Att göda eller inte göda, det är frågan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #31
    Skönt att du är kvar Åke, det där med tonen lär du dig så småningom...Så: kör på.

    Det börjar dyka upp lite mer åsikter, tack för det. Beträffande nattavstängningen av filtret så fattar jag fortfarande inte varför så många engagerar sig mot detta och så kraftigt.
    Det är inget engagemang mot dig, inte heller ett engagemang för att du skall sluta att stänga av ditt filter (som jag förstått det). Däremot är det ett engagemang mot att rekomendera nybörjare att göra det. Detta helt enkelt för att det finns en risk för att få nitrit i karet. Detta oavsett om du fått det eller inte. Det ÄR en risk, det har tillochmed författaren till artikeln du lutar dig mot sagt.


    Jag kan tala om att jag oftast matar fiskarna samtidigt med att jag tittar på Rapport 19:30, vilket för mig har samma dignitet. Inte Rapport utan matningen! Kommer det att bli en debatt om att det är för sent på kvällen nu?
    Jag har aldrig läst att någon på detta forumet nämnt någon gång att det skulle vara fel att mata sent. Jag kan ha fel men jag tror inte att någon skulle vilja debattera i det ämnet. Varför tror du det?

    Förutom den orsak jag nämnt så vill jag även att det skall bli lugnt i karet så fiskarna kan få sova ordentligt. Fel det också?
    Nja, en anledning kan väl aldrig vara fel. Jag sprutar 10 ggr akvariets volym välspritt i hela karet med strilrör dygnet runt. Mina fiskar ser inte ut att må dåligt av det. Inte sagt att det är rätt för det, märk väl.


    Eftersom jag aldrig märkt några problem fortsätter jag oavsett vilka påtryckningar jag utsätts för. Det är nämligen tyvärr så jag har uppfattat saken. Det är ingen debatt om sakfrågan utan om just mitt filter.
    Det hoppas jag verkligen inte. Jag själv kan inte se någon som helst antydan till att folk skulle vilja att du slutade med att stänga av ditt filter. Det är trist att du upplevt det så, för det skulle kunna skrämma iväg en duktig akvarist från forumet. Diskussionen rör sig om att stänga av filtret nattetid. Du skriver "efterssom jag inte upplevt några problem". Det är inte det samma som att det har gjort skillnad i karet. Har du eller har du inte märkt att det blivit bättre i karet när du stänger av filtret nattetid?


    Sen påstår flera att jag får nitrit i karet trots att jag skrivit att jag inte har nitrit. Jag har givetvis kollat med dom reagenser som finns i akvariehandeln så jag VET. Trots detta påstår en del ändå att jag har nitrit. Misstror dom att jag klarar av mätningen eller tror dom jag ljuger? Tråkigt är det i alla fall.
    Peka gärna på vilket inlägg som har sagt att DU har nitrit i ditt kar. Jag har själv inte upplevt det så någonstans. Det som har sagts är att det finns en risk för nitrit i karet om man stänger av filtret nattetid och det är sant. Sen har det förekommit en del generaliseringar som säger att man får nitrit i karet när man stänger av filtret, men aldrig något påstående om att DU har nitrit i ditt kar.

    Välkommen tillbaka! Hoppas att du förblir kvar så att både du och vi andra kan utvecklas som akvarister och lära av varandra.

    Också tänk på att det är mäniskor i andra ändan av datorn.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #32
      Föresten defdac: Borde det inte bildas ganska så mycket co2 under natten i ett nattavstängt filter som sprutas ut i karet när den startar på morgonen? I såna fall måste ett nattavstängt ytterfilter vara bättre än ett powerhead som du nämner (ur den synvinklen). Vad det gäller mineralisering av näringsämnen är jag fortfarande mycket skeptisk. Även om det sker så tror jag inte att det hjälper ett co2/makrobegränsat kar.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Föresten defdac: Borde det inte bildas ganska så mycket co2 under natten i ett nattavstängt filter som sprutas ut i karet när den startar på morgonen?
        Jovisst, men du tror inte att nettot skulle bli mer CO2 om bakterierna kunde respierera felfritt hela natten?
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #34
          Sant, tänkte inte på det.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Åke K
            • December 2004
            • 74

            #35
            Tyvärr har jag dåligt med tid att simma här så jag avstår från debatten så länge. Fattar dock inte varför det är så farligt om mina fiskar skulle dö i nitritspikar. Här läser man om att några inte bryr som speciellt om fiskarna, andra som tar död på firrarna med överdoser koldioxid vilket närmast bara betraktas som olyckliga omständigheter. Är det värre att döda fiskar med nitrit än med koldioxid?

