Att göda eller inte göda, det är frågan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #16
    Ursprungligen postat av Mohlén
    Håller med Tropfrog om att du har ett snyggt kar Åke!
    "Fighten" mellan dig och defdac följer jag med spänning!
    Tycker åxå att det tioåriga karet är ganska så snyggt men "fight" ??

    Ursprungligen postat av Åke K
    ..en simtur till i ankdammen igen men det får bli en sista sådan
    Tolkar jag som att handduken redan kastats !

    Om "Åke K" anser att dagens metoder är helt fel och hans den enda rätta så ta en titt på :

    A forum community dedicated to aquatic plant owners and enthusiasts. Come join the discussion about collections, displays, tanks, styles, troubleshooting, reviews, accessories, classifieds, and more!


    eller

    The nerdiest plant blog you will find!


    Då undrar man hur i himmelfriden kan så otroligt mycket folk ha fel och bara Åke ha rätt ??

    Näh Åke, delta i debatten istället för att kasta in handuken det är ju för i gisse namn bara ett forum (f'låt Kjell )
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Åke K
      • December 2004
      • 74

      #17
      Upptäcker att jag måste förklara vissa saker som inte gått fram. Beträffande nattavstängning av filter så är det inget jag har framfört som något man skall prova utan bara att jag gör så med gott resultat. Jag har inte heller framfört åsikten att min skötselmetod är den enda tänkbara. Men det finns några besserwissrar på forumet som inte tolererar att man gör något som dom inte sanktionerat. I ankdammen skall alla simma åt samma håll, ve den som gör något annat. Observera att det är inte jag som startat nattavstängningsdebatten.

      Egentligen är saken helt horribel. Det finns inte 2 akvarier som är lika. Olika bottenmaterial, växter, belysning, fiskar, matning, gödsling mm, mm. Ingen av dessa individer har någonsin stiftat närmare bekantskap med mig eller mitt akvarium, trots detta kan dom säga exakt vilka fruktansvärda problem nattavstängning medför. Konstigt att jag som bor i samma hus som akvariet inte märkt något.

      Det är nästan som lite mobbing, jag skall med lock och pock tvingas att ha igång filtret hela dygnet. Det är väl för fan min ensak vad jag gör med mitt akvarium! Så länge det fungerar fortsätter jag som jag gjort i över 10 år, det kan ingen utomstående ändra på. Att försöka med detta på dom sätten som använts är ett angrepp på min personliga integritet. Sen finns det 2 skäl till varför jag inte har igång filtret/filtren på natten men nämner jag det startar nog en ny pseudodebatt.

      Nu så här i efterhand fattar jag dels att jag inte skulle nämnt saken men jag kände inte till debattklimatet på forumet. Dels så skulle jag rutit till direkt till dom som gnäller: Skit ni i skötseln av mitt akvarium. Får jag problem är det mitt problem och ingen annans. Sköt era egna affärer.

      Att jag nog inte fortsätter på forumet beror på att detta uppblåsta ickeproblem kommer att kasta sin skugga över framtiden. Frågar jag om något kommer svaret säkert att handla om nattavstängda filter, även om jag frågar om lysrörs livslängd. Samma om jag kommer med något råd till någon: bry er inte om honom som stänger av filtet på natten.

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        #18
        nu tyckar jag att du är orättvis .vad jag har upplevt i detta forum det är att man får ge o ta det innebär för mig att man får respekterar andras uppfattning om sakliga argument kan man inte ge sakliga argument så skall man inte hällar klanka på andra
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • Mohlén
          • January 2004
          • 273

          #19
          Riktat till Åke K
          Lite skit ska väl man kunna tåla eller?! Ex. defdac´s snack de tar jag med en nypa salt så även med alla andras oavsett om de så har doktorerat i ämnet!
          Man ska vara öppen för andras åsikter men bara för det behöver man ju inte göra som de säger, så varför ens ta åt sig?!
          Stanna kvar på forumet, du har ju bevisat med din bild på ditt kar att du kan din sak. Sen om de inte instämmer med växtfolkets snack så e de ju så! Kör ditt race, du har säkert mycket att tillföra detta forum!
          Sen att du föreställer/antar dig massa tjafs om att folk kommer att klanka ner på dig i fortsättningnen för att du kör med nattavstängt filter tycker jag bara tyder på osäkerhet från din sida! Bara du ser min "kritik" som konstruktiv sådan och inget annat!
          Hur du gör e din ensak, men att du som vuxen sitter och grämer dig över massa skit tycker jag bara e löjeväckande. Fan ryck upp dig männska!
          Senast redigerad av Mohlén; 13 January 2005, 21:54.

