Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

    Hur ser du att den börjar oxidera? Blir den brun eller?
    Om det är att den blir brun så tycker jag det är konstigt eftersom jag förväntade mig att den i princip bara skulle smälta bort på en vecka eller ngt!
    Jaja har du inte bråttom så kan du väl vänta en två veckor och se vad som händer och byta vatten som vanligt typ två gånger eller något.
    Jävla vilken tillväxthastighet du måste ha på dina BG om de redan växer över stålullen *hehe*.

    Det lutar åt att det finns ett fosforöverskott i karen där BG frodas och att man skulle kunna stabilisera eller minska det överskottet med komplexbindning med järn.

    Har du växter i karet också?

    Det enda jag vet om chelat är att för att få loss godsakerna inuti chelatet är att ersätta jonen(dvs godsaken) med en annan jon. Jag tror växter kan göra det med den fördelen att man slipper ha fria näringsämnen i karet och att man då ska slippa ohämmad algtillväxt t.ex men samtidigt hålla en för växterna skyhög näringsnivå.
    Senast redigerad av GasseG; 14 May 2007, 21:22.
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      Det är detta jag menar.

      Stålet övergår i rost, Fe+++ som är helt olösligt i vatten och reagerar inte med fosfat.

      Rostet sedimenterar och i sedimentet måste det vara en väldigt specifik syrehalt för att väldigt specifik reduktionsbakterie ska kunna sätta tänderna i rostet och reducera Fe+++ till Fe++ där det antingen kan bindas i substratets CEC eller tas upp av rötter - eller binda med fosfat.

      Det måste vara järnhydroxid för att binda fosfatet.

      Rent järnchelat har jag annars i mängder, men chelatform kanske aldrig går över i joner eller?
      Precis. Kelatet binder jonen i en stor organisk molekyl som gör den vattenlöslig och skyddad. Vanligt EDTA tror jag faktiskt kelaterar Fe+++ men det gör inget sålänge jonen hålls vattenlöslig och kan tas in i växten där växten pillar bort kelatet och reducerar den själv.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Även om man använder järnhydroxid så kommer man naturligtvis aldrig få bort alla former av fosfat och finns det några ppb kvar (en nivå som t om är svår att uppmäta i labb) så räcker det gott för Cyanobakterier....

        Man kan testa Rowaphos i filtret om man vill testa seriös fosfatbegränsning. Möjligtvis så begränsar man tillväxten av cyanon en gnutta (och man dödar alla växter), men den kommer helt klart vara kvar och växa sålänge den inte har någon konkurrens (i form av ljuskonkurrens, ammoniumkonkurrens, höga syrenivåer och stabilitet).
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • GasseG
          • April 2007
          • 368

          Jaja defdac kom nu inte och säg att du inte är lite nyfiken....det måste du vara. Nu ska vi inte måla fan på väggen i förtid utan snällt invänta resultatet från storfiskarns pionjärförsök innan vi berättar vad som har hänt.
          Mäter du upp vattnet efter Fe2+ och Fe3+ så lovar jag att du finner en förhöjd halt just nu i storfiskarns kar.

          Edit: Fungerar det inte så vet vi ju det med säkerhet iaf.
          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

          Kommentar

          • storfiskarn
            • December 2003
            • 158

            Två veckor får exprimentet

            Stålullen börjar bli rostfärgad på sina ställen.

            Har lite växter N.stricta, c.wendti, pella(?)(mossa utan rötter) etc...

            Jag kör exprimentet i två veckor sen kör jag med silverkolloid i någon form. (Hur funkar den egentligen? Vilka djur slår den ut? Ligger övre gränsen vid ryggradsdjur?)

            ..men även om jag misslyckats så skulle det kunna vara kul att se järnnivåerna...

