genomskinliga blad???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    genomskinliga blad???

    Hej!
    har en nyinköpt svärdplanta, har pratat om den här förut.
    Det har nu kommit 4 stycken halvvuxna blad på lika många dagar, så jag tycker inte att jag kan klaga på tillväxten.
    De nya bladen är dock smått genomskinliga, och en del har också en svag röd nyans. Är alla nya blad så? Göder enbart med bottengödning i form av tetras Crypto.

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Thomaslj
    • May 2003
    • 704

    #2

    Fick rödaktiga blad på mina f.d svärdplantor när de växte som bäst. De blev tydligen lite rödaktiga om de växte fort.

    Om du har så bra tillväxt så låter det ju inte direkt som näringsbrist av nått slag. Kanske bara att de är såpass nya och outvecklade så bladen inte hunnit få fart på klorofyllet än?..

    Me dunno
    http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      Röda blad tyder på kvävebrist.
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        hm...
        ok. jag tror jag väntar med att dosera ngt tills de har växt färdigt, eller är det dåligt för växten?
        Hur dosera kväve, eller kommer det mestadels från fiskarna?

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          ops...
          kom på att man kan dosera KNO3;P

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen skickat av Thomaslj
            Om du har så bra tillväxt så låter det ju inte direkt som näringsbrist av nått slag.
            Tvärtom! Det är när det växer som bäst som det brukar dyka upp en massa näringsbristsymptom. För då är det svårt att hänga med och göda tillräckligt mycket.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Thomaslj
              • May 2003
              • 704

              #7
              a jo, vid hög tillväxt bildas ju näringsbrist om man inte tillsätter mer.
              Men sammtidigt så kan man inte få så hög tillväxt som 4 nya blad på fyra om man redan har näringbrist.... så antog att han tillsatte, lr nått i den stilen.. hehe


              http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                som sagt tillsatte jag bottengödning, som är ngn form av "komplexbunden" gödning utan nitrat eller fosfat...

                Mvh Malawi´n
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  hm...
                  bladen är fortfarande lika blektaktigt genomskinliga, trots att de är lika stora som en del andra blad men ännu inte färdigvuxna.
                  Funderar nu efter att ha läst defdacs inlägg om att man gör stora vattenbyten så att alla näringsvärden "nollställs", om man kanske ska ta och göda lite försiktigt med tmg förutom den lilla cryptotablett som nu ligger i gruset. Skulle det fungera med endast en svärdplanta i ett 50 liters med 0.3 W/l och ingen co2?
                  Detta om nu växten har ngn brist så kanske det löser sig nu...

                  Mvh malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • Fritiof
                    • January 2004
                    • 39

                    #10
                    Jag använder tmg och alla mina nya blad blir åsså genomskinliga men dom blir gröna te slut.

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      k, låter i alla fall bra, men skulle ändå vilja ha svar på min föregående fråga

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Problemet är att "nollställa" näringsnivåerna och sedan tillsätta tmg är att du kommer att få ännu mer kvävebrist. Uppskattningsmetoden bygger på att du ger plantorna allt dom vill ha. Om du inte vill tillsätta kno3 så är det mycket bättre att sluta med vattenbyten för att hjälpa dina växter. Detta förståss enbart om du kan konstatera kvävebrist.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          *håller med Magnus*

                          Frekventa vattenbyten + TMG ger inte bra förhållanden för växterna.

                          Några av dom viktigaste beståndsdelarna för växterna fattas (kväve, fosfor) under detta förhållande, så därför är det bättre att fokusera på kanonstabilitet (jättebra biologiskt filtrering) och minska vattenbytena en aning och sedan försiktigt, försiktigt, försiktigt dosera en gnutta TMG i förhållande till den kol-, kväve- och fosformängd som är totalbegränsande för växterna.

                          Skitsvårt. Kräver total fingertoppskänsla och gröna fingrar.

                          Men det går och lyckas man ser jag det som en kanonprestation. Då har man en fjäder i hatten enligt mig.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • malawi´n
                            • August 2003
                            • 1643

                            #14
                            oh...
                            låter svårt. Har haft akvariumet startat i 4 veckor nu, och allt jag har haft är lite smått med kiselalger på rutorna, men de är som gott som borta nu efter en rengöring.
                            Jag kör ju inte med co2, så antar att jag inte har så mycket kol i akvariumet som växten kan ta upp.
                            Kväve och fosfor tycker jag att jag borde få i akvariumet. Inte eftersom jag har så jättemycket fisk utan för att en del är hungriga rovfiskar som äter en hel del.
                            Har nu i början, speciellt då jag inte hade ngn växt, bytt 50% i veckan, men som det är nu förstår jag att det enbart skulle missgynna växterna (ta bort fosfor och kväve)

                            Skulle jag inte kunna köra med ett stort vattenbyte på runt 50%, om jag gödde lite, lite med både tmg, KNO3 och KH2PO4? Den rekommenderade nivån av tmg är väl 5 ml per 50 liter vatten, och alltså borde jag enligt den tillsätta 2.5 ml tmg, KNO3 och KH2PO4, eller?
                            Men om jag då testade att göda ännu mindre?
                            Eller skulle den metoden bara missgynna växterna ännu mera och enabrt gynna algerna?

                            Mvh malawi´n
                            Björn Forsberg

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Skulle jag inte kunna köra med ett stort vattenbyte på runt 50%, om jag gödde lite, lite med både tmg, KNO3 och KH2PO4? Den rekommenderade nivån av tmg är väl 5 ml per 50 liter vatten, och alltså borde jag enligt den tillsätta 2.5 ml tmg, KNO3 och KH2PO4, eller?
                              Gödningslösningarna jag brukar rabbla får du ganska snålt med NO3 och PO4 (5 ppm NO3 och 0.5 ppm PO4) så nej, du kan nog lätt göda för det isatta vattnet. Dvs byter du 50 liter så doserar du 5 ml av varje gödning.

                              (Anledningen att jag tycker såhär trots att du har skitiga fiskar är det här problemet med att t ex fosfatet som kommer från skit ofta kan vara uppbundet i organiskt material som främst är tillgängligt för alger)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...