            Till sist undrar jag över varför det skulle bildas nitrit i ett nattavstängt filter. Så länge det fungerar för mig är jag nämligen inte så hemskt intresserad av teorin.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Är det värre att döda fiskar med nitrit än med koldioxid?
              Snacka om att starta pseudo-debatter. Håll dig till ämnet.

              Till sist undrar jag över varför det skulle bildas nitrit i ett nattavstängt filter.
              .. snip ..
              Så länge det fungerar för mig är jag nämligen inte så hemskt intresserad av teorin.
              Ok. Du får ha kvar skygglapparna (gamla nummer av Akvariet? ) nu när jag förklarar dårrå:

              I inkörda filter (inte dina filter som du dödar med nattavstängningar) innehåller stora mängder organiskt nedbrytbart material, t ex proteiner och glada nitrifikationsbakterier.

              Det organiska materialet bryts ner av mikroorganismer och en biprodukt är ammoniak/ammonium som går in i nitrifikationscykeln. Så länge det finns en stor levande kultur av nitrobacter och nitrsomas så får man inte nitritspikar, men när du dödar dom med för låga syrehalter så omvandlas inte allt nitrit direkt till nitrat och därmed ökar nitrithalten i din burk.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                (Nu ger jag dig en massa chanser att hugga *på ämnet* Åke. Du kan fråga om hur det kan bli nitrit om du inte har några Nitrosomas i ditt döda filter och om växterna tar upp allt ammonium, varför inte växterna tar upp nitritet, varför inte ditt filter innehåller stora mängder organiskt material (syftningsfel från min sida) osv )
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Åke K
                  • December 2004
                  • 74

                  #38
                  Jag uttryckte mig lite ofullständigt, frågan var egentligen just hur det kan bildas nitrit när "alla" bakterier är döda.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #39
                    Just för att "alla" bakterier är döda så får man nitrit.
                    I "vanliga fall" så omvandlar bakterierna nitriten till nitrat "omgående" så att man inte får mätbar nitrit. Dvs man har alltid nitrit, det är bara frågan om hur fort den omvanlas, med bakteriernas hjälp, till nitrat.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      I bottnen sker sannolikt den största delen av din nitrifikation i ditt fall som redan har ett dött filter. Dvs det fungerar sannolikt ungefär som om du skulle köra utan filter, som är en vanlig företeelse i low-techs.

                      Men det allvarliga är att vi som redan har ingosade filter som råkar stänga av dom eller råka ut för ett strömavbrott får en så kraftig nitritspik att fiskarna ofta tacklar av helt.

                      På något sätt är ju ditt sätt mer "bombsäkert" iom din burk tål strömavbrott bättre t ex men att sätta ekvivalens vid att det växer bättre enbart för de reaktioner som sker i filtret under natten när det är avstängt är osannolikt som bäst. Du får inte mer CO2, och kolet är det som avgör tillväxten i alla växtakvarier utan extra CO2 - en skön generalisering som man kan luta sig tillbaks på och som alltid stämmer.
                      Senast redigerad av defdac; 19 January 2005, 09:32.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #41
                        Här läser man om att några inte bryr som speciellt om fiskarna, andra som tar död på firrarna med överdoser koldioxid vilket närmast bara betraktas som olyckliga omständigheter. Är det värre att döda fiskar med nitrit än med koldioxid?
                        Just det...pseudodebatt. Jag själv hade ihjäl alla fiskarna i mitt kar när jag började med co2. Det var 18 år sedan nu och inga andra olyckor med co2 har hänt sedan dess. Men då hade jag inte tillgång till zoopet, de som börjar idag med co2 har inte det att skylla på, all kunskap finns bara att suga in den. Trots det sker det en del missöden och det är alltid tråkigt. Jag undrar hur många missöden det skulle leda till om alla på detta forum köpte din teori om nattavstängda filter? Förmodligen betydligt fler.

                        Men det spelart egentligen ingen roll. Det som tar mest fiskliv är inte att läsa/lära och bry sig. Det som tar fiskliv är att köpa ett startpaket hos närmaste zoobutik och sen köpa nya fiskar alltefterssom dom gamla dör utan att undra varför. Detta är det förmodligen vanligaste sättet att sköta ett akvarium i Sverige. Så fort du undrar varför så har du nycklen till framgångsrik akvaristik, oavsett om du kör high eller lowtec.


