Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kajenn
    • April 2008
    • 13

Och vad är ett Uv-C filter? Och hur fungerar det?

Kommentar

• defdac
      • January 2002
      • 12751

Antibakteriell lampa som förstör DNA:t. Lampan är innesluten i en låda som man t ex kopplar in innan insuget på ett ytterfilter. I växtakvariesammanhang förstör det även kelaten så att man kan få probem med järnbrist tex.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• kajenn
        • April 2008
        • 13

Okey - inte aktuellt eftersom jag inte har ytterfilter. Så jag kör nog den av flera omvittnade metoden, eftersom cyanon sprider sig sakta men säkert.

Kommentar

• kajenn
          • April 2008
          • 13

Utförda åtgärder...

Nu har jag vidtaget ett antal åtgärder för att bli av med mina cyanobakterier - med varierande resultat.

Jag började med TetraMedicas FungiStop enl. angiven dosering två dagar i rad (eftersom i stort all cyano var kvar efter en dag) följt av ett 50%-igt delvattenbyte efter tre dagar. Även om cyanon tagit en del stryk, så var det mesta kvar.

Efter en vecka körde jag en tvådagars behandling enl. dos med GeneralTonic. Jag vet att jag fick rådet att köra med det direkt, men FungiStop verkade "snällare" så jag började med det.

Nu märktes det att detta var effektivare mot cyanon. Och efter fem dagar (den rekommenderade tiden) var all "fräsch grönska" borta. På nytt gjorde jag ett 50%-igt delvattenbyte och fyllde filtret med aktivt kol, för att rensa bort slaggprodukter enl. instruktionen.

Allt är nu frid och fröjd, tills jag igår upptäckte ett par små klargröna fläckar bland de bekämpade resterna av cyanobakterier.

Och då är frågan, vad jag ska göra?

1. Vänta och se...

2. Ny behandling med GeneralTonic enligt ovan...

3. Plocka ur rot (där cyanon främst förekommit) och stenar och rengöra dessa samt karet grundligt från all algförekomst...

4. Köpa någon slags grönalgätare (Black Molly?)...

5. Total mörkläggning i tre dygn...

6. Införskaffa UV-C filter...

7. Eller bara ignorera det och låta det vara...

Det sista låter ju som det mest bekväma!

Kommentar

• defdac
            • January 2002
            • 12751

Jag brukade få göra om GeneralTonic-behandlingen ett par gånger vid svåra fall. Vid något fall t om tre gånger om jag inte minns fel.

Det är oftast när man inte kan göra helt rent från all cyano innan man börjar behandlingen.

Kommentar

• flygrc
              • June 2006
              • 2755

Ursprungligen postat av defdac
              Antibakteriell lampa som förstör DNA:t. Lampan är innesluten i en låda som man t ex kopplar in innan insuget på ett ytterfilter. I växtakvariesammanhang förstör det även kelaten så att man kan få probem med järnbrist tex.
              Förmodligen en dum fråga eftersom jag inte letat själv efter svaret först.

Men jag funderade på vad som hände med Fe spåret, tänkte på att Fe försvann när man använde UV-c och funderar på om det kan vara ett samband med lampan - och bindning av P med Fe .

Sedan tror jag att jag är med på nackdelarna ,speciellt om man vill få växterna att ha P att käka med.

(Kul läsning, det tog mig 1,5 timme att läsa igenom tråden!)
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

Men jag funderade på vad som hände med Fe spåret, tänkte på att Fe försvann när man använde UV-c och funderar på om det kan vara ett samband med lampan - och bindning av P med Fe .
                Ja det har nog ett samband. När kelatet förstörs av UV-C:t så blir det fritt järn som gärna binder med alla möjliga ämnen i vattnet, bla fosfat.

Iofs ska vanliga kelat såsom EDTA, DTPA och HEEDTA binda trevärt järn, Fe+++, dvs rost och det borde dock inte vara jättereaktivt i akvariet, men visst kan man se att det blir rostfärgat i filtret om man doserar mycket. Jag har funderat en del om det kan bero på att man under olyckliga omständigheter kan få järnkäkande bakterier i filtret som trivs bra med all "rost".

Hursomhelst borde det inte vara bra om kelaten förstörs i förtid eftersom det blir en massa fria metall i akvariet som antingen sedimenterar i filtret eller i bottnen.

