Bottengödning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #76
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Däremot så så använder jag båda metoderna, lerkulor berikad med näring samt "flytande" näring i vattnet.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Jag menade 50%-reset-metoden med fokus på vattenäring. Man ska naturligtvis använda den metod som fungerar bäst för en själv och just dom växter man har i sin burk. Med mycket koldioxidkrävande och ljuskrävande stängselväxter så fungerar Barr-50%-metoden strålande.

    Det var den jag frågade om du behärskade. Om inte så borde du ta dig en titt på den och testa den. Det är rätt maffigt med syresprutande växter som växer några cm om dagen. Detta är naturligtvis inte ett självändamål - speciellt inte om man inte gillar att trimma varje dag. Däremot är det häftigt att snabbt t ex kunna bekläda bottnen med marktäckare. Den extremt höga DO-nivån som skapas av den sprudlande fotosyntesen verkar dessutom fungerar som ett ganska starkt afrodisikum hos fiskarna. Hög DO gynnar dessutom alla aeroba nerbrytningsprocesser så att t ex dom algframkallande ämnena NH4 och NO2 snabbt bryts ner till sin betydligt vänligare kusin NO3.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Om man nu gör som du gör och jag även trodde att du gjorde hela tiden, dvs har en genomströmning av vattnet i botten. Förmodar att den är relativt svag men fullt tillräckligt eftersom det inte bildas "sumpgas", så göder du ju botten utan att stoppa ner lerkulor mm.mm.genom den näringen som finns i det näringsberikade vattnet som strömmar genom bottenlagret. Eller hur?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Absolut! Det intressanta är att växterna slutar växa när jag slutar med min vattengödning. Dvs bottnen tar näring från vattnet och styrs därmed av vattenvärdena, dvs jag får full kontroll - dvs jag kan justera alla värden som jag vill vid varje vattenbyte. Vill jag få mer röd färg så stoppar jag i mindre nitrat t ex.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Däremot så kanske en del växter behöver extra näring som de tar upp via rötterna.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Med betoning på "en del". Det har ju visat sig i den absolut senaste forskningen att växterna helst tar upp näring med sina blad. Läs APD:
    http://fins.actwin.com/aquatic-plants/

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Varför t.ex. köpa en dyr CO2 anläggning när man kan tillverka den själv.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Mycket bra fråga som jag själv ställer mig efter diskussionen i den här tråden. Det vore ju fenomenalt om man kunde tillverka CO2 på naturens eget sätt - genom att ta tillvara på den koldioxid som bakterier och aeroba nerbrytningsprocesser ger ifrån sig i/precis ovanför bottnen(!). Jag är övertygad om att det tillverkas ganska mycket koldioxid vid toppskicktet av bottnen i min vattengödda burk, men det är tydligen för lite koldioxid för att få Riccia och anda växter att bilda syrebubblor (jag hade min koldioxidtub på återfyllning i en vecka varvid alla växter slutade att spruta ut syrebubblor).
    Jag har redan skickat ut en fråga med förslag till naturlig koldioxid-maskin på APD. Jag skapar en egen tråd här på zoopet om någon är intresserad.

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Micke J
      • August 2002
      • 277

      #77
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har redan skickat ut en fråga med förslag till naturlig koldioxid-maskin på APD. Jag skapar en egen tråd här på zoopet om någon är intresserad. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
      Gör det Defdac.
      För det kan ju vara intressant för dom som inte är intresserade av att köpa en dyr Co2 anläggning.
      Micke J

      Kommentar

      • tbtmb
        • October 2002
        • 11

        #78
        Jag tror säkert att båda gödnings sätten fungerar bra om man behärskar dom, själv kör jag ishavs lera blandat med torv under ett nät med grus över plus järn tillskott en grymm skillnad för mig jämfört med dom akvarium jag haft utan lera.
        Men alla får väll göra på sitt sätt dumt att ändra på nått som uppenbarligen fungerar

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #79
          Jag tror en kombination av båda fungerar bäst

          Att inte röra något som fungerar är en bra strategi - så länge allt fungerar som det ska och man inte är intresserad av att få det att fungera ännu bättre.


          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...