Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Blågröna algsporer sprids med luften, så allt ditt jobb var helt i onödan.

    Du kommer få tillbaks dom om du får låga nitratnivåer och slackar med att suga upp överflödig mulm.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • HakanLarsson
      • August 2006
      • 7

      Humlan kan inte flyga, men det struntar den i.

      Haha, ja du defdac; jag är inte helt borta. Självklart finns bakterien kvar, man kan ju inte skrubba bort allt! Men huvudsaken är att dom inte syns (blommar). Och det gör dom inte, tack vare min hjältemodiga städinsats.

      Rätt eller fel, men jag lyckades få bort eländet genom att tokstäda och ta bort plantan där allt började!!

      Defdac: Har du lyckats få bort en BG-blommning och vad använde Du i så fall för metod? (Kom inte dragandes med någon gift-fusk-metod.)

      BTW: BG agler är väl typ 2 miljarder år gamla och trvis i både sött och bräckt vatten. En tålig rackare (som så vitt jag förstår syrasatte jorden en gång i tiden). Tillsätter du Extra nitrat för att få bort dem och i så fall hur mycket? (Jag brukar tillsätta lite varje gång jag byter vatten, eftersom det är bakteriehämmande).

      // Håkke (pyyyyyser av stolthet över sitt kunnande när det gäller bekämpning av BG-alger :-)
      Senast redigerad av HakanLarsson; 04 August 2006, 10:03.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Istället för att spendera en hel dag med att tokstäda och slänga alla mina växter hade jag spenderat 1 sekund med att skvätta ner FungiStop eller Erythromycin och hade varit lika stolt som dig över min ignorans =)

        Då hade vi båda stått där och varit fria från blommande Cyano och vi båda skulle bli lika bedrövade när den kom tillbaks.

        Ignorance is bliss, som humlan sa. =D
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • HakanLarsson
          • August 2006
          • 7

          Haha, fuskare där! Nåja, om problemen uppstår ngn gång i framtiden, ska jag kanske testa gift. (Det är faktiskt första gången på 30 år som jag fått en BG-blommning; jag hoppas att det tar 30 år innan nästa kommer!) //Håkke

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            Nja, jag undviker gifter personligen - jag ville bara visa att det är samma typ av ignorans att "storstäda" som att "använda gift". Storstädningen fungerar bra mot dåligt samvete, antibiotika är väl däremot en aningen mer rationellt - även om båda metoderna totalt ignorerar det faktum varför man fick Cyanon från första början.

            Jag personligen ser till att växterna har tillräckligt med kväve, kanske begränsar fosfatet lite. Detta gör man förslagvis genom att antingen försämra ljuset eller dosera näring med kväve i nitratform, då ammonium triggar Cyano.

            Eftersom ammonium triggar Cyano och Cyano är den filmanetalg som klarar absolut lägst näringsnivåer så får man ofta Cyanoproblem i akvarier med mycket växter där kväveupptaget är enormt pga bra belysning och man på något sätt skadar den biologiska filtreringen eller använder gödning med ammonium i ( t ex vanlig krukväxtgödning). Vidare verkar Cyano gilla höga nivåer av DOC (Dissolved Organic Carbon, mulm, brun gyttja) och kass cirkulation - förmodligen för att dom får rejäl konkurrens och inte har samma nytta av sitt oscillerande i vatten med bra cirkulation.

            Så för den som inte vill slita ihjäl sig och spendera en förmögenhet på att köpa nya växter och inte gillar "gift" så kan det vara 'nuftigt att fluffa fram all mulm man kan innan vattenbyte och se till att få bort överflödig mulm från sitt filter och se till att ha ett bra biologiskt filter med stor yta och att göda upp bra nivåer av främst kväve men helst hela spektrat av näringsämnen via PMDD. Samt kolla över cirkulation och försöka lista ut vad det är som förorsakat kvävebegränsningen och den dåliga biologiska filtreringen/cirkulationen.

