Litet växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gustav
    • February 2004
    • 377

    Litet växtakvarium

    Har vart borta från Zoopet länge, så ha lite överinseende med mig.

    Såg ett vackert Guppy fiskhotell i akvariebutiken häromdagen och då började kuggarna i huvudet röra sig. Har varit sugen på ett växtakvarium ett tag, men har ingen plats hemma och därför känns ett sådant fiskhotell som en möjlig lösning. Nedan kommer ett gäng frågor som jag tänkte plåga er med.

    Burken rymmer 45 liter och vattendjupet tror jag bli ca 35 cm (ganska kubiskt format). Till det skulle det i så fall införskaffas en brandsläckare (2 kg borde räcka ett tag) med borttaget stigarrör + manometer, regulator, nålventil, backventil, reaktor och bubbelräknare (har jag glömt något?).

    Skall man bara köpa det billigaste man hittar av allt på aquaristik.net eller har ni bättre förslag?

    Är det TMG + KN03 + KHPO4 som gäller fortfarande, eller är det nya rön? Vart får man tag på PMDD och växter nuförtiden?

    Någon som köpt brandsläckare för akvarium i Uppsala?

    Det stora problemet med fiskhotellet är att det belysningen består av ett kompaktlysrör på 11 Watt och det lär väl inte räcka. Några tips på hur man kan lösa ljusproblemet? Försöka trycka in fler kompaktlysrör? Hu mcyket ljus tror ni behövs. 25-35 Watt? Vattendjupet är som sagt förmodligen ca 35 cm och längden är ca 40 cm.

    Några välbehövliga råd?

    Om det hela överhuvudtaget kommer till skott så blir det tidigast efter nyår.

    Tack för alla svar.
    http://www.svekub.se
    Min Zoon
  • weezo
    • September 2004
    • 103

    #2
    om du bor i uppsala så kan du köpa växter på akvariehobby. brandsläckare, ja prqatade me erling (äger akvariehobby) och han sa att man kunde be dom att bygga ihop ett Co2 system med en sodastream flaska men de kanske dom kan ändra på till en brandsläckare men de skulle kosta 3000:-

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen skickat av Gustav
      Skall man bara köpa det billigaste man hittar av allt på aquaristik.net eller har ni bättre förslag?
      De billigare prylarna (tex regulator + nålventil och magnetventil) är fullt tillräckligt bra.

      Ursprungligen skickat av Gustav
      Det stora problemet med fiskhotellet är att det belysningen består av ett kompaktlysrör på 11 Watt och det lär väl inte räcka. Några tips på hur man kan lösa ljusproblemet? Försöka trycka in fler kompaktlysrör? Hu mcyket ljus tror ni behövs. 25-35 Watt? Vattendjupet är som sagt förmodligen ca 35 cm och längden är ca 40 cm.
      Om jag var du skulle jag köpa ett akvarie med än längd på minst 50 cm. Då kan du använda 2-4 vanliga lysrör av kortaste längden (15W) och slipper fundera över små speciallampor som är svåra att få tag på.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Gustav
        • February 2004
        • 377

        #4
        Ursprungligen skickat av weezo
        om du bor i uppsala så kan du köpa växter på akvariehobby. brandsläckare, ja prqatade me erling (äger akvariehobby) och han sa att man kunde be dom att bygga ihop ett Co2 system med en sodastream flaska men de kanske dom kan ändra på till en brandsläckare men de skulle kosta 3000:-
        Jo Akvariehobby är bra, men de har inte direkt några exotiska växter. En 2 kg fylld, omgjord brandsläckare borde inte kosta mer än 500:- så 3000:- är förstås hutlöst. Då vänder jag mig mycket hellre till en brandskyddsfirma.

        Om jag var du skulle jag köpa ett akvarie med än längd på minst 50 cm. Då kan du använda 2-4 vanliga lysrör av kortaste längden (15W) och slipper fundera över små speciallampor som är svåra att få tag på.
        Det är just längden som är problemet. Det bra med hotellet är att det är litet och kubistk vilket gör att jag kanske kan passa in det nånstans. Har grytm snålt med plats här hemma. Men det bilr förstås krångel med belysningen.
        http://www.svekub.se
        Min Zoon

        Kommentar

        • Gustav
          • February 2004
          • 377

          #5
          Och just det... jag är en sån där som gillar att läsa en massa om allt. Finns det några bra böcker som rekommenderas till den blivande växtakvaristen? Bör inehålla tips om teknik, växter och fina bilder.
          http://www.svekub.se
          Min Zoon

          Kommentar

          • weezo
            • September 2004
            • 103

            #6
            asså de e inte själva tuben som kostar de utan ett komplett Co2 system som dom sätter ihop åt dig

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen skickat av Gustav
              Och just det... jag är en sån där som gillar att läsa en massa om allt. Finns det några bra böcker som rekommenderas till den blivande växtakvaristen? Bör inehålla tips om teknik, växter och fina bilder.
              Zoopet? ;-)
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • MrFisk
                • June 2004
                • 250

                #8
                Här finns lite tips om hur du kan placera lysrören i ett guppyhotell (om du gillar och mekka lite vill säga)
                http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID=1210&PN=1
                Experience is the thing that you get just after you needed it.
                Zoonen

                Kommentar

                • Gustav
                  • February 2004
                  • 377

                  #9
                  Ursprungligen skickat av weezo
                  asså de e inte själva tuben som kostar de utan ett komplett Co2 system som dom sätter ihop åt dig
                  Ah, då blev det förstås billigare, men förmodligen fortfarande dyrt. Kanske värt att höra med dem dock. Men jag skulle tro att det blir Tyskland för de flesta delarna.
                  Zoopet? ;-)
                  Jo... Zoopet är vasst. Men jag kan tycka att det är skönt att ha en fin bok o bläddra i
                  Här finns lite tips om hur du kan placera lysrören i ett guppyhotell (om du gillar och mekka lite vill säga)
                  http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID=1210&PN=1
                  Tackar för den. Verkar inte vara så svårt att trycka in lite extra ljus.

