Teoretiskt resonemang ang nålventil.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    Teoretiskt resonemang ang nålventil.

    Hej!

    Jag har inte själv skaffat en riktig co2 anläggning ännu, men jag har förstått att en riktigt bra nålventil är svår att få tag på.

    kylskåp använder ett långt smalt rör som strypning för att få kylskåpsprincipen att fungera.

    ett långt smalt rör som man skulle kunna använda som co2 strypning till akvarier är ett dykrör till en kylskåpstermostat. Det ser ut som en lång smal metalltråd ca 1 mm tjock men är ett tunnt rör.
    Om man tar denna från ett skrotat kylskåp och ser till så man inte täpper till hålet när man klipper loss den så har man en fast strypning som kanske är lagom beroende på hur lång längd som behövs. Det borde inte vara några problem att koppla in den genom att silicona in den i en slang och kanske kompletera med en slangklämma. Sen anpassar man flödet genom att ändra trycket från regulatorn.

    Jag vet inte vad dykröret till en kylskåpstermostat är fyllt med, men jag antar att det är sprit och detta måste man såklart blåsa ut först.

    Vad tror ni? är det värt att testa? Eller är nålventiler billiga och enkla saker som det inte är lönt att lägga ner tid och energi på att försöka förbättra?

    Urban
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Det brukar ju sitta en användbar nålventil på regulatorerna så varför bry sig !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • jowa
      • August 2004
      • 70

      #3
      "Det brukar ju sitta en användbar nålventil på regulatorerna så varför bry sig "

      Har plockat ihop min CO2-anläggning själv och då kan jag säga att det inte direkt följde med någon nålventil på min regulator. Det satt en nippel för slanganslutning, inget mer.

      Köpte en nålventil på samma firma men den var helt omöjligt att använda så jag tycker i allra högsta grad att ämnet är relevant för oss som inte köpt ett färdigt paket. Problemet med den ventilen var att den inte gick att få tät ens vid ett så lågt tryck som 0,5 bar även fast jag vred den i botten. Visst, det går bra om jag lägger på ett lägre tryck men då blir systemet så instabilt att bubbeltakten varierar samt att den blir full storm då magnetventilen öppnar efter att ha varit stängd över en natt. Provade med en ventil för hydraulik och den var lite bättre, om än inte bra, så nu försöker jag få tag på en nålventil med ett "akvariemärke" som förhoppningsvis är tillverkad för detta ändamål och därför borde fungera bättre.

      Finns det någon som har en fungerande nålventil och som vill avslöja vilket märke den har så man slipper köpa "fel" igen??

      Ursäkta om jag kanske snor tråden men jag tror att även du kan ha nytta av ett sådant svar

      Vet tyvärr ingeting om ditt förslag med dykrör men det låter intressant iaf.
      http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4

        Det var inte meningen att låta "styv i korken" på ngt sätt !

        Marknadens billigaste (tror jag) finns på http://store.aquaristic.net och har artikelnummer 190.012.

        450 spänn för tryckregulator och nålventil. Inget kit alltså utan en lös regulator...

        Det är nog svårt att komma undan billigare än så ! De har lösa nålventiler åxå om man behöver komplettera.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • viggen_l
          • April 2002
          • 117

          #5
          Borde inte en ventil för typ enkla gasol kök fungera
          de stänger helt och har bra reglering.
          Att köpa ett kök på biltema kostar ca 90 kr
          för att prova. Ingen katastrof om det inte fungerar.
          Kanske lite pulande med att få ventilen att passa till
          magnetventilen.

          Viggen_l

          Kommentar

          • jowa
            • August 2004
            • 70

            #6
            Ingen fara oveb, såg att mitt inlägg kanske var lite surt, det saknades väl någon smiley

            Har brottas med det här problemet i snart 2v så jag börjar väl lacka ur ;P

            Har sett att det finns några olika varianter att köpa i Tyskland men vad jag hört så har de alldeles för långa leveranstider för att jag ska orka vänta, ska leta i sverige först och främst.

            Viggen: Det där låter intressant, finns den ventilen på nätet, har du länk isf så jag ser vilken du menar. Att få ventil och magnetventil att passa ihop är inga problem, det finns dim.ändringar av alla slag.
            http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

            Kommentar

            • urbanandersson
              • January 2003
              • 965

              #7
              Hej!

              Ursäkta om jag kanske snor tråden men jag tror att även du kan ha nytta av ett sådant svar
              Ingen fara! Jag håller på att planera för en co2 anläggning och behöver alla tips och reflektioner.

              En liten bonus om man nu orkar hålla på att fixa med dykrör som strypning är att man kan använda samma regulator till många akvarium. Kör man fram 1 bar till alla dykrören(strypningarna) så lär man ju få ut sin beräknade mängd till varje kar. Det trista är att man måste justera längden för att justera flödet.