Kommentar

• planetaryice
                  • December 2003
                  • 74

Har sedan start av ett 420l akvarium för 2 månader sen haft en invasion av cyano. Hela botten har varit täckt av denna gröna hinna. Har rensat ett flertal gånger och efter 2-3 dagar är allt tillbaka. Cyanon tar all näring så växterna trivs inte, detta tär verkligen på akvarieintresset.

Efter att ha läst igenom denna tråd så åkte jag ner till affären och köpte General Tonic.
                  Gjorde rent på cyano så gott det gick och körde en full dos igår kväll. Får nu hålla tummarna på att detta hjälper och att det ska vara borta inom 5 dagar som så många andra har lyckats med.
                  420 liter

Kommentar

• defdac
                    • January 2002
                    • 12751

Cyanon tar all näring så växterna trivs inte
                    Nej det är "tvärtom" kan man säga. Vattnet är så näringsfattigt att bara Cyano kan överleva. Alger klarar generellt mycket lägre näringsnivåer än växter, så det brukar paradoxalt bli så att alger försvinner när man börjar göda (naturligtvis mycket beroende på förutsättningar, men klarar sig inte växterna så behöver man med mycket stor sannolikhet göda..)

I just cyanos fall är det säkerligen extra kvävefattigt så det behövs en gödning som innehåller nitrat, tex PMDD.

GT är effektivt att döda en cyanoodling med, men vill du att den ska hålla sig borta sett över en längre tidsperiod och även gillar växter så kan jag rekommendera att börja med PMDD.

Kommentar

• planetaryice
                      • December 2003
                      • 74

Jag har kört med pmdd sedan starten (har förövrigt använt det i andra akvarium i över 1 år med gott resultat). Men växterna har inte trivts sedan cyano har fått ett härravälde i tanken. Slutsatsen jag drog var att så länge jag har cyano i tanken så kan inte växterna konkurera om näringen och med andra ord så tar cyanon all näring så länge den har ett övertag.

Tanken med general tonic är att jag ska få bort all cyano så att växterna ska få en chans att börja tillgodogöra sig näringen så att cyanon inte får en chans att komma tillbaka.

Annars några bra tips? Co2 eller EC?
                      420 liter

Kommentar

• defdac
                        • January 2002
                        • 12751

Intressant, hur doserar du? Känns som växterna får för lite kväve/näring om dom inte trivs.

Finns iofs en liten chans till övergödning vilket också brukar "täppa till" näringsupptaget, men då får man dosera väldigt hårt alternativt har man extremt mjukt vatten.

Kommentar

• planetaryice
                          • December 2003
                          • 74

Jag kör 30% vattenbyte en gång i veckan med en rekommenderad PMDD-dos. Ett tecken på att mina växter inte är nöjda är att nya skott på vallisneria stannar i växten efter bara 2-3 cm. Detta borde väl vara ett tecken på att näringsbrist?
                          420 liter

Kommentar

• defdac
                            • January 2002
                            • 12751

Absolut. Den vanliga dosen är ganska försiktigt tilltagen för att passa ett generellt sällskapsakvarium. Har man bara lite mer växter än normalakvariet är det för lite. Jag skulle testa att börja med dubbeldos.
                            Kan du se några andra bristsymptom annat än försämrad tillväxt? Färgförändring etc?

Kommentar

• planetaryice
                              • December 2003
                              • 74

Då börjar jag med dubbeldos och ser vad det leder. Andra bristsymptom skulle väl vara
                              att de äldre och längre bladen slutar växa, blir sakta bruna från toppen och sen vandrar det ner och bladet dör. Vet dock inte om detta beror på att det har hunnit kommit cyanobakterier på de äldre bladen som "kvävs", eller om det är brist på näring i tanken.
                              420 liter

Kommentar

• planetaryice
                                • December 2003
                                • 74

Nu är det 5 dagar sen jag körde i en dos med General Tonic.
                                Måste säga att jag är grymt imponerad över resultatet. Cyanon började inte växa till sig och det som fanns kvar sen rengöringen blev brunt och dog.

Jag har dock kvar en liten liten strimma cyano i ett hörn ca 1 cm2, frågan är om man ska lyfta bort detta och fortsätta som vanligt igen. Eller om man ska köra en dos General Tonic till. Vill ju inte riskera att cyanon kommer tillbaka.
                                420 liter

Kommentar

Arbetssätt...