Landväxter säljs som akvarieväxter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

    Landväxter säljs som akvarieväxter

    Har just gått igenom en nätbutiks plantsortiment och hittat sex landväxter som säljs som akvarieplantor. Hittade även deras grossist som har fyra av dem från egna odlingar. Dels är det fredskalla som tydligen är vanligt att man lurar på folk, desstom trevliga små hårda gräs som alla fyra är landväxter typ sumpväxt (ophiopgogon varieteter) dessutom en vacker röd planta Hemigraphis exotica som även den är landbunden.
    Även om man kan ha växterna ett tag i akvariet utan att de tvärdör, väntar jag mej att jag ska kunna t ex föröka de plantor jag köper som akvarieväxter....
    Är det inte ganska taskigt? Jag tycker det är lurendrejeri.

    Tips på en sajt om saken The Sydney Cichlid Page - The Moral High Ground http://www.sydneycichlid.com/highground.html

    Samt en fin plantdatabas med bilder:
    http://www.findfish.nl/index.html<br... bij Find Fish
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Jag tror inte de har tänkt sig att man ska sticka ner hela växten under ytan.
    Det kan ju vara roligt med såna växter om man har olika nivåer i akvariet, både "vatten och land".
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      köpte en växt som var fint röd i julas. Fick reda på att den inte var lämplig som avkariumväxt, och planterade den då i en kruka. Den hade då redan börjat ruttna. Nu är den ca 30 cm hög och strålande röd och fin Kräver dock mycket vatten;P
      Oftast är det inte vattenväxter om bladen är upprätta även ovanför vattenytan

      Mvh malawi´n


      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        De landväxter som tropica har talar dom om att det rör sig om just sumpväxter och att dom inte klarar sig så länge i akvarium. Sen att återförsäljarna inte upplyser om det är ju sorgligt.

        Att kalla ett sumpgräs för ciklidgräs kan ju förstås inte så bra, undrar vem som kom på namnet?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Det finns info om krukväxter som akvarieväxter på många ställen här på Zoopet - bl.a. här http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=219
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Gardener
            • October 2004
            • 136

            #6
            Måste bara föra vidare detta rara svar på mail om att de inte påtalar att vissa av plantorna i deras sortiment är landbaserade,
            "Dom flesta växterna trivs alldeles utmärkt i akvarium, beroende hur man sköter dom så klart." Jag skulle vilja veta hur f*n man sköter landväxter i ett akvarium rätt!?? Är det på samma sätt som man sköter fiskar på land då eller? *suck*

            Sen fortsätter det med att jag ju uppenbarligen vet att de är landväxter så "då är det ju inga problem" ;-)
            Näpp helt rätt inte för mej;-)

            Kommentar

            • Thomaslj
              • May 2003
              • 704

              #7
              Hade en sessilis i karet ett tag som stoltserade!, finaste växten jag haft i karet än så länge.. som synd va så levde den inte så länge.. baah, förbannade landväxter!http://goto.glocalnet.net/hobbies/sessilis.jpg


              http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag skulle vilja veta hur f*n man sköter landväxter i ett akvarium rätt!??
                Tja, hur sköter du Anubias, Cryptocoryner, Echinodorus i akvarier?

                De flesta av våra akvarieväxter dras upp ovan land, men visst finns det några enstaka som säljs som inte klarar sig under vattnet. Kjells sida visar en del av dom. Ytterligare en som är väldigt poppis att sälja t ex här i Linköping är Selaginella:
                http://ispb.univ-lyon1.fr/cours/botanique/photos_pter_presp_chla/Selaginella%20palescens.jpg
                Otroligt snygg och frän, men tyvärr klarar den inte att överleva under vatten.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Aj, var på djurkompaniet i Linköping i förra veckan. Tyckte att den var så snygg att jag tänkte läsa på lite om den. Tack defdac nu slipper jag!!
                  MVH
                  magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Tropfrog
                    Aj, var på djurkompaniet i Linköping i förra veckan. Tyckte att den var så snygg att jag tänkte läsa på lite om den. Tack defdac nu slipper jag!!
                    Jaha... Du är i våran hemstad och tittar i akvarieaffärer. Vad kul! :-)
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      De flesta av våra akvarieväxter dras upp ovan land, men visst finns det några enstaka som säljs som inte klarar sig under vattnet.
                      Håller helt med och dessutom är det ju så att även många av de bra akvarieväxterna även delvis (under en del av året) i sin naturliga miljö lever ovan vattnet.
                      Det viktiga är ju kanske därför inte om det är en "landväxt" eller inte utan snarare om det är en växt som kan acklimatisera sig under vattnet eller inte. Dety är de senare som inte har i akvarium att göra.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Ursprungligen skickat av petnym
                        Ursprungligen skickat av Tropfrog
                        Aj, var på djurkompaniet i Linköping i förra veckan. Tyckte att den var så snygg att jag tänkte läsa på lite om den. Tack defdac nu slipper jag!!
                        Jaha... Du är i våran hemstad och tittar i akvarieaffärer. Vad kul! :-)
                        ´

                        Jo, jag åker förbi två gånger i veckan denna terminen. Hade tänkt att bjuda in mig själv en dag jag inte har så bråttom. Har hört ryktas att det finns en del fina växtkar att titta på i Linköpingstrakten.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...