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #20
            Men det finns några besserwissrar på forumet som inte tolererar att man gör något som dom inte sanktionerat.
            Det finns alltid olika sätt att gör saker. Vissa är säkrare än andra.
            Här är ett exempel.


            Skämt åsido.

            Nu så här i efterhand fattar jag dels att jag inte skulle nämnt saken men jag kände inte till debattklimatet på forumet. Dels så skulle jag rutit till direkt till dom som gnäller: Skit ni i skötseln av mitt akvarium. Får jag problem är det mitt problem och ingen annans. Sköt era egna affärer.
            Sköt era egna affärer. Hmm, en bra inställning att ha på ett forum.

            Debattklimatet på zoopet är bland det absolut trevligaste jag någonsin upplevt. Endast vid några få tillfällen har någon tagit sig ton och det har ofta slutat med att personen inte längre är medlem på zoopet.

            Missförstånd kan uppstå men det är inget att hänga upp sig på.

            Att jag nog inte fortsätter på forumet beror på att detta uppblåsta ickeproblem kommer att kasta sin skugga över framtiden. Frågar jag om något kommer svaret säkert att handla om nattavstängda filter, även om jag frågar om lysrörs livslängd. Samma om jag kommer med något råd till någon: bry er inte om honom som stänger av filtet på natten.
            Näe. där har du nog fel. Det är alltid kul att få en reflektion från någon som har annorlunda erfarenheter i en debatt. Stanna kvar. Du kommer inte att ångra dig.

            Att jag ifrågasätter hela historien med nattavstängning är av ren nyfikenhet.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #21
              Ursäkta Åke, men jag förstår inte vad ditt problem är. Klart att vi vill ha andra åsikter i forumet, men du kan väl inte räkna med att alla hoppar upp och klappar i takt bara för att du kommer in i forumet. Jag har massor av gånger blivit ifrågasatt och ibland har diskussionerna lett till att jag har ändrat uppfattning. Jag är på detta forumet för att i första hand lära och i andra hand för att lära ut. Om man tar sig in i ett forum och försöker att komma med kontroversiella idéer så måste man acceptera att detta diskuteras. Har man bara sakliga argument så kanske det leder till att folk ändrar sina inställningar. Om man har inställningen att jag gör som jag gör skit ni andra i det: varför skriver man då i ett forum?

              Nej ryck upp dig och delta iu debatten istället för att förkasta den, det har du allt att vinna på. Att kasta in handduken, säga åt andra att ge fan i mig, kalla andras kar för intensivvårdspatienter, kalla forumet för ankdamm osv. Det är det jag kallar för mobbing, det är det som ger en noll i trovärdighet och framförallt är det som fördärvar stämningen här på zoopet.

              Om du trots allt bestämmer dig för att vara kvar så ber jag dig att tänka på att det är mäniskor bakom varje alias i ett forum. Även om det är en dator med bara ettor och nollor så sitter det mäniskor bakom varje tangentbord. Ha detta i åtanke så skall du se att forumet har mycket att ge.

              Jag och många andra med mig vill gärna se några duktiga lowtecakvarister på forumet, du behövs.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • M.W
                • November 2002
                • 393

                #22
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Nej ryck upp dig och delta iu debatten istället för att förkasta den, det har du allt att vinna på. Att kasta in handduken, säga åt andra att ge fan i mig, kalla andras kar för intensivvårdspatienter, kalla forumet för ankdamm osv. Det är det jag kallar för mobbing, det är det som ger en noll i trovärdighet och framförallt är det som fördärvar stämningen här på zoopet.
                Håller med, så fort Åke fick mothugg så var alla elaka...


