Ludwigia repens tappar blad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -piraya-
    • November 2004
    • 156

    Ludwigia repens tappar blad

    Jag har några Ludwigia repens "Rubin" i mitt kar och dem växer bra men tappar bladen på nedre halvan av växten, ser ut ungefär som en tall.
    Vad kan orsaken vara?

    Använder Amtras gödning 1gång/veckan, rekommenderad dos och har Sera:s långtidsverkande gödning i grusen, Floredepot.

    Kan jag dela på en repens bara genom att knipsa av den och sticka ner den i botten igen när den blivit för lång eller hur går jag tillväga?
    /Mats

    Juwel Vision 180
    Eheim 2028

    Juwel Rio 180
    Aquarelle 2x30W, co2
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av -piraya-
    Jag har några Ludwigia repens "Rubin" i mitt kar och dem växer bra men tappar bladen på nedre halvan av växten, ser ut ungefär som en tall.
    Vad kan orsaken vara?
    Låter som om den inte får tillräckligt med ljus. Rödaktiga växter brukar vara lite kinkiga kring det.

    Ursprungligen postat av -piraya-
    Kan jag dela på en repens bara genom att knipsa av den och sticka ner den i botten igen när den blivit för lång eller hur går jag tillväga?
    Ja, det funkar bra med den typen av växter. beskärning gör den säkert bara buskigare och vackrare (om du lyckas få den att behålla bladen).
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Växtakvarister kan testa att öka fosfat och nitrat mängden med KNO3 och KH2PO4 om växterna tappar gamla blad. Ludwigior är rätt duktiga på att tappa äldre blad när dom inte får alla näring dom behöver.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ursäkta "trådlåningen"
        Ursprungligen postat av defdac
        Växtakvarister kan testa att öka fosfat och nitrat mängden med KNO3 och KH2PO4 om växterna tappar gamla blad. Ludwigior är rätt duktiga på att tappa äldre blad när dom inte får alla näring dom behöver.
        Kan detta tänkas gälla generellt, förutsatt att ljuset är ok?
        Tex för H.polysperma?
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Kan detta tänkas gälla generellt, förutsatt att ljuset är ok?
          Tex för H.polysperma?
          Javisst - framförallt de stängslar som står ytterst som får ljus ska inte behöva tappa alltför mycket blad längst ner. Men längst djupast inne i dom fetaste buskagen kan man inte räkna med att behålla bladen - men det syns å andra sidan inte. Amano är duktig på att aquascape:a bort det genom att dölja nederdelen av snabbväxande stängselbuskage.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • -piraya-
            • November 2004
            • 156

            #6
            Ok, tackar för svaren. Idag såg jag att Tropica har en bra växtdatabas på sin websida och där stod det mycket riktigt att för lite ljus kunde vara orsaken att bladen trillar av.

            /Mats

            Juwel Vision 180
            Eheim 2028

            Juwel Rio 180
            Aquarelle 2x30W, co2

            Kommentar

            • Guz
              • December 2004
              • 12

              #7
              Temp?

              Hej.

              Vad har du för temp i karet?

              Inte helt säker på att det hjälper att öka ljuset.

              Jag har haft samma problem som du med 1W/l i ett 35 cm. högt kar.
              Detta trots PMDD NutriSI CO2 mm. Karet i övrigt hyfsat stabilt med lite trådisar.

              Hittade efter en stunds gogglande att Ludwigia repens kan tappa bladen vid "för höga" tempertaturer. Själv hade jag 27 grader.

              /Guz

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Hittade efter en stunds gogglande att Ludwigia repens kan tappa bladen vid "för höga" tempertaturer. Själv hade jag 27 grader.
                Borde bero på att växtens metabolism körs snabbare än vad den kan få tag på näring?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • -piraya-
                  • November 2004
                  • 156

                  #9
                  Jag har ca 26° i karet.
                  /Mats

                  Juwel Vision 180
                  Eheim 2028

                  Juwel Rio 180
                  Aquarelle 2x30W, co2

                  Kommentar

                  • Guz
                    • December 2004
                    • 12

                    #10
                    Borde bero på att växtens metabolism körs snabbare än vad den kan få tag på näring?
                    Kan iofs. stämma. Jag fullpulsade varje vecka. Fast jag hade extrem växtmassa.

                    /Gus

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guz
                      Borde bero på att växtens metabolism körs snabbare än vad den kan få tag på näring?
                      Kan iofs. stämma. Jag fullpulsade varje vecka. Fast jag hade extrem växtmassa.

                      /Gus
                      Bara en gång i veckan?

                      Forsfatet bilr snabbt en bristvara har jag märkt. Nu är jag för tillfället uppe i tre till fyra fosfatdoseringar i veckan med runt 4ppm. (Det känns helt vansinnigt)

                      Det verkar vara avgörande i mitt kar och när det nu nämns så är det faktiskt betydligt mindre repensblad som flyter runt vid ansningtider.
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ludwigior generellt verkar digga fosfat. Ludwigia glandulosa skickar t ex gärna ut 3-4 nya sidoskott såfort man knipsar av den när fosfathalten är bra.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...