Ingen champagne trots CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagge
    • December 2004
    • 188

    Ingen champagne trots CO2

    Fixade till mitt nya CO2-system igår. Hällde i en fulldospuls igår igen och fick små bubbelband från 2 växter. Nu idag har inget hänt alls, inte en enda bubbla har bildats.

    Är det bara jag som är orolig att något är fel eller tar det ett tag innan växterna börjar bubbla? Det kan väl inte vara så att näringen är slut redan som jag hällde i?

    Ljus och CO2 har varit igång sedan 10:00 och jag kör med 2bps i mitt kar på 200 liter vatten.
    Dagge
    Ampblog
  • destination
    • April 2004
    • 110

    #2
    Hej!

    Vad använder du som reaktor? Du kanske inte löser upp co2´n tillräckligt bra?


    Mvh Micke
    Växtakvarist

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      2 bps/200 liter säger ingenting. Det skvallrar inget om upplösning eller konsumption.

      Upplösningen är ju ett ämne i sig. Det har diskuterats mycket. Konsumptionen beror på hur många/vilka växter, ytcirkulation, mängd ljus osv.

      För att avgöra om du har tillräckligt med co2 måste du således mäta. Det gör du genom att mäta kh och ph och sedan gå in i denna tabell:
      http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Dagge
        • December 2004
        • 188

        #4
        Reaktorn är mitt ytterfilter Fluval 204. Ser inte enda bubbla förrän en gång i halvtimmen då filtret pyser ut restgas eller det som nu fanns i luftfickor i filtret. Förvånad att det inte pyser ut mer eftersom jag tycker att jag bubblar ner en hel del CO2.

        Inte så mycket växter, 2 snabbväxande bl.a.

        2*40W lysrör. Ett aqua-glo och ett power-glo.

        Trop. Med den grafen och en annan som defdac hjälpt mig med så har jag strax under 20 ppm CO2. Lite osäker eftersom jag inte har en digital pH-mätare. Ska också bekräfta KH senare under dagen, men ligger troligen på 3,5. pH c:a 6,8 -> 17 ppm CO2.
        Dagge
        Ampblog

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Bubbelband skvallrar om fotosyntesaktivitet, men eftersom du har såpass liten växtmassa (för närvarande) så tror jag cirkulationen trycker ner syremättnaden vilket gör att syresvettningar uteblir.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Dagge
            • December 2004
            • 188

            #6
            Ok, nu blev jag lite lugnare efter att slängt ut 1000 pistoler på CO2-system.

            Vad menar du med att trycka ner syremättnaden?

            btw, sett att det börjat bubbla lite med ett fåtal bubblor men inga riktiga band ännu.
            Dagge
            Ampblog

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vad menar du med att trycka ner syremättnaden?
              På samma sätt som du kan vispa bort den övermättade kolsyran från ett läskglas så kan du vispa bort den övermättade syrehalten från ett akvarium.

              Växterna trycker hela tiden upp syrehalten i vattnet och med riktigt mycket växter och bra CO2-halt så kommer tillslut syrehalten vara över mättnadsnivå och då kommer syre som kommer ut från växternas blad inte kunna tas upp i vattnet - och då får du syresvettningar ovanpå och under bladen.

              Cirkulationen motverkar detta genom att hela tiden föra gasnivåerna i vattnet mot, eller direkt under, mättnadsnivå.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Dagge
                • December 2004
                • 188

                #8
                Det var som fasen. Så om jag bara låter detta stå ett tag och låter växterna ta fart så borde det bli fler bubblor med tiden?

                Nu får min Echinodorus angustifolius sätta fart då så jag får till bottnen på karet också.
                Dagge
                Ampblog

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ett vattenbyte innan du tillsatte växtnäringen kan det vara det som gör skillnaden mellan bubblor och avsaknad av dessa.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Dagge
                    • December 2004
                    • 188

                    #10
                    Jo, det ska verkligen bli spännande att se hur det blir på söndag då jag ska byta vatten och fulldospulsa igen.

                    I'll keep you all posted.
                    Dagge
                    Ampblog

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      citat
                      <hr noshade size="1">
                      På samma sätt som du kan vispa bort den övermättade kolsyran från ett läskglas så kan du vispa bort den övermättade syrehalten från ett akvarium.
                      <hr noshade size="1">

                      Smart jämförelse. den måste jag memorera.
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...