Växtakvariet på semester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaihc
    • December 2004
    • 69

    Växtakvariet på semester

    Hur gör man om man reser bort i några veckor och inte vill komma hem till ett "algifiserat" akvarium?

    Om man inte får doserat gödning (PMDD) eller bytt vatten, skall man ha co2 + allt ljus på endå?

    Tacksam för alla svar!
    Mvh Kai
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Kolla om du inte har någn kompis som kan sköta akvariet när du är bortrest. Isf om du har någon så förklara ordentligt och gärna flera gånger om hur han/hon ska göra. Sedan så kan du ju skriva en skötsellista också som dem kan kika på ifa dem skulle glömma bort något.

    /Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Jag tillsätter gödning automatiskt med hjälp av en pump. Då slipper man iallafall total förödelse även om man kanske får lite alger vid några veckors frånvaro.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • kaihc
        • December 2004
        • 69

        #4
        Jag kan nog få någon att dumpa i pmdd en gång i veckan men är lite nervös för att låta andra sköta vattenbytet

        petnym: Hur fungerar din pump?

        Går det överhuvudtaget att konvertera ett hightech-system till lowtech utan (stora) problem?
        Mvh Kai

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen skickat av kaihc
          petnym: Hur fungerar din pump?
          Det är en vanlig pump som jag strypt utflödet ifrån, och kopplat till en digital timer. Varje kväll går den på 1 minut och hinner då pumpa ca 1,2 liter färdigblandad gödning från en stor dunk med lagom dos PMDD.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Går det överhuvudtaget att konvertera ett hightech-system till lowtech utan (stora) problem?
            Såhär hade jag gjort om jag skulle vara borta 2 veckor:

            1) Använt min automatiska Eheim-flingfoder-matare så fiskarna överlever.

            2) Stängt ner 4 av mina 6 lysrör.

            3) Lagt på täckglas för att förhindra avdunstning så att vattennivån går under insuget på filtret.

            4) Ställt ner ljustiden till 6 timmar och svept ett täcke runt eller på annat sätt förhindrat att något annat ljus än lysrörens ljus når akvariet.

            5) Klippt ner växterna kraftigt i samband med ett stort vattenbyte.

            6) Dubbelfulldospulsat efter vattenbytet.


            Med dessa åtgärder har jag ställt ner växternas näringsbehov extremt mycket (halva belysningstiden med fyra ggr så låg ljusintensitet) så gödningen kommer räcka betydligt längre än normalt. Övertäckningen och det faktum att jag inte kommer pilla med burken samt att mataren bara ger en liten dos flingfoder varje dag kommer skapa oerhörd stabilitet vad gäller vattenvärden, vilket brukar göra att alger inte förökar sig.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • kaihc
              • December 2004
              • 69

              #7
              Tack för svar!

              defdac: Borde co2-anläggningen stå på som vanligt? Har tyvärr ingen pH-controller men kan reducera bubbeltakten. Om växternas näringsupptag är nånstans mellan 10-25% av normalupptaget, kan man inte lika gärna stänga av co2-tillförseln?

              Mvh Kai

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Bra fråga. Jo du borde kunna minska bubbeltakten, å andra sidan så kommer du ju justera om timern tillsammans med ljuset så det blir ju bara hälften så mycket CO2 ändå.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...