Echinodorus tenellus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    Echinodorus tenellus

    Hejsan!

    Skulle bli himla glad för lite back up!!

    Jag har äntligen införskaffat min dvärgsvärdplanta till mitt akvarium och vad händer?? Jo, bladen mörknar, blir brunfläckiga och jättefula. Jag har plockat bort alla fula blad eftersom och börjar bli villrådig - vad ska jag göra för att växten inte ska tyna bort alldeles? De små skotten som hade växt ut och bildat rötter i affären har jag planterat i förgrunden och de mår jättebra, men den "äldre" delen av växten som jag satt i bakgrunden mår alltså inte bra. Kan det bero på sanden? Jag har mörk sandstensgrus ca 1-4 mm... Min "stora" enchinodorus mår inte heller så bra då rötterna delvis är lite brunaktiga och bladen som växt ut inte har "normal" form utan liksom skrynklar sig...

    Jag tillsätter TMG ca 5 ml vid varje delvattenbyte på ca 25-30% en gång i veckan (akvariet är på 90L) och har precis börjat tillsätta några droppar järn varje dag... Vattenvärdena är i övrigt bra med låga nitrit/nitrat halter. Vore tacksam om jag kunde få lite tips på vad jag kan tänkas hitta på för att dessa växter ska må lite bättre. Akvariets övriga växter och djur mår toppen.
    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Skrynkliga blad låter som Calciumbrist. Du råkar inte veta ditt kranvattens GH?

    Låga nivåer av nitrat är inte bra ur växternas synpunkt då det innehåller ett av de viktigaste näringsämnena för växter (kväve).

    Lågväxande förgrundsväxter får långt till ljuskällan vilket eventuellt kanske kan leda till att dom inte trivs så bra, speciellt om du har andra växter som skuggar och hänger över området med tenellusen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Zeloth
      • May 2004
      • 88

      #3
      Nej, det vet jag faktiskt inte... Men jag kanske kan ta reda på det. Och det kanske är så att jag har för låga värden av nitrat i vattnet, den tanken har även slagit mig. Vilken nivå kan tänkas rimlig då? Finns det nåt man kan gå på?
      Jag vet ju att dvärgsvärdplantan inte sägs bli så höga, men huvudplantan som jag köpte var bårtåt 25 cm, därav att jag placerade den i bakgrunden. Min förhoppning var att jag skulle kunna ta sticklingar av den succesivt för att plantera ut i förgrunden. Men som det ser ut nu så verkar de små adventiväxterna som finns kvar på huvudplantan utan riktigt utvecklade rötter vissna. Den skuggas inte och akvariebelysningen är två Aquarelle TLD 89 på 18w. Kanske dessa är för svaga?
      ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

      // Jenny

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Vilken nivå kan tänkas rimlig då? Finns det nåt man kan gå på?
        Det är ganska låga nivåer typ 5-10 ppm. Normala sällskapsakvarier brukar ligga betydligt högre än så, men entusiasters akvarier hålls ofta en gnutta för rena.

        Jag vet ju att dvärgsvärdplantan inte sägs bli så höga, men huvudplantan som jag köpte var bårtåt 25 cm, därav att jag placerade den i bakgrunden. Min förhoppning var att jag skulle kunna ta sticklingar av den succesivt för att plantera ut i förgrunden.
        Låter som en strålande idé!

        Den skuggas inte och akvariebelysningen är två Aquarelle TLD 89 på 18w. Kanske dessa är för svaga?
        Nej det låter riktigt bra i en 90-litrare! 0,4 watt är en ganska ansenlig mängd ljus, speciellt om du även har reflektorer.

        När du säger detta i ditt första inlägg:
        bladen mörknar, blir brunfläckiga och jättefula
        Är det dom gamla eller nya bladen? Om det är dom gamla bladen är det kaliumbrist vilket jag befarar inte är omöjligt om du bara göder med TMG och dessutom kör kvävebegränsat.

        En gnutta kaliumnitrat (KNO3) i ditt läge skulle både ge dig kväve och kalium.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Zeloth
          • May 2004
          • 88

          #5
          Tackar och bockar defdac!! Ska testa dina förslag!

          Jag kan tänka mig att jag håller lite för rent i mitt kar eftersom jag tycker att det är så himla kul att joxa med det.

          Det är de gamla bladen som blir bruna och fula, än så länge är skotten jag satt i förgrunden fina och frodiga.

          Du (eller nån annan?!) får gärna förklara PPM lite närmare - vad är det egentligen?
          ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

          // Jenny

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det är de gamla bladen som blir bruna och fula, än så länge är skotten jag satt i förgrunden fina och frodiga.
            Då tror jag absolut det är kalium. Kalium är ett ämne som går i absolut mest mängd (tror det ligger precis efter kol och växter består typ av 40% kol).

            Du (eller nån annan?!) får gärna förklara PPM lite närmare - vad är det egentligen?
            ppm är jätteenkelt: "Parts per million", dvs antal delar på en miljon. En tusendels promille. Ett annat sätt att uttrycka det är t ex milligram per liter (Det går ~1 miljon milligram på en liter).

            Istället för att skriva att vattnet innehåller 5 ppm nitrat kan man alltså skriva 0,005 promille nitrat, men det är jobbigare att hålla reda på en massa decimaler.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Shagrat
              • September 2004
              • 335

              #7
              Brukar man inte ta bort de flesta emersa bladen på nya svärdsplantor?
              Ja, jag vet att jag inte kan stava....
              Min zoon

              Kommentar

              • Thomaslj
                • May 2003
                • 704

                #8
                "Jag vet ju att dvärgsvärdplantan inte sägs bli så höga, men huvudplantan som jag köpte var bårtåt 25 cm, "--....

                säker på att D e tenellus då?.. låter som du säger vääldigt högt
                http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Svärdsplantor??? Echinodorus tenellus är ju en gräsliknande växt!

                  http://www.tropica.com/frameset_productcard.asp?id=067
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  Arbetssätt...