            En metod som kommer ge betydligt mer stolthet än ignorans =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              Lite btw sådär.. Här kan man se en lite större planerad anläggning där man fokuserar på att bättre cirkulation/syresättning ska motverka Cyanon:
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                Jadu Hakan, Du fick ett fint akvarium, det är ju alltid bra, Själv tycker jag mig ha upplevt att "alla" riktigt svåra utbrott av cyano är kopplade till att botten blivit mättad med "skit". Ett akvarium kan ta mycket belastning länge, "skräpet" från fiskarna faller ner mellan sand/grus-kornen, det blir ett växande lager mellan gruskornen som växer från bottenrutan och upp, när det når en viss nivå i gruset ofta i kombination med någon annan förändring så kommer BGA:n som ett skenande godståg, (försöker få in både den upplevda hastigheten och obevekligheten i min liknelse) tills man slamsuger bottensubstatet. Det kan man visserligen få göra några gånger, eftersom det är svårt att smalsuga hela botten utan att byta för mycket vatten, men det kan det vara värt, och det är en bra rutin att slamsuga en liten bit av botten vid varje vattenbyte. Jag vet inte om du brukar göra det, man kan få BGA utan att botten är skitbemängd.

                Vad som verkar troligt vid de extrema BGA-utbrotten med skitbemängd botten är att kvävet reduceras i de anaeroba förhållanden som uppstår nere i botten, så att förutom att det finns otroliga mängder näringsämnen så finns mycket mer fosfor i förhållande till kväve än vad som är normalt.

                Och som du säkert vet så är det inte "en tålig rackare", det finns massor med arter.

                Om det nu var skitbemängd botten som var boven i ditt fall Hakan, (jag har ingen anning, jag vet inte hur du sköter ditt akvarium) så lär det dröja länge innan nästa svåra utbrott, eftersom du med ditt agerande har för lång tid uteslutit skitbemängd botten genom att rengöra gruset, och du kanske kan se fram emot 30år till utan svåra BGA-utbrott om du slamsuger gruset regelbundet.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Jag slamsög kraftigt igenom hela gruset på framsidan på min burk vid mitt senaste Cyanoutbrott utan att tillväxttakten avmättades ett dugg.

                  När jag senare fixade min biologiska filtrering och gallrade ur buskagen så mycket att cirkulationen åter kom åt på framsidan så diggade inte Cyanon läget längre utan kröp upp längs kanten på akvariet och på topparna på vissa växter. När jag sedan även fixade CO2-halten så blev det bara kvar lite Cyano på utblåset längst in i ena hörnet på akvariet samt på lite mörkare ställen i vissa täta buskage där cirkulationen inte kom åt.

                  Så teorin om att slamsugning ensamt hjälper kan jag inte hålla med om - man kan ju undra varför Cyanon isåfall gärna sätter sig längs rutkanterna vid vattenytan och på toppar av vissa snabbväxare långt ifrån slammet?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • HakanLarsson
                    • August 2006
                    • 7

                    Erik:
                    Det kan vara en kombination av många saker. Själva blomningen började i en planta som jag köpte. Sakta bredde en grön fin [tyckte jag] matta ut sig runt växten. Men jag förstod inte att ett angrepp var på gång, utan lät den där "fina gröna" algen växa.


                    En vecka efter åkte jag på 2 veckors semester och när jag kom tillbaka var angreppet ett faktum. Till saken hör att det var en solig sommar och en timme per dag låg solen på akvariet. Det har aldrig varit något problem tidigare, men i kombination med annat exploderade blomningen.

                    Man går alltid stärkt ur en kris... Nästan i alla fall...

                    defdac:
                    Nej, slamsugningen funkade inte för mig heller. Det var därför jag höll på ge upp. Jag slamsög noggrant en gång pre dag, men dagen efter var det lika grönt igen. Men när jag tillslut bytte ALLT vatten, skrubbade insidan av väggarna, sköljde stocken, sköljde gruset och slängde den där angripna plantan, blev jag av med dyngan.

                    //Håkan

                    PS Jag har simtränat i "riktiga" BG-alger hela sommaren, så jag har blivit smått expert på denna fascinerande bakterie. DS

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      För den som inte orkar riva hela burken så finns det smidigare sätt. Bra cirkulation och bra nitrifikation via ett rejält biologiskt filter och extra nitrat från KNO3 om man har växter. Tricket är att inte halka ner på för låga nitrathalter då det är då just Cyanobakterierna härjar.

