Dupla Co2 Test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Dupla Co2 Test

    Är det någon som har beskrivningen till denna och vet hur många droppar man skall använda?

    Peter

    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    På din fråga har jag inget svar på, men jag satt och blädrade i bracyren från eheim "Akvarier och teknik". På sida 34 finns det en tabell som man kan kolla hur mycket Co2 det finns i vattnet. man kollar vilket ph man har och karbonathårdheten, och tittar i tabellen. Tex har man ph 7 och kh på 3 liger co2 halten på 8.7 mg/l.
    Men kan detta verkligen fungera?? Beroende på hur mycket växter och fiskr man har så är ju halten hög eller låg, eller mitt i mellan.
    Her men ett kar utan växter och mycket fiskar borde ju co2 halten vara betydligt högre än om man har mycket växter och lite fisk.
    Någon som har synpunkter på detta??
    /Lukas

    Kommentar

    • imported_n/a
      • January 2002
      • 585

      #3
      Hej

      Förhållandet mellan dKH, pH och CO2 är ett matematiskt samband. Vilket innebär att det stämmer om du har "rent" vatten. Alltså inga organiskasyror får tillsättas och att man utför vattenbyten ofta och regelbundet. Fisk och växt samansättningen påverkar inte förhållandet, det som händer är att koldioxidhalten förändras och pH-värdet men inte karbonathårdheten.

      Rickard Berg, SKS 100
      *************************
      http://home.bip.net/r.be/Killis/svensk
      /Rickard
      don Quijote och KA.
      http://www.killifish.tk

      Kommentar

      • kenneth.n
        • April 2002
        • 105

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Är det någon som har beskrivningen till denna och vet hur många droppar man skall använda?

        Peter


        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Vänd upp och ner på plastbehållaren, fyll med akvarievatten till strecket/markeringen, 2 droppar reagens, placera ca 10 cm under vatten ytan, byt innehållet vid vattenbyte.

        mvh
        Kenneth

        Kommentar

        Arbetssätt...