                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Jag och många andra med mig vill gärna se några duktiga lowtecakvarister på forumet, du behövs.
                Så sant.
                If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                Min blog
                PlantSwap

                Kommentar

                • join4t
                  • October 2003
                  • 854

                  #23
                  Jag tycker att herrarna helt enkelt borde lägga denna "prestigekamp" bakom sig! Det här med rätt eller fel funkar inte i alla lägen och helt klart är det var fler än en som gick till överdrift i denna tråden. Det är konstigt att barn tvingas säga förlåt till varandra och sedan gå vidare medan vuxna kan älta en småsak i åratal.

                  Jag försöker inte att tvinga nån att säga förlåt men jag tror de flesta som läst denna tråd skulle se med mer respekt på den/de som sa ursäktade sig. (jag tycker iaf bättre om den trevliga och sakliga defdac som lär oss så mycket)
                  "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #24
                    Men det finns några besserwissrar på forumet som inte tolererar att man gör något som dom inte sanktionerat. I ankdammen skall alla simma åt samma håll, ve den som gör något annat.
                    Detta känner jag inte igen från zoopets forum. Vad grundar du detta påstående på?
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #25
                      Efterssom det är konsensus som söks i denna tråden (varför bara i denna?) så skall jag försöka att sammanfatta och se vart diskussionen bär.
                      1: Det finns olika sätt att sköta akvarium, det inefattar bland annat IVA och Långvård.
                      2: Om Åke stänger av sitt ytterfilter på nätterna så ser han en förbättring i sitt "långvårdskar"
                      3: Även artikelförfattaren som gjort att Åke stänger av sitt filter på nätterna varnar för risken med nitrittoppar. Detta är sant, risken finns.
                      4: Argumentet till att stänga av filtret nattetid är oxidering av näringsämnen, speciellt då järn.
                      5: Den processen man söker sker 3 cm ner i bottnen på karet, så om man har så mycket grus så får man det iallafall. Dessutom är inte järn en kritisk faktor i växtakvarium.
                      6: En analytisk personlighet frågar då sig: Varför ser Åke bättre tillväxt i sin burk trots att att det tydligen inte har med oxidation av näringsämnen att göra. En oanalytisk person sätter sig här på tvären och säger: Det fiunkar visst/det funkar inte alls. Argument som du kan inte ta nya råd och rön, var öppen osv används av båda sidorna.
                      7: Endast den analytiska personligheten klarar sig vidare här (jag missade själv den, FÖRLÅT Åke)
                      8: Ett trovärdigt svar kommer med att Åke märker troligen förbättringar i karet pga att mindre co2 luftas ur under natten. Fiskar producerar co2 hela natten och så gör växterna. När man då på morgonen tänder karet har växterna större tillgång på co2 och växer därmed bättre.

                      Om jag sammanfattar detta så ser jag egentligen bara två personer som behöver be om ursäkt, det är jag och Åke. I ovanstående punkter ser jag egentligen inga motstridiga åsikter, bara en del trångsynthet och en del okunskap från bägge sidor. Som tur har teorin och det analytiska tänkandet segrat över surmulenheten/trångsyntheten (som bägge sidorna stått för).

                      Altså har vi nu nått nirvana.....DVS konsensus.

                      Förhoppningsvis så tänker man på detta i fortsättningen: det kan finnas mer än en variabel att ta hänsyn till, det är mäniskor som är minst lika trångsynta som du själv vid det andra tangentbordet, det finns många sätt att sköta ett akvarium, det som fungerar bra i längden är också bra, även om något fungerar bra så kan det fungera bättre, det finns rätt och fel osv

                      Alla glada?

                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • mgrant
                        • July 2003
                        • 475

                        #26
                        Bra sammanställning av en lång tråd.

                        Om man vill förkort det ytterligare skulle man mad andra ord kunna säga, att det säkra sättet att köra en lowtech-burk borde vara att göra som Åke men hoppa över filtermaterial och bara köra ett powerhead.

