Suga upp växtnäringen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    • March 2004
    • 283

    Suga upp växtnäringen

    Hej.Jag har en sådan där hävert med ett långt plaströr som ska vara i akvariet och så går det en slang från röret som ska vara i hinken. En urbra hävert om man vill få bort skräp och sånt ur gruset i och med att det inte åker med ner i hinken.
    Om man gör på detta viset tar man då bort näringen (fiskavföringen) från växterna?
    Den som inte frågar får ingenting veta.
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    #2
    Om du slamsuger för noga så tar du bort en del nyttig skit mm. Jag brukar bara ta det värsta och rotar inte runt nere i gruset utan tar det som ligger ovanpå gruset.
    Har man bara nerver att låta bli att slamsuga för mycket så börjar bakterierna i gruset jobba och skräpet "försvinner av sig själv".

    I mitt 560-liters kar som jag startade upp i september har jag aldrig slamsugit och det är helt rent på botten. Där har jag bottenvärmekabel och eventuellt kan det vara så att skiten sugs ner i gruset bättre när det blir cirkulation pga värmen från kabeln, gissar på något åt det hållet i alla fall.
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag brukar bara ta det värsta och rotar inte runt nere i gruset utan tar det som ligger ovanpå gruset.
      Samma här!
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen skickat av defdac
        Jag brukar bara ta det värsta och rotar inte runt nere i gruset utan tar det som ligger ovanpå gruset.
        Samma här!
        Lite svårt att slamsuga bottnen på djupet när man inte har en fläck oplanterad
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Lite svårt att slamsuga bottnen på djupet när man inte har en fläck oplanterad
          Haha sant så sant! 8D Bakom min växtgrupp/rötter är det dock en del fria grusytor och dom drar jag aldrig ner slamsugen i, däremot viftar jag in allt löst som ligger ovanpå gruset/gräsmattan.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Det är ju överhuvudtaget svårt att komma åt med slamsugen bland alla växter och rötter.

            Själv brukar jag skarva en bit smal slang på en grövre. Den smalare för att slamsugen skall bli lite mer lättmanövrerad och för att suget inte skall bli för kraftigt och den grövre för att jag skall kunna få slangen att nå badrummet med bibehållen sugförmåga.

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            Arbetssätt...