Macrogödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HQI
    • November 2004
    • 207

    Macrogödning?

    Hej! Under ett annat forum tipsade "defdac" mig om macrogödning. Vad är det? Går inte att hitta på "söken" här. Jag använder endast TMG och lite järn ibland, det är sådant man hållt på med de senaste tio åren. Är nu nyfiken på MACRO-gödning. Ska koppla in Co2 i veckan och vill gärna tá del av de moderna metoderna för det ultimata inom växtgödningen. Svara gärna med Co2 i åtanke! MVH:
    HQI
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Makroämnena som växter behöver är:
    Kväve (N), Kalium (K) Fosfor (P), Magnesium (Mg), Kalcium (Ca)

    De flesta av dessa får du om du börjar göda med PMDD. Övriga får du säkert i tillräcklig mängd från kranvattnet.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • HQI
      • November 2004
      • 207

      #3
      OK! Då và det där med PMDD igen. Tack,petnym! Jag får kolla upp det där riktigt för framtida bruk. MVH:
      HQI

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Kör du TMG är det i princip bara KNO3 och KH2PO4 du behöver köpa. Två pulver du kan göra två halvlitersgödningar med genom att blanda:

        7 tsk KNO4 i ena flaskan, fyll upp med vatten och skaka. Dosera som TMG.

        4 krm KH2PO4 i andra flaskan, fyll med vatten ocnh skaka. Dosera som TMG.

        Det här används främst när man har tokhögt näringsintag och tillväxt på växterna, dvs egentligen behöver man bara bry sig när växterna inte är begränsade av koltillgången, dvs när man har perfekt CO2-halt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • HQI
          • November 2004
          • 207

          #5
          Tack för tipset! Jag läste på en sida från USA om det, t.o.m TMG fanns med som tips för spårämnesblandning.Där nämndes också:K2SO4 och MgS04-7H20. Sen har vi problemet,jag vill till 100% veta vad KN03 är,kaliumnitrat eller? Och vad står KH2PO4 för fullständigt namn? Ursäkta mina dumma frågor,men dessa saker är nya för mig. Behöver man inte tillsätta extra järn? MVH:
          HQI

          Kommentar

          • henrik10c
            • January 2004
            • 26

            #6
            Jag har liknande funderingar som du. Hur kommer du att tillföra CO2 och varför har du bestämt dig för att göra det?

            Kommentar

            • HQI
              • November 2004
              • 207

              #7
              Jag kommer att tillföra Co2 från en 6-kilos Co2-flaska(köpt på Sydbrand)+ regulator,magnetventil via slang till reaktor i karet(allt är godkänt för 1000L akvarium). För 6-7 år sen, gick jag över till saltvatten och allt vad det innebär.Sålde alltihop för 1 år sen, och köpte för 2 månader sen ett nytt 400L möbelkar och bestämde mig för att hà växter o.sällskapsfiskar (95 st kardinaltetra+malar).Nu har jag köpt påbyggnad med 2 extra lysrör m.reflektorer p.g.a fler och fler växtinköp, sedan flippar man ut igen. Och,nu väntas Co2-anläggningen i slutet på veckan. Men faktum är,det går inte att få ner vårt kommunala PH-värde under 8, utan Co2. Det begränsar en i sin hobby, därav anledning nr:2. Och växterna är lättare att hålla om de får sitt livsviktiga ämne,KOL! MVH:
              HQI

              Kommentar

              • henrik10c
                • January 2004
                • 26

                #8
                Har du eller nån annan tips på var man hittar bra info om CO2? Jag undrar framförallt när det är motiverat att börja fundera på det.

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  Benämningarna är kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat. Svavel saknades annars i makroämnena, men man brukar sällan fundera över det.

                  Hilsen!

                  /P

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag undrar framförallt när det är motiverat att börja fundera på det.
                    Det är främst när du vill kunna välja och vraka på alla de svåraste växterna och snabbt kunna skapa undervattensdesigner med växter, typ sådana här Amanoburkar:
                    http://82.183.138.227/defblog/picture/1423.html

                    Ska du bara köra svärdsplantor och vallisneria för att ha lite grönt till fiskarna gör man sig inte besväret.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • HQI
                      • November 2004
                      • 207

                      #11
                      Jag tackar för all fakta i detta ämne. Och till "henrik 10c"vill jag säga: Det är lätt att sätta ihop sällskapsfiskar och växter,men när du ser "de där röda och nästan lila växterna",så vill man bara hà dem, speciellt om man börjar experimentera med sammansättning i undervattenslandskapet med olika växter, då är det lätt att växterna blir mer intressanta än fiskarna. Lycka Till! P.S Angående Co2-info: skapa ett inlägg,här finns många kunniga! D.S
                      HQI

                      Kommentar

                      • henrik10c
                        • January 2004
                        • 26

                        #12
                        Jag ber också att få tacka för bra info!
                        jonerup: jag fick nästan dåligt samvete. Hoppas du inte tycker att jag liksom tog över din tråd med mina frågor, men det kändes som att här fanns möjlighet att få bra och lättfattliga svar på sånt jag funderat på. Lycka till med Co2!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...