                        Till sist undrar jag över varför det skulle bildas nitrit i ett nattavstängt filter. Så länge det fungerar för mig är jag nämligen inte så hemskt intresserad av teorin.
                        Visst, det finns många som lyckas utan att ha en susning om teorin bakom. Men det finns en klar skillnad mellan "att det funkar" och "det funkar bättre nu". Jag är här för att läras mig och för att bli bättre på det jag gör. En dag skall jag tillochmed starta ett riktigt lowteckar, men då utan nattavstängda filter och utan feta bottnar. För dom missuppfattningarna är avslöjade med hjälp av teorin.

                        Du själv verkar ju ha köpt felaktiga teoretiska resonemang, använt dom i debatten för att sedan förkasta dom när dom inte håller. Det är ungefär så vi alla gör här för att lära oss och för att utvecklas. Enda skillnaden är att när teorin inte håller så söker vi andra vägar. Svaret på gåtan är löst. Om du upplever bättre och friskare växter pga nattavstängning så kan det omöjligt bero på något annat än co2 ekonomi. Altså funkar ett vanligt pumphuvud lika bra med mindre risk för nitrit. Det finns ingen anledning att diskutera det mer. Att risken för nitritspikar finns är vi ckså överens om, även om du påstår dig inte ha fått några. Jag tror fartfarande inte att du mäter nitrit varje dag, jag är inte ens säker på att det behövs mätbara värden för att på lång sikt sätta ner imunförsvaret hos fiskarna. Kan du bevisa motsatsen vill jag gärna lära. Vill du?
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Åke K
                          • December 2004
                          • 74

                          #42
                          Vältaliga svar men inget svar på min fråga: Hur kan det bildas nitrit när alla bakterier är döda? Det är trots allt bakterier som också "tillverkar" nitriten.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Hur kan det bildas nitrit när alla bakterier är döda?
                            Det kan det inte - det vet ju du som har ett dött filter. Du får ingen nitritspik.

                            När filtret är avstänt för oss andra med inkörda filter såfortgår nitrifikationen en stund inne i filtret efter att det stängts av. Ammonium och nitrit bildas och slutar nitrifieras när bakterierna inte kan andas längre.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #44
                              Ursprungligen postat av Åke K
                              Vältaliga svar men inget svar på min fråga: Hur kan det bildas nitrit när alla bakterier är döda? Det är trots allt bakterier som också "tillverkar" nitriten.
                              Om både nitrosomonas och nitrobacter är döda så bildas ingen nitrit däremot kommer ammoniumet (från tex fiskskit) att förbli ammonium vilket leder till ammonuimförgiftning istället för nitritförgiftning vilket inte är ett dugg bättre för fiskarnas hälsa.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              • Tropfrog
                                • October 2002
                                • 8078

                                #45
                                Som någon nämnt innan så sker nitrifikationen inte i ditt filter. Det är omöjligt efterssom det inte får syre på nätterna.

                                Sen har det framkommit (som inte är något nytt) att väldigt mycket nitrifikation sker i bottensubstratet. Men utan dina växter hade karet tvärdött, det är amoniumupptaget hos växterna som "räddar" nitrifikationen.

                                Nitrit är ett långt vanliogare problem än amonium/amoniak. Varför då? Förmodligen för att nitrosomas etablerar sig mycket fortare än nitrobacter. Detta då troligvis oavsett om det är i bottnen eller i filtret.

                                Faktum kvarstår att ditt filter inte har någon fungerande nedbrytning utan fungerar mest som ett mekaniskt filter. Den nitrificering som sker i karet sker i bottnen och inte i filtret. Om det är tillräckligt eller ej beror på många faktorer såsom: Antal växter, hur mycket ljus, antal fisk, hur mycket mat, vad för mat osv.

                                Detta är en svår balans som Diana Walstadt och du hanterar. Jag själv lyckas halvbra men är inte nöjd med tillväxten, det växer för sakta. Det är dock inte något värt att rekomendera nybörjare. Speciellt inte det med att stänga av ett ytterfilter. Om någon vill starta lowtec så är mitt tips att satsa på ett pumphuvud med quickfilter istället och stänga det på nätterna. Det är billigare, det riskerar inte bli anaerobt under natten och det tar mycket finare skit, det ger samma cirkulation, det ger samma possitiva co2 ekonomi osv. DVS samma fördelar men utan nackdelarna. Dock så måste man känna till riskerna och dom är aldeles för stora för att bara rekomendera någon att köra på det sätt du gjort. Folk tenderar att skylla på dom som tipsat dom om det ena eller andra utan att själv tänka över problematiken.
                                MVH
                                Magnus
                                min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...