Att göda eller inte göda, det är frågan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke K
    • December 2004
    • 74

    #46
    En sista kommentar innan jag stänger butiken. Det tycks finnas ett par axiom inom akvaristiken varav ett lyder: Det går inte att stänga av ett filter nattetid. Det är uppbyggt kring 2 paragrafer.
    § 1. Stänger man av filtret på natten uppstår en massa problem.
    § 2. Om det mot förmodan inte skulle uppstå några problem träder § 1 omedelbart i funktion.
    Möjligen finns det en ytterligare § 3 i stil med: § 1 och 2 får inte ifrågasättas.

    I mitt fall skulle problemet vara att mina fiskar dog. Först pga nitritspikar. Sen pga sjukdom som berodde på nitrit. När jag började undra hur det kom sig blev det plötsligt så att mitt filter är helt dött så fiskarna dog av ammoniumförgiftning. Eller också så sker all nitrifikation utanför filtret. Undrar vad fiskarna dog av i så fall? Min förklaring om en smittosam sjukdom som kom med inköpta fiskar är ju skrotad.

    Den ena vilda teorin efter den andra dras fram. Inte så konstigt eftersom det hela är ett teoretiskt resonemang av några kaxiga personer som aldrig varit i närheten av mitt akvarium. Det finns ett par saker i teorierna man kan ifrågasätta.

    1. Det blir syrebrist i filtret under natten! Svårt att vare sig förkasta eller bekräfta eftersom mätningar i mitt filter aldrig gjorts. Huruvida syret tar slut beror på många faktorer. Hur mycket syreförbrukande material det finns i filtret och av vilket slag. Hur stor syrehalt det är normalt. Hur lång avstängningstid. Mm. Så många osäkra faktorer att det är omöjligt att resonera sig fram till ett resultat.

    2. Bakterierna i filtret dör av syrebrist! Jag känner inte till hur just nitrifikationsbakterierna reagerar på en ev syrebrist men normalt är det väldigt svårt att ta kål på bakterier. Att det skulle inträffa en massdöd i just mitt filter går inte heller att resonera sig fram till pga invändningarna i punkt 1 ovan. Eftersom det inte uppstår nitrit i mitt kar blir saken ännu mer komplicerad. Det blir till att stödja sig på axiomet.

    Att det skulle kunna uppstå problem vid filteravstängning tror jag nog däremot är möjligt osäkert hur tills noggranna försök och mätningar gjorts. I extrema växtkar finns det tydligen en risk som jag har en teori om, men eftersom det bara är en teori håller jag den för mig själv.

    Fortfarande så är jag lite häpen om hur människor kan med att sitta och resonera sig till hur just mitt akvarium och filter fungerar ihop när dom är så långt från verkligheten. Varje kombination av akvarium, innehåll av växter och fiskar och filter är unikt. Nu är mitt filter tydligen "helt dött". Bullshit!

    Jag avkrävs dessutom mer eller mindre förklaringar på hur det kan fungera hos mig. Jag har faktiskt ingen förklaring, jag är varken biolog eller kemist. Men jag har trots allt en del kunskap som dock inte räcker långt i såna här sammanhang. Bara det fungerar så är jag nöjd.

    Nu är det slut på det roliga, jag kommer i fortsättningen inte att kommentera saken längre. Det går inte att föra en vettig debatt när forumet domineras av ett par vältaliga "experter" som inte accepterar några andra tankar än sina egna och som dessutom alltid skall ha sista ordet. Det bjuder jag på nu. Möjligen lämnar jag forumet för gott, kanske inte.

    Nu skall jag fortsätta med akvariet som jag alltid gjort och beundra resultatet. Möjligen kommer jag att söka upp tjuren Ferdinand, sätta mig bredvid honom under korkeken, lukta på blommorna och vara sååå lycklig. Fridens.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #47
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Chrilleus
        • November 2004
        • 224

        #48
        Klockrent
        Någon som har hört talas om "isbjörnssyndromet" LOL
        500l, 160l, 96l
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #49
          Nu låter vi Åke få sista ordet. Han har nu bevisat att ha kan utan att blinka blanda alla inlägg i denna tråd och sätta dom emot varandra som om det var samma kille som skrev allt, det är respekt.

