Svartalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13138

    #16
    Tålamod Att hoppa över 1 vattebyte är inget Du har provat med vattenbyten och algmedel och det funkar uppenbarligen inte och svartalger klara väldigt närningsfattiga miljöer... därför skulle jag satsa på att låta näringsnivperna stiga och kanske andra alger som ser trevligare ut kan konkurrera ut den tråkiga svarta och med tiden kanske växtligheten kan må bättre och algerna gå till reträtt
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Gunnar C

      • April 2022
      • 22

      #17
      Tja, ett överhoppat vattenbyte och svartalgerna stortrivs...

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG20240429152336.jpg
Visningar: 60
Storlek: 459,8 KB
ID: 2442428

      Kommentar

      • PixelHermit

        • May 2002
        • 107

        #18
        Har du några växter i akvariet, förutom de finbladiga som du visade bild på tidigare? Precis som stefanr72 skrev så är växter bra på att konkurrera ut alger – om man har tillräckligt många, och de mår bra. Om du går in på "Växter" här på Zoopet kan du välja "Alghämmande växt" i menyn för Nyckelord och sedan klicka på sök. Ett problem med flera av de växter som då dyker upp som sökresultat, är att de bara är bra att konkurrera ut alger om man skaffat växterna innan man drabbats av algproblem. Just växten på din bild (Myriophyllum, Limnophila eller vad det nu är) kan nog ha svårt att klara sig om man introducerar den när det redan finns mycket alger. Det gäller enligt min erfarenhet de flesta finbladiga växter. Haken tycks vara att eftersom de har en så relativt liten bladyta per planta, så hinner de bli övervuxna av alger innan de själva hunnit etablera och rota sig ordentligt. Men till exempel Hygrophila polysperma och kanske någon art av Vallisneria borde klara skivan. Fast skaffa ett gäng! Bara ett par växter skulle nog inte ha en chans.​ Flytormbunke borde också funka fint, men då ska det vara just Ceratopteris pteridoides​ och helst inte dess mer finbladiga (men kanske snyggare) Ceratopteris-släktingar. En stor fördel med dem jag nämner här är att de växer snabbt, och sålunda kvickt tar hand om näring som annars skulle falla algerna tillhanda. Dessutom tar de här arterna upp näring på olika vis! Både Vallisneria och Hygrophila tar i första hand upp näring via rötterna, från sanden/gruset, medan flytormbunken istället hämtar sin näring direkt från vattnet (eftersom den flyter på ytan och inte ens har kontakt med akvariegruset). Då blir det lite mer som en bredsida mot algerna eftersom näringen försvinner från alla ställen i akvariet, så att säga. Lycka till!
        X
        X
        Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

        Kommentar

        • Gunnar C

          • April 2022
          • 22

          #19
          Coolt, tack för nyttig info. Nej, de växter jag har nu klarar sig inte speciellt bra i sammanhanget. Ska se om jag kan skaffa ett gäng nya efter din rekommendation och se om det gör någon skillnad.

          Kommentar

          Arbetssätt...