                      Jag personligen blev expert på Cyanobakterier när jag under 2-3 år slamsög mitt akvarium från Cyano varenda dag och Googlade dubbelt så mycket och läste varenda doktorsavhandling jag kunde komma över. Man blir ganska ödmjuk över vilka överlevare det är då =)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • HakanLarsson
                        • August 2006
                        • 7

                        Tänkte bara meddela att det ännu 6 månader efter min storstädning inte finns någon cyanoblomning i mitt akvarium. Jag har sålunda empiriska bevis på att en enda rejäl storstädning (och resning av infekterade plantor) fungerar.

                        Onödigt att fortsätta googla. Bättre att hålla akvariet rent och undvika direkt solljus!! :-)

                        /H

                        Kommentar

                        • Sabina
                          • January 2003
                          • 481

                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          "Finns det inga djur som äter blågrönalger?"
                          Ampullariasnäckan ska tydligen kunna äta dem, likaså Black Molly. Jag ställer mig dock tvivlande till om de kan utrota stora områden av blågrönalger, samt att de skulle äta alla arter av blågrönalger.
                          Jag startade precis 3 nya akvarium sammankopplade med ett stort externt filter som jag satt ihop själv. Fick problem med ett hål på en slang och fick (förutom att jag fick torka golv i evigheter) limma om och starta upp på nytt. Ett kar är tomt på inredning, de andra karen har rådasand och lite växter. Det är ganska bra flöde i karen och de har ytavrinningssystem. Nu är det väl ca 2 v sedan det startades i omgång två. Jag har precis satt i doppvärmare och inte hunnit flytta över lite fisk. Nu har jag hela botten och alla växterna täckta av dessa bakterier i det nedersta akvariet, det kom explosionsartat sista veckan. Övriga är helt rena fortfarande? Har inget mätbart nitrit eller nitrat (kan tillägga att systemet startades upp med "gammalt" vatten från fungerande akvarium) enligt mina teststickor.

                          Min fundering är följande:
                          1. Jag har en hel del Pomacea bridgesi (tillhör Ampullaria), är det lämpligt att prova flytta över några av dessa till "cyano"karet och fiskar till övriga (vill ju få igång systemet också, utan fisk blir det nog lite svårt). Samtidigt mörklägga cyanokaret i 3 dagar?
                          2. Eller skall jag vänta med överföring av några fiskar och snäckor och satsa på mörkläggning och mekanisk borttagning dessförrinnan?
                          3. Jag kan få tillgång till erytromycin eller liknande, men var kan jag hitta en lämplig dosering i så fall? Bör jag även då vänta med fiskflytten till efter behandlingen?

                          MVH

                          Sabina
                          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                          Kommentar

                          • Sabina
                            • January 2003
                            • 481

                            Kan ju tillägga att det tog lång tid att plöja igenom denna tråd, men det är glädjande att så många orkar bidra med så mycket bra information!

                            //Sabina
                            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              Bättre att hålla akvariet rent och undvika direkt solljus!! :-)
                              Ja vilken tur du haft när du undivikt att trigga alla miljoner cyanosporer du har i akvariet efter en rejäl städning =)

                              Har inget mätbart nitrit eller nitrat
                              Det brukar Cyano digga skarpt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Sabina
                                • January 2003
                                • 481

                                Ursprungligen postat av defdac
                                Ingen mätbar nitrit eller nitrat
                                Det brukar Cyano digga skarpt.
                                Mmm, det har jag lyckats hitta på denna utmärkta tråd. Är det någon som skulle vilja tycka till om vilket som är bäst att börja med? Känns ju som att man vill få igång biobalansen snarast möjligt men samtidigt är det kanske att föredra att först bli av med cyanon innan fisk och snäckor flyttar dit (av praktiska skäl kanske)...

                                Tack på förhand!

                                MVH

                                Sabina
                                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                                Kommentar

                                Arbetssätt...