Låga och höga ljusvärden?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    • March 2004
    • 283

    Låga och höga ljusvärden?!

    När man läser växtbeskrivningar osv står det att växten antingen kräver mycket högt ljus, mycket lågt eller något mittemellan (1-5).
    Men vad motsvarar 1,2,3,4,5 i antal W/liter? Alltså hur många W/liter är gränsen för mycket lågt osv..?

    Någon som kanske kan "översätta" tabellerna?
    Skulle vara mycket tacksam!

    Mvh Joel
    Den som inte frågar får ingenting veta.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    En sådan översättning är svår att göra. Båda begreppen är så luddiga att det är inte så stor mening med det. Men jag kan höfta till några riktlinjer åt dig.

    Lite riktlinjer för akvarier med standardmått:
    < 0,3 W/l med täckglas utan reflektorer, -> Väldigt svagt ljus.
    < 0,3 W/l med reflektorer, -> svagt ljus.
    0,3-0,5 W/l med reflektorer -> Medelstarkt ljus
    0,5-1,0 W/l med reflektorer -> Starkt till mycket starkt ljus (CO2 antagligen ett måste)
    1 W/l eller mer -> Kamikaze

    Tänk på att lysrörstyp, reflektorer, eventuella täckglas, lysrörens ålder, mm... också har mycket stor påverkan!
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Nja, jag tror att W/l värdena ovan ska sänkas lite för att ge en bättre bild.
      I mitt kar (450) får jag ~0.3W/l med 4 rör i två standardramper (inga reflektorer), mer får inte plats utan att börja special mecka. Iofs har jag ett ganska högt kar 60cm men skulle vilja på stå att jag ligger på minst en 2:a på "ljusskalan" 1-5.
      Tycker att en standardramp med två rör utan reflektor skulle vara en 1:a på skalan. Skulle jag trycka i reflektorer på mina 4rör kanske jag är uppe i en 3:a
      Ja, ja, bara mina funderingar kring skalan.
      Haka inte upp er för mycket bara på hur mycket ljus en växt "kräver". Jag har t.e.x. Glossostigma elantinoides (4-5 på ljusskalan) som inte kan bli lägre än vad den är (den har iofs "fri sikt" till lysrören)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag tycker ändå Peters lista var bra. Eventuellt får siffrorna ändras lite beroende på hur man spridit ut sina watt, höjd på burken, yta - och det viktigaste: CO2-halten (eftersom man kan skjuta kompensationspunkten antingen med ljus eller med CO2).

        En perfekt gödd hightechburk med kalas CO2-nivåer behöver inte speciellt mycket ljus för att ändå få bra tillväxt:
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ja, och jag inser själv att jag skrivit samma sak faktiskt.
          Jag har 450l med 4*38W => 0.34W/l utan reflektorer allstså en svag 2:a
          Skulle jag klämma dit reflektorer så hamnar jag på en 3:a

          Ibland så skriver man samma sak men menar lika
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...