                        /Marcus
                        Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                        Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Argumentet till att stänga av filtret nattetid är oxidering av näringsämnen, speciellt då järn.
                          (reduktion/mineralisering, inte oxidering - vi vill inte ha rost)

                          Ursprungligen postat av mgrant
                          Om man vill förkort det ytterligare skulle man mad andra ord kunna säga, att det säkra sättet att köra en lowtech-burk borde vara att göra som Åke men hoppa över filtermaterial och bara köra ett powerhead.
                          (helt enligt Walstad, gudinnan över ekologisk low-tech - några förbättringar till hennes metod är:
                          1) Aktivering av jorden via en jordslurry så katjonutbytesförmåga, nitrifikation, denitrifikation, mineralisering och reduktion är igång från dag ett.
                          2) Sätt utblåset via ett strilrör längs bottnen så CO2-produktionen från nitrifikationen får bra med syre SAMT blåser upp det CO2-berikade vattnet *under* växternas (ofta skålade) blad SAMT minimerar ytrörelse SAMT underlättar växternas respiration som ger CO2 under natten - utan att stänga av filtret på natten eftersom det försämrar växternas och bakteriernas andning vilket innebär mindre CO2-produktion)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #28
                            Ursprungligen postat av join4t
                            Jag tycker att herrarna helt enkelt borde lägga denna "prestigekamp" bakom sig! Det här med rätt eller fel funkar inte i alla lägen och helt klart är det var fler än en som gick till överdrift i denna tråden. Det är konstigt att barn tvingas säga förlåt till varandra och sedan gå vidare medan vuxna kan älta en småsak i åratal.

                            Jag försöker inte att tvinga nån att säga förlåt men jag tror de flesta som läst denna tråd skulle se med mer respekt på den/de som sa ursäktade sig. (jag tycker iaf bättre om den trevliga och sakliga defdac som lär oss så mycket)
                            Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om. Prestigekamp. Det handlar om två tungt vägande teorier som ställs mot varandra. Jag har inte under hela tiden förstått varför Åke tar det som kritik. Synd är det iaf. Han kom med en frisk fläkt i ett rätt stillastående ämne.

                            Sånt måste diskuteras och debatteras. Mycket gott kan komma ur en sådan för oss traditionella "låta-filtret-gå" människor kontroversiell åsikt.
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • Åke K
                              • December 2004
                              • 74

                              #29
                              Det börjar dyka upp lite mer åsikter, tack för det. Beträffande nattavstängningen av filtret så fattar jag fortfarande inte varför så många engagerar sig mot detta och så kraftigt. Jag kan tala om att jag oftast matar fiskarna samtidigt med att jag tittar på Rapport 19:30, vilket för mig har samma dignitet. Inte Rapport utan matningen! Kommer det att bli en debatt om att det är för sent på kvällen nu?

                              Förutom den orsak jag nämnt så vill jag även att det skall bli lugnt i karet så fiskarna kan få sova ordentligt. Fel det också? Eftersom jag aldrig märkt några problem fortsätter jag oavsett vilka påtryckningar jag utsätts för. Det är nämligen tyvärr så jag har uppfattat saken. Det är ingen debatt om sakfrågan utan om just mitt filter.

                              Sen påstår flera att jag får nitrit i karet trots att jag skrivit att jag inte har nitrit. Jag har givetvis kollat med dom reagenser som finns i akvariehandeln så jag VET. Trots detta påstår en del ändå att jag har nitrit. Misstror dom att jag klarar av mätningen eller tror dom jag ljuger? Tråkigt är det i alla fall.

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Ursprungligen postat av Åke K
                                Eftersom jag aldrig märkt några problem fortsätter jag oavsett vilka påtryckningar jag utsätts för.
                                Ingen har sagt hur du ska köra ditt akvarium, du vägrar lyssna på hur saker och ting fungerar och tror att tiden/utvecklingen/kunskapen stått still sedan du körde akvarier för x antal år sedan. Jag förväntar mig inte att lära gamla hundar sitta, det är inte därför jag skriver hur fantastiskt korkat det är att stänga av ett fungerande filter på natten.

                                Du får köra din burk precis hur du vill MEN det är otäckt att du rekommenderar att stänga av filter till andra då det slutar i katastrof. Bara att det fungerar för dig fungerar det absolut inte för andra.

                                Det är nämligen tyvärr så jag har uppfattat saken. Det är ingen debatt om sakfrågan utan om just mitt filter.
                                Sakfrågan är nattavstängning av filter. Se ditt första inlägg.

                                Sen påstår flera att jag får nitrit i karet
                                Nej vi påstår ingenting om DIN nitrithalt. Vi vet att man får nitrit i burken om man stänger av ett inkört filter och därmed riskerar att döda fiskar.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...