Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GasseG
    • April 2007
    • 368

    Jo sant som du säger att växter suger fosfor effektivare än olika metoder att binda upp den kemiskt. Emellertid så är det nog så att växterna behöver andra näringsämnen för att kunna tillgodogöra sig fosforet verkar det som, så som kväve. Tror till och med att växter är effektivare fosfortagare än bakterier eftersom de vann i evolutionens kapplöpning. Men du vet säkert bättre än jag hur man skall göra för att få rätt saker att växa, så om du säger att totalartificiella vägen är den rätta så är det väl så.

    Känns som att när fiskarna gör toalett så tillförs det mer fosfor än kväve till akvariet! Är det ett riktigt uttalande? Verkade som att människors avföring var den största orsaken till fosforöverskotten i våra hav nämligen.
    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

    Kommentar

    • Danei
      • September 2004
      • 555

      Det stämmer att det kommer mycket fosfor via avloppen. Men det är inte främst på grund av avföring, utan tvättmedel som innehåller en massa fosfat.

      Kommentar

      • GasseG
        • April 2007
        • 368

        Självklart Danei! Så dum jag är för det visste jag ju. Avloppen från städer stod det och då tänkte jag fel! Såklart är det tvättmedlens fel......säger de ju på vart enda nyhetssändning.

        Hur som helst nu har jag läst alla inlägg i den här frågan och kommit fram till att "nuka" BG med olika preparat hjälper. Men vad jag jagar här är en lite mer långvarig lösning som gör att angreppet av BG inte återkommer....ngn slags balans mao. Cirkulation hjälpte för dig defdac och det är intressant. Skit på bottnen är uppenbart att man inte skall ha, så då undrar jag om det finns några bottenlevande djur som kan "vända" ner skiten i bottensubstratet t.ex malaysisk posthornsnäcka eller liknande. Allt för att man skall komma undan med en slarvstädning en gång i månaden och gärna då bara byta vatten .

        Du defdac som varandes experten här....skulle inte du kunna prova "järnmetoden" bara för skojs skull. Men du har väl ingen cyano så långt man kan se, kan jag tänka mig.
        Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          Skit på bottnen är uppenbart att man inte skall ha, så då undrar jag om det finns några bottenlevande djur som kan "vända" ner skiten i bottensubstratet t.ex malaysisk posthornsnäcka eller liknande.
          Snäckor och andra shredders (corydoras, räkor) tror jag är oerhört viktiga i ett akvarium med mycket växter. Dom pulvriserar POC:en till DOC som bakterierna kan sätta tänderna i.
          Mycket DOC (mulm aka slam) brukar dock gå hand i hand med Cyano, men den är ganska enkelt att suga upp + att DOC:en är mat till dom nyttiga bakterierna också.

          skulle inte du kunna prova "järnmetoden" bara för skojs skull. Men du har väl ingen cyano så långt man kan se, kan jag tänka mig.
          Nej, dels för att jag nukade dom med GeneralTonic för inte så länge sen. Men även om jag hade Cyano så vill jag inte göra mig av med fosfatet. Jag måste tvärtom tillsätta det för att inte växterna ska stanna i växten.

          Dessutom är det ett välbeprövat knep i vattendrag så jag är säker på att det funkar. Imponerande om du tänkte ut metoden själv utan att veta att det användes i stor skala =)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Messier
            • January 2004
            • 187

            Hej!
            Jag har följt den här Cyanotråden ett tag o testat preparat som rekommenderats här:Tetra Medical General Tonic med viss framgång.Den har dock kommit tillbaka.På senare tid har den börjat komma tillbaka i oroväckande grad efter att ha "hållit sig i bakgrunden" ett bra tag.Började lägga sig på växterna.Det tolererades inte så jag satte in BINOX som rekommenderades av min lokale akvarihandlare...Det "slog KNOCK" på cyanon.Just nu kör jag en andra dos för att säkra det hela.Nu får vi se vad som händer i framtiden.Återkommer...
            Senast redigerad av Messier; 13 May 2007, 11:10.
            Mvh Jan

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251123

            Kommentar

            • storfiskarn
              • December 2003
              • 158

              jag testar stålull just nu.

              Cyano i ett mindre kar. Den vill inte ge med sig. Mörkläggning dödar Cyanon men den kommer tillbaka.