            Har jag fel när jag rättar mina anhöriga och vänner när de lovsjunger gjutjärnsgrytor som hälsosamma och jag hävdar att järn måste vara organiskt(molekylkomplex) för att tas upp av djur(vi) men också för att tas upp av många växter?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

            Kommentar

            • GasseG
              • April 2007
              • 368

              Ursprungligen postat av storfiskarn
              Har jag fel när jag rättar mina anhöriga och vänner när de lovsjunger gjutjärnsgrytor som hälsosamma och jag hävdar att järn måste vara organiskt(molekylkomplex) för att tas upp av djur(vi) men också för att tas upp av många växter?
              Nja det kan ju inte stämma eftersom förhöjda halter av järn i blodet uppmätts i yrkesgrupper som smeder, stålverksarbetare och så vidare. Men för att man har hörhöjda halter av järn i blodet betyder det att man kan använda det till t.ex hemoglobinproduktion......ingen aning!?

              Oj föresten såg nu att du hade lagt ner en tuss stålull i karet och inte i pumpen som jag förordade men det kanske går lika bra ändå? Friktionen från vattnet tänkte jag skulle lösa Fe(OH)2-skiktet effektivare tänkte jag och därmed öka halten Fe2+ i karet.
              Senast redigerad av GasseG; 15 May 2007, 06:50.
              Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                Mäter du upp vattnet efter Fe2+ och Fe3+ så lovar jag att du finner en förhöjd halt just nu i storfiskarns kar.
                Om så var fallet så skulle inte kelatering behövas? Järn löser sig inte i vatten och är ett av de mest reaktiva ämnena som reagerar med allt möjligt och omöjligt.

                För att du ska kunna mäta upp en förhöjd halt järn i vattnet så måste järnet på något sätt bli vattenlösligt. Till det krävs en kelator, antingen syntetisk (EDTA, DTPA, HEEDTA etc) eller organisk (humussyror, proteiner). I kroppen är det profyrin i hemogoblinet som kelaterar och gör det lösligt.

                Torv+järnfilspån kanske skulle kunna funka i någon mening: Järnet, det låga pH.t + humussyrorna = trådalgsodling.

                Menar absolut inte att måla fan på väggen, tvärtom är det roligt att tjabba teori 8)

                Fe2+ kommer aldrig vara fritt i vattnet några längre stunder. Det kommer reagera direkt. Seachem Flourish kelaterar Fe2+ med glukonat och det lovar Seachem bara är stabilt någon dag.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • GasseG
                  • April 2007
                  • 368

                  Jo järnhydroxid löser sig till viss del enligt "book of data" närmare bestämt 6.7x10^-6 mol/100g vilket betyder ungefär 0.3 gram järn(II+) per 100 liter vatten.

                  Den effektiva koncentrationen kan mångdubblas med chelat men chelat som sådant behövs inte nej, det är riktigt.
                  Senast redigerad av GasseG; 15 May 2007, 08:27.
                  Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    Fe2+ oxideras direkt och sedimenterar.

                    Rost, Fe3(OH), har en löslighet på runt 0,000000020972 gram per liter vid pH 7 om jag räknat rätt:
                    Ksp = [ Fe3+][OH-]^3
                    (4E-38)=(x)(3x)^3 = 27 x^4
                    x = 1.962E-10 mol dm-3
                    Fe 3OH = 55.845 + 3(16+1) = 107
                    1,96e-10 * 107 = 0,000000020972 gram / dm3 = 0,000020972 ppm.

                    Rostig stålull kommer därför, såvitt jag kan se, inte bidra med någon järnhydroxid som kan fälla ut fosfatet.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • GasseG
                      • April 2007
                      • 368

                      Nja enligt min bok så har Fe(OH)3 dvs Fe(III+) en löslighet på 3.70x10^-7 mol/100ml vilket ger 0.00002065 g/100ml vilket ger 0.021 g per 100l Fe(III+).

                      Vet inte hur snabb oxidationen är från Fe2+ till Fe3+ men de har iaf lyckats få en löslighet på den!

