått är fel i vårt akvarium, vi kan inte riktigt komma underfund med vad det kan vara.

    Vi har även de senaste veckorna fått små gröna prickar av alger på rutorna. Dessutom verkar det finnas små algprickar som liknar de små svarta prickarna som javaormbunken har på sig även på några av de andra bladen på de andra växterna.

    Vi har tre st malar av olika arter som faktiskt verkar vara rätt duktiga på sina olika sätt att suga på blad, stenar och rötter, men sällan på fönstren

    Värt att tillägga är kanske att vi har runt 6,9-7,2 i PH. Akvariet står så det aldrig har direkt solljus på sig. Lampan är tänd mellan 13 och 23, är inte helt hundra exakt på tiden då vi försökt justera den lite för att rätta till problemet.
    112L sällskapsakvarium, Black Molly, Platy, Neontetra, Guldmal, Kampfiskar
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Vad göder du med?
    Tror nog att det är den klassiska Kaliumbristen som är på gång igen.

    Kommentar

    • Fridschen
      • December 2004
      • 11

      #3


      Såg precis denna bilden på en svärplanta med svår kaliumbrist. Så ser inte vår växt ut, men däremot kan man nog konstatera att det är en svärdplanta vi har =)
      112L sällskapsakvarium, Black Molly, Platy, Neontetra, Guldmal, Kampfiskar

      Kommentar

      • Fridschen
        • December 2004
        • 11

        #4
        Vi göder inte med något specifikt, byter ut 25% av vattnet var 14:e dag och då tillsätter vi AquaTan, sen brukar vi ha i lite salt med.
        112L sällskapsakvarium, Black Molly, Platy, Neontetra, Guldmal, Kampfiskar

        Kommentar

        • Maya
          • November 2003
          • 1162

          #5
          är kanske dags att börja med det då..... aquatan är ett vattenberednings medel... alltså det tar bort skadliga ämnen i vattnet .. som koppar o klor och liknande..... salt tror jag inte att nån växt gillar egentligen...... börja göda med TMG eller liknande.
          Mvh M.
          Tänk att så lite... kan göra så mycket....
          Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
          Min hemsida om hoyor & pelargoner

          Tempora mutantur nos et mutamur in illis

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6


            Pick one.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Fridschen
              Vad som för oss känns uppenbart är att nått är fel i vårt akvarium, vi kan inte riktigt komma underfund med vad det kan vara.
              En kvalificerad gissning är att du har för lite ljus i kombination med total avsaknad av gödning.

              Hur mycket ljus har du?
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              Arbetssätt...