              Har lite lägre djur, blöt- och leddjur, i karet så jag vågar inte prova något medel med silverkolloid, euflavin etc

              Nu ska jag pröva att binda fosfater med stålull , den ska vara helt "ren". Stålullen har nu legat i en timme men har fortfarande inte blivit röd...

              Jag väntar med spänning..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

              Kommentar

              • GasseG
                • April 2007
                • 368

                Aha intressant!

                Ja jag sitter här och väntar tålmodigt på resultat......vilket det än må vara.
                Vilket kar är det som du har problem i? 150 litarn?

                Hur mkt stålull använde du?
                Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Hur skulle reaktionen mellan stålullen och fosfaterna se ut?

                  Trodde man behövde någon reaktiv form av järn, typ järnhydroxid för att det skulle funka att fälla ut järnfosfat?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • GasseG
                    • April 2007
                    • 368

                    Tja rostningen går väl till så att järn(Fe)+syre+vatten bildar järnoxid Fe2+ och i förlängningen med lite mer mer syre så blir det rost Fe3+. Nåväl fosfat och Fe2+ (dvs förstadiet till det vi kallar rost) bildar ett mycket svårlösligt salt verkar det som! Det bildas väl av Fe2+ och fosfat ett grus eller damm snarare som faller till bottnen helt inert som jag har fattat det.

                    Men om detta hjälper till att återställa någon slags balans i karet där växterna återigen kan bli mer konkurrenskraftiga i förhållande till algerna återstår att se!
                    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      Då är frågan om stålull ger ifrån sig Fe2+ joner..
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • GasseG
                        • April 2007
                        • 368

                        Ursprungligen postat av defdac
                        Då är frågan om stålull ger ifrån sig Fe2+ joner..
                        Ja det gör det!

                        Hittar inte min "book of data" annars hade jag gett er mer exakta siffror.
                        Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                        Kommentar

                        • GasseG
                          • April 2007
                          • 368

                          Hittade min "book of data" och har räknat ut att lösligheten för Fe(OH)2 dvs Fe2+ är 0.3 gram per 100 liter.
                          Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            Okej, men det är ju inte samma sak som att stålullen faktiskt släpper ifrån sig joner? Den löses ju inte direkt upp?
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • GasseG
                              • April 2007
                              • 368

                              Ursprungligen postat av defdac
                              Okej, men det är ju inte samma sak som att stålullen faktiskt släpper ifrån sig joner? Den löses ju inte direkt upp?
                              Jo den kommer att försvinna inom en snar framtid!?

                              Edit: Jag förstår inte vad du menar defdac? Alltså självklart så försvinner stålullen strax. Såg någonstans att vid pH 7, 21 grader så tar det en timma att oxidera järnet och sedan går det i lösning med 0,3 gram per 100 liter som förhoppningsvis förbrukas av fosforn. Ja så för att upprätthålla en lösning av 0,3 gram per 100 liter så måste mer järn gå i lösning osv osv. Så räkna ut ytan på stålull så får du hastigheten som den försvinner med.
                              Kan även nämna att vid pH 8 så oxiderar järn på 30 sek och vid pH 6 så behöver den 100 timmar för samma oxidation.
                              Senast redigerad av GasseG; 14 May 2007, 20:48.
                              Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                              Kommentar

                              • storfiskarn
                                • December 2003
                                • 158

                                Stålullen oxiderar mycket långsamt...

                                Karet är på 40l. Ph runt 8, standard uppsala vatten.

                                Stålullen är den fintrådigaste "troll-ullen", svårt att beskriva fintrådigheten men jag skulle tro att trådarna ligger under 5-6 hundradels millimeter. jag lade i en tuss om 50 X 30 X 10 mm, oklart vilken vikt. Enorm yta alltså.

                                Nu till det märkliga, rent stål med normal kolhalt oxiderar ju mycket snabbt. Det har tagit ett dygn för ullen att b ö r j a oxidera...

                                Cyanobakterierna har börjat växa över stålullen....

                                Jag förstår inte detta. Måste gå ut i garaget och se om jag hittar något stål som inte är galvaniserat eller rostskyddat på annat sätt.

                                Men hur hänger denna fosfatbindningsteori ihop med att cyano kan börja ta över om man övergöder med järn.. ( i och för sig i chelat-form men ändå..)?

                                Rent järnchelat har jag annars i mängder, men chelatform kanske aldrig går över i joner eller?
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                                Kommentar

                                Arbetssätt...