              Så en nålventil verkar vara enormt mycker enklare och jag har bara ett kar.

              Urban

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #8
                Hej!

                Har sett att det finns några olika varianter att köpa i Tyskland men vad jag hört så har de alldeles för långa leveranstider för att jag ska orka vänta, ska leta i sverige först och främst.
                Titta på simontorps hemsida. tex art nr: 51132 BP Finnålsventil. Sen kan din lokala akvariehandlare ta hem prylarna till dig.

                Urban

                Kommentar

                • jowa
                  • August 2004
                  • 70

                  #9
                  Tackar, ska kolla upp vad de kan ta hem åt mig.
                  Hade hoppas på att någon med en bevisligen fungerande nålventil hade kunnat skriva ner vilke märke det rör sig om...men det är väl inte försent än

                  Tror det blir rackarns svårt att köra dykrör till flera akvarium då trycket måste vara exakt lika till alla (om de ska ha samma CO2-flöde vilket inte alls är säkert). Sitta och laborera med olika slanglängder och dimensioner känns lite jobbigt om man kan köpa en fungerande nålventil ;P
                  http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

                  Kommentar

                  • jackson
                    • September 2003
                    • 1242

                    #10
                    Dessutom finns det nålventiler att köpa i grupper om två eller tre. Dvs man kopplar nålventilkombot till CO2, och kan reglera två (eller tre) utflöden till olika akvarium. Om man har tid/lust att experimentera, så kan ju dykrör vara ett alternativ. Men jag skulle gå på en nålventil.

                    För att hindra stormflödet, så sätter du väl magnetventilen innan nålventilen. Då byggs ju inte upp något tryck (och volym) mellan nålventilen och magnetventilen.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                    Kommentar

                    • jowa
                      • August 2004
                      • 70

                      #11
                      Jodå, jag har magnetventilen innan nålventilen men jag vet nu vad det berodde på. På nått sätt hade jag lyckats placera magnetventilen med fel flödesriktning, FAST jag hade kolla så j_vla noga??? Det innebar att ventilen fick en extra skjuts åt öppet läge av trycket och troligen blev mer öppen än den var när jag gjorde injusteringen...så man kan krångla till det.
                      http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

                      Kommentar

                      • urbanandersson
                        • January 2003
                        • 965

                        #12
                        Hej!

                        Dessutom finns det nålventiler att köpa i grupper om två eller tre. Dvs man kopplar nålventilkombot till CO2, och kan reglera två (eller tre) utflöden till olika akvarium. Om man har tid/lust att experimentera, så kan ju dykrör vara ett alternativ. Men jag skulle gå på en nålventil.
                        Som bekant så är det svårt att justera in nålventiler vid lite högre tryck. Man strävar gärna efter så lågt tryck som möjligt. Men detta medför att om man försöker grena co2 efter regulatorn så påverkar dom olika kranarna varandra och även mängden vatten man har i karen spelar in. co2:n försöker helt enkelt ta enklaste vägen. (källa: en annan tråd här på forumet)
                        Kan man däremot gå upp till 1 eller kanske 1,5 bar så påverkar inte dom olika förutsättningarna varandra utan alla karen får sin dos.
                        Problemet är bara att hitta ett tillräckligt tunnt rör så det hela blir hanterligt. Så 1 meter rör kanske ger 10 liter/timme eller hur mycket som nu behövs.

                        Urban

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #13
                          Hej!

                          En annan galen idé är att strunta i nålventil.
                          en reaktor har en viss vikt när den är full med vatten. När den har 0,5 dl co2 i sig har vikten minskat med 50 gram, eller flytkraften ökat. Denna ökning eller minskning kan man ha till att klämma ihop slangen med co2 tillförsel och på så sätt få en given volym gas i reaktorn ständigt.
                          I så fall kan man i stället för magnetventil styra pumpen som driver reaktorn.
                          Då har man sparat in en nålventil och en magnetventil.

                          Frågan är bara om man vågar. Löper systemet amok töms flaskan snabbt och då har snålheten bedragit visheten igen.

                          Urban

                          Kommentar

                          • viggen_l
                            • April 2002
                            • 117

                            #14
                            Ursäkta dröjsmålet angående billig nålventil har haft lite mycket
                            att göra. Det var något liknande det här jag tänkte mig.
                            Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!


                            Det finns säkert någon variant som kräver mindre justeringar.
                            Hörde också att man kan få tag på ventiler som reservdelar till husvagnskök. Kan vara värt att kolla.

                            Viggen_l

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              På Aquaristic.net är prisskillnaden mellan en regulator med nålventil och en utan 106:-. Om du köper ett gasolkök för 98:- och mot förmodan skulle lyckas bygga ihop en fungerande nålventil som inte läcker utan att köpa till fler delar så har du allt som allt sparat hela 8:- !!! Varför göra sig besväret att bygga själv?

                              Peter
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...