Sumpväxter till nybörjare!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kitty
    • December 2004
    • 50

    Sumpväxter till nybörjare!?

    Jag ska starta upp ett akvarium 70*30*35
    Tänkte köra ett öppet akvarium med mkt växter, gärna sumpisar men vet inte om det finns några som är hyfsat enkla.
    Har någon nåt tips på sorter???
    Hur fixar man en lagom näringsrik botten? eller räcker det med grus??
    Jag vill ha bambupinnar i mitt akvarium som på bilden som visas på akvarie bild sidan,typ, eller var den är : ) super snyggt i allafall.
    Måste de(bambupinnarna)behandlas på nåt särskilt sätt eller räcker det om man tvättar av dom ordentligt?
    Vore skit kul me lite tips!

    Kör så de` ryker!
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    koka abmbupinnarna tror jag..
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Kitty
      • December 2004
      • 50

      #3
      Oki det är nog bäst, man kan inte va nog försiktig : )
      Ideer på växter då!!!! jag vill börja planera...
      Vet nån någon superbra zoo affär där de har super mkt växter å fiskar??? Kanske det finns nånstan på nätet där man kan handla akvarie grejer, men jag fattar ju inte om det bara står latinska namn....

      Kör så de` ryker!

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #4
        Nästa alla de växter du finner i akvarieaffärerna växer som sumpväxter i naturen, åtminstone en del av året. Själv har har jag goda erfarenheter av bla cryptocoryne, svärdsplanta, anubias och bacopa i ett grodterrarium. De enda akvarieväxter som inte fungerar som sumpväxter borde vara de utan styv stjälk, såsom vallisneria.
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Har du tänkt låta växterna växa över vattenytan, eller av vilken annan anledning vill du begränsa dig till just sumpväxter?
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #6
            Jag lekte med iden om bambu tidigare men stötte på några små problem till att börja med så ruttnar bambu hyffsat snabbt så räkna med att byta dom ganska ofta eller lägg ner tid på att lacka dom, nästa grej med bambu är att det flyter, du får nog räkna med att fylla bambun med sand för att få den att stanna på plats.

            Men jag håller med det är fantastiskt snyggt med bambu.
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • Kitty
              • December 2004
              • 50

              #7
              Tack för alla svar!!! Skit kul. Jag får väl fixa lite med bambun det är det nog värt.
              Sen svar till Petnym... jag tänkte prova med ett öppet akvarium lite akvarium/ blomkruka likssom, har sett så snygga bilder på öppna akvarier.Alltså Ja växterna ska få växa ovanför vattenytan om det går,endel torkar visst ut ganska lätt.
              Tack Daniel! Nu har jag några växter att kolla upp....
              Kör så de` ryker!

              Kommentar

              Arbetssätt...