Frågor om gödning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Frågor om gödning...

    Hej!
    jag har pga alger slutat göda med någonting i ett 200 liters. Men nu verkar det bli bekymmer. Jag har tänt 9 1/2 h per dygn, för att få bort algerna, vilket verkar fungera. Men nu har det bildats små hål i anubias. Kan det bero på någon gödningsbrist eller kan min nya gibbiceps ha ätit på den? (det är både små och stora hål...)
    Björn Forsberg
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    De är inte malen som biter hål utan kan vara att plantan blir lite dålig innan den tar ny sats i ditt akvarie.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Peter_F
      • October 2003
      • 693

      #3
      Det ska ganska mycket till innan någon ger sig på anubias. Stödmatar du? Har du någon bild?
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
      Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Ingen bild just nu, kanske kommer en i helgen. Jag stödmatar med tabletter.
        Peter F:jag vet att de är tåliga rackare, därför har jag dem ,men det verkade så konstigt...