          Hoppas dock att du återkommer på detta forumet, Åke, i denna tråden eller annan. Vi behöver dig.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #50
            Föresten....Vad är isbjörnssyndromet?
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Chrilleus
              • November 2004
              • 224

              #51
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Föresten....Vad är isbjörnssyndromet?
              MVH
              Magnus
              Isbjörnar går ogärna utanför sina invanda stråk, dom går där dom alltid har gått så att säga... I djurparker kan man riva ner stängslet om man vill, björnen går lik förbannat fram och tillbaka i sina egna spår.. (Hört på en företagsutvecklingskurs för ett par år sedan).
              500l, 160l, 96l
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #52
                85% av Sveriges ekonomer köper alla sina kläder där dom köpte sin första kostym. 95% av Svenskarna lyssnar på samma musik som dom gjorde innan dom fyllde 30.
                (Hört på en annan kurs).

                Någon gång för jättelängesedan var även Åke mottaglig för argumentation, jag menar: han stängde ju av sitt filter pga en enda artikel i en akvarietidsskrift. Det tycks härmed vara bevisat att mäniskan blir mindre flexibel med åren.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #53
                  Skulle faktiskt vara kul och höra med Kjell eller Erik har för åsikt...

                  De har ju varit med en stund om man säger så, och lärt om åxå ! Jag tänker på tråden "Have you Done your...."
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • rindberg
                    • March 2004
                    • 196

                    #54
                    I naturen slutar väll vattnet inte röra sig på natten?

                    Är det inte så att det är värre om ett ytterfilter står stilla än om ett innerfilter gör det? I ett ytterfilter så handlar det ju bara om ungefär 5-7 liter vatten som blir stilla stående, medans ett innerfilter lär kunna anses vara en del av hela akvariets vattenvolym, vilket ju borde minska risken för att syret tar slut för nyttobakterierna med följden att dom dör?

                    Sen tycker jag det verkar som onödigt arbeta att hålla på och stänga av filter över natten... hmm... ok det finns ju timer Ser ingen fördel med det, men däremot en ökad risk.
                    Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                    Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #55
                      Den ena vilda teorin efter den andra dras fram. Inte så konstigt eftersom det hela är ett teoretiskt resonemang av några kaxiga personer som aldrig varit i närheten av mitt akvarium.
                      Nu känns helt plötsligt närvaron av någon med dina erfarenheter inte så viktig längre då min senaste teori angående nattavstängda filter innefattar eventuella gaser som bildas i filtret och skapar obefogad aggresivitet hos däggdjur som vistas i närheten. Ska fortsätta studierna på detta vid tillfälle.

                      Undrar vad fiskarna dog av i så fall? Min förklaring om en smittosam sjukdom som kom med inköpta fiskar är ju skrotad.
                      Friska fiskar i en frisk miljö är förvånandsvärt resistenta mot sjukdomar.

                      I extrema växtkar finns det tydligen en risk som jag har en teori om, men eftersom det bara är en teori håller jag den för mig själv.
                      Det finns mängder av risker men till saken hör att så länge man sköter ett high techkar så är det nog det närmaste en naturlig miljö man kan komma.
                      Dessutom tenderar växtakvarister fokusera sig på växterna och struntar i om det trillar av en fisk då och då. Allt för vetenskapen.

                      Fortfarande så är jag lite häpen om hur människor kan med att sitta och resonera sig till hur just mitt akvarium och filter fungerar ihop när dom är så långt från verkligheten. Varje kombination av akvarium, innehåll av växter och fiskar och filter är unikt. Nu är mitt filter tydligen "helt dött". Bullshit!.
                      Nu börjar vi nå poängen med den här tråden. Du startade en tråd där du nämnde nattavstängning av filter och då kan du bara vänta dig att folk ska komma att debattera just detta. Att det finns olika åsikter och olika erfarenheter det måste du också godta.
                      Saken är den att dom flesta här förmodligen struntar högaktningsfullt i ditt kar. Visst det var ett vackert akvarium med en imponerande växtmassa för att vara ett,vad som idag kallas Low tech-kar. Det som debatteras är fenomenet nattavstängning av filter.
                      Jag repeterar, Vi diskuterar nattavstängning och dess för och nackdelar, du diskuterar attityder och inbillad kritik angående ditt kar. Vi har inte tappat tråden.