                      Uträkning: 3.70x10^-7 x 55.85 = mol/100ml x g/mol = mol x g/100ml x mol = g/100ml = 0.00002065 g/100ml
                      Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Jag är helt övertygad om att en klump med järn i akvariet/filtret inte kommer binda några större mängder fosfat - och framförallt inte göra järnhalten i vattnet högre (där den skulle göra nytta).

                        Om den ändå skulle kunna binda fosfat - skulle det vara mer än vad fiskbidraget är?

                        Jag är rätt säker på att man behöver betydligt kraftigare doningar om man ska sedimentera fosfat med järn - typ det här:
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • GasseG
                          • April 2007
                          • 368

                          Jätteintressant artikel det där defdac!

                          Ok storfiskaren nu får du göra så här istället. Tag en större tuss stålull och placera den i filteret som vi sa från början. Fördelen är den att det verkar mycket effektivare att filtrera vattnet genom Fe(OH)3 än att låta Fe3+ jonerna lösa sig och hitta fosfaten!
                          Alltså låt fosfaten komma till Fe(III+) istället för tvärtom.

                          defdac har rätt i att låta Fe(III+) gå i lösning är ingen bra lösning .

                          Alltså pga den där artikeln så känns det mer som om det faktiskt kan fungera att bekämpa BG med den här metoden.
                          Senast redigerad av GasseG; 15 May 2007, 15:23.
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                          Kommentar

                          • GasseG
                            • April 2007
                            • 368

                            Läsningen av den där artikeln var verkligen intressant! Alltså en stålullsbit har större effektiv yta än de fjolliga granulaten de visar i artikeln men funktionen är densamma.
                            Men alla andra fördelar som presenteras i den där artikeln så ska man ju alltid ha lite stål i filtret verkar det som.
                            Konstigt att ett företag levererade sina granulat torra hur de inte kunnat bilda Fe(OOH) dvs vanligt rost är för mig en gåta.....tror att Fe(OOH) är mycket stabilare och olösligare än Fe(OH)3....eller äh jag vet inte förresten.

                            Lite om lösligheten!
                            Another possible role may be played by the iron itself. GFO is not completely insoluble. The solubility of iron hydroxide in natural seawater is small, but still significant (0.02 - 2 ppb), although it is largely controlled by the availability of organic ligands.11-13 One interesting possibility lies in the way that soluble iron actually impacts the precipitation of calcium carbonate.
                            Verkar vara ett grymt effektivt sätt att binda fosfat med järnhydroxid måste jag säga.
                            Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              Om du bara kan lösa 0.02 ppb järnhydroxid är det väl något av det mer effektiva sätte du kan hitta?

                              0.02 ppb järnhydroxid lär väl inte binda mycket mer fosfat än så - och dina firrar ger dig runt 10000 ggr mer fosfat per dag (typ 0.1-0.2 ppm) 8)

                              Dessutom behöver vi veta vilka koncentrationer som behövs för att ämnena ska börja binda med varandra och sedimentera.

                              Te x kan du ju blanda järninnehållande mikrogödning med fosfatlösning vid betydligt starkare koncentrationer än vad som finns i akvariet utan att du får någon utfällning, men allteftersom koncentrationerna blir högre så kan du börja se hur utfällningsförloppet sker direkt när lösningarna kommer i kontakt med varandra.

                              Ett annat exempel är att blanda CaCl2-lösning med MgSO4-lösningar. Häler du i dom var för sig i akvariet händer inget - men blandar du ihop dom får du gips =)

                              En känsla säger mig att 0.02 ppb "inte riktigt" är tillräckligt stark koncentration för att överhuvudtaget påverka fosfathalten...
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • GasseG
                                • April 2007
                                • 368

                                Nä jag kan inte göra annat än hålla med!

                                Det är effektivare att filtrera vattnet genom järnhydroxiden än att försöka lösa järnjonerna i vattnet.

                                Ja effektivas gödning uppnår man vid dagens dato med chelaterade näringsämnen.
                                Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...