                  Vad tror ni förresten om ljusmängd? 0,5 Watt/liter kanske blir en ra start?
                  http://www.svekub.se
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Storfiskar n
                    • October 2004
                    • 33

                    #10
                    Kul med en Upsaliensare!
                    Trångbodhet är inte kul men utmanande!

                    Mitt växtakvarium har måtten L40 H30 B25 och jag hade 3 X 11 W lågenergi det. Det räckte knappt, lågenergilampor är inte bra och ljuset blir inte snyggt heller men det funkar. Vore jag du hade jag satt 3 X 13W el 15W och monerat dit en liten 12Vfläkt("data-fläkt" kanske med spänning<12V så går den lite tystare?) ifall det blivit för varmt.Snåla inte med reflektorer heller. En del använder ngt som heter MYLAR (Bauhaus)

                    Tror det ligger en bild på mitt kar här:
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=303315&gid=303426
                    Akvarier 30-150l m Gott å blandat, hårt & kalhaltigt vatten ur kranen.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Är det TMG + KN03 + KHPO4 som gäller fortfarande,
                      Jupp.

                      Det stora problemet med fiskhotellet är att det belysningen består av ett kompaktlysrör på 11 Watt och det lär väl inte räcka. Några tips på hur man kan lösa ljusproblemet?
                      Jag har sett ljusmängden i dom där, och dom har mer ljus än du behöver. Om du kör med CO2 och PMDD kommer du inte kunna hålla en design mer än några dagar om du ökar på med mer ljus. Visst är det kul med tillväxt, men det är alltid smartast att begränsa härligheten med ljusmängden.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Storfiskar n
                        • October 2004
                        • 33

                        #12
                        Ooops!!.. "..hålla design i mer än ett par dagar..." Så långt har jag aldrig tänkt.. Jag är glad bara jag har balans och att det växer, sen får man klippa.
                        Kanske man har för mycket ljus?
                        Akvarier 30-150l m Gott å blandat, hårt & kalhaltigt vatten ur kranen.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Kanske man har för mycket ljus?
                          Nej jag tror dom där små burkarna verkar ha ganska bra belysning för just växtakvarier. Iofs har jag bara bedömt det med blicken, som brukar ha fel.

                          Men jag tror hursomhelst inte du behöver krångla med mer ljus från början. Bättre att köra igång försiktigt med ljusmängden.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Z_Lawer
                            • September 2004
                            • 333

                            #14
                            Hallå Gustav!
                            Så du är ute efter ett billigt CO2 system i Uppsala? Been there, done that - och det ganska nyligen. Uppsala är en ganska dyr stad, så man få betala lite mer, men 3000 spänn på Akvariehobby kan de glömma. När jag frågade de om CO2, fick jag också veta att det skulle kosta ca 3600 för hela härligheten, vilket är okristligt dyrt enligt min åsikt. Jag har därför vänt mig till Uppsala Brandservice, och fått köpa brandtub på 6 kg (en 2 kg tub kostar samma pengar), påfylld, med stigarrör borttaget och med monterat manometer från AGA för 1300:- Visst är det fortfarande dyrt, men då har man ändå ett system så i ditt fall kommer att räcka i evigheter. Jag hade en liten plastig backventil och nålventil sedan tidigare, och båda dessa kostade runt 40 kr styck i någon akvarieaffär. Sedan köpte jag gängtejp på ClasOlsson för 12 kr för två pack för att täta nålventilen som läckte lite. Som bubbelräknare har jag använt någon gammal 0,5 l Cola flaska - det är ju gratis! Thats it - hela systemet kostade 1400 spänn.

                            Du kanske kan komma billigare undan så här. Järnaffären på gågatan har reapris på brandtub (2kg) - den kostar typ 270 kronor eller något. Regulator kostar ca 360 :- eller något sådant på ClasOlsson igen. Sammanlagt ger det en kostnad på lite drygt 600 kronor. Att ta bort stigarrör och fylla på tuben med CO2 på Uppsala Brandservice kostar 250 :- Nålventil, backventil och gängtätningstape går sammanlagt på 100 spänn. En liten Cola-flaska som bubbelräknare and you are set to go. Hela systemet kommer att gå på strax under en tusenlapp.

                            Lycka till och fråga på!
                            Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                            Kommentar

                            • Dagge
                              • December 2004
                              • 188

                              #15
                              Ska beställa mitt set från aquaristic.net i tyskland.

                              Regulator+nålventil
                              magnetventil
                              backventil

                              Allt som allt inkl frakt till sverige går kalaset på 1100:- lite drygt. Sen är det bara tuben kvar, inget uppfattning vad den går på men så himla dyra kan de ju inte vara. Tuben köper jag i sverige för övrigt
                              Dagge
                              Ampblog

                              Kommentar

                              Arbetssätt...