                      Nu är det slut på det roliga, jag kommer i fortsättningen inte att kommentera saken längre. Det går inte att föra en vettig debatt när forumet domineras av ett par vältaliga "experter" som inte accepterar några andra tankar än sina egna och som dessutom alltid skall ha sista ordet. Det bjuder jag på nu. Möjligen lämnar jag forumet för gott, kanske inte.
                      Nu tvingas jag säga saker som jag inte gärna säger då det finns risk för att folk blir högfärdiga.
                      Några av killarna och tjejerna på detta forum är fruktansvärt bildade och rör sig i den absoluta eliten vad gäller marinbiologi och närliggande ämnen. vissa har doktorerat på delar av den här hobbyn andra har skrivit böcker om den.
                      (Detta gäller dock inte mig, jag är herpetolog. =) )
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #56
                        Ursprungligen postat av Tropfrog
                        Någon gång för jättelängesedan var även Åke mottaglig för argumentation, jag menar: han stängde ju av sitt filter pga en enda artikel i en akvarietidsskrift. Det tycks härmed vara bevisat att mäniskan blir mindre flexibel med åren.
                        Ja, ja - jag brukar ju annars säga att jag inte är ung nog för att kunna allt .
                        Uppriktigt sagt så tror jag att vi alla gärna håller oss fast vid det vi tror på och är dåliga på att lyssna på andra. Det har nog inte så mycket med ålder att göra.

                        För egen del så kan jag i alla fall säga att jag blir mindre och mindre tvärsäker ju äldre jag blir och ju mer erferanhet och kunskap jag skaffat mig. Vissa av de åsikter jag framförde i artiklar i akvarietidskrifter som jag skrev och föredrag som jag höll för 20 år sen och då var "bombsäker" på håller jag gärna tyst om idag:o .

                        Tänker inte ge mig in i någon teoretisk diskussionen huruvida man skall stänga av filter eller inte på natten - men i denna fråga har jag i alla fall samma åsikt som för 20 år sedan, dvs nej det skall man inte.
                        På den tiden hade jag akvarieaffär och såg alldeles för många som då hade stora problem med sina akvarier just pga att de stängde av sina filter - problem som försvann när de lät filtren gå kontinuerligt.

                        Så visst får Åke tåla mothugg när han "torgför" en så pass kontroversiell inställning, speciellt eftersom många (även jag) anser att om många efterföljde denna inställning så skulle det inte vara bra för akvariehobbyn.

                        Detta till trots så finns det ingen anledning att vara oförskämd mot honom som t.ex. i citat ovan.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #57
                          OKI, Kjell. Jag ber om ursäkt, men vägrar ta bort inlägget. Om du vill ta bort det så är det ok för mig.

                          Föresten, Defdac och Åke: Är inte syrebrist i filtret en förutsättning för mineralisering?
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #58


                            Hittad genom googling på:


                            .. har som slutsats att mineraliseringen är ganska oberoende av syretillgången(!) men att under vissa omständigheter (äldre organiskt nedbrytbart material) så har aeroba bakterier fördelar (sida 21).

                            Lite halvkul att det pratas om slurries och Stångån som ligger här precis intill 8)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #59
                              OKI, där rök den teorin
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #60
                                Men sak tycker jag framkommit som är bra ur den här diskussionen: Man kan ju på olika sätt låta CO2-halten återhämta sig i ett lowtech.

                                Ett sätt är t ex genom middagspauser då man släcker ljuset en stund varpå CO2-halten återhämtar sig och växterna har på så sätt bättre tillgång till CO2 tiden ljuset är tänt.

                                Samma sak om man stänger av cirkulationen helt (t ex över natten) då växter, fiskar och bakterier trycker upp CO2-halten väldigt mycket. När ljuset och cirkulationen går på så har växterna hög och fin CO2-halt i vattnet och cirkulationen ser till att föra omkring alla näringsämnen som vanligt.

                                En utvidgning av cirkulationsavstängningen vore att sätta en omvänd pH-controller till pumpen. När pH:t blir för högt stängs cirkulationen (och kanske ljuset?) av varpå CO2-halten byggs upp till lämplig nivå. Är det helt mörkt i dessa pauser så att inte algerna kan utnyttja pauserna så borde det bli ganska bra med ös för växterna när väl ljuset och cirkulationen är igång.

                                Detta förutsätter naturligtvis att det är ett powerhead utan filter som står för cirkulationen så risk för nitritspikar elimineras.

                                Fördelen skulle vara att koltillgången utnyttjas maximalt av växterna när väl ljuset är på vilket skulle kunna ge gladare växter.

                                Det skulle även bli väldigt tydligt i en sådan setup hur mycket en fullväxt växtburk käkar: Med stor växtmassa skulle man bara få korta stunder ljus där den stora växtmassan snabbt strippar vattnet från CO2 när ljuset går på.

                                Algernas fenomenala bikarbonatsanvändande skulle inte betyda något iom att växterna aldrig blir CO2-begränsade.

                                Å andra sidan skulle en för stor andel mörker leda till att kolnettot blir negativt hos växterna. Man kan inte få mer kol än vad man trycker ner i akvariet (i form av fiskmat) så den totala tillväxten på växterna kan aldrig bli större än kolmängden man för ner.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...