SO4 ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sammo
    • February 2003
    • 204

    SO4 ?

    Jag undrar vad sulfat gör för nytta? exempelvis i K2SO4.
    Eller är det ett oviktigt ämne eftersom det är svårt att få tag i rent kalium?
    / sammo

    100L - växt m regnbåg & malar

    Min Zoon
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Öh?

    Rent kalium (precis som natrium) börjar brinna om du stoppar det i vatten... Skolkade du från alla kemiklektioner eller?

    Kaliumet måste därför vara bundet i något salt när du tillför det i vattnet för att växterna skall kunna tillgodogöra sig det.

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Vår kemi lärarina kallades för bomben efter ett kalium expriment.20 år senare fanns det fortfarade svarta rester i taket efter hennes kalium exkapader!!
      Fredrik

      Kommentar

      • sammo
        • February 2003
        • 204

        #4
        ja jag skolkade faktiskt, vilket jag ångrar nu

        Vid gödning m K2SO4 bortser man från sulfaten då o räknar bara det kaliumet som man tillsätter. Har sulfaten nån funktion?
        / sammo

        100L - växt m regnbåg & malar

        Min Zoon

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          SO4 ger svavel till växterna... Tillsätter man kalium med K2SO4 blir det nog alltid tillräckligt med SO4 åt växterna så jag tror aldrig man behöver räkna på det. Förmycket SO4 ger inte upphov till alger eller så...

          Peter
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • sammo
            • February 2003
            • 204

            #6
            ok, låter bra
            jag tillsätter KON3 men jag behöver ganska mkt kalium o i nuläget göder jag mellan 27 o 34ppm nitrat vilket känns ganska högt så jag tänkte kombinera KNO3 med K2SO4. vilket jag kan göra utan problem om jag förstår rätt.
            / sammo

            100L - växt m regnbåg & malar

            Min Zoon

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              mellan 27 o 34ppm nitrat vilket känns ganska högt så jag tänkte kombinera KNO3 med K2SO4.
              Om nitratupptaget är dåligt med så mycket växter som du har så skulle jag absolut börja med KH2PO4.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • sammo
                • February 2003
                • 204

                #8
                Jag har äntligen fått iväg besällning på det efter många om och men, så snart har jag komplett gödning...
                / sammo

                100L - växt m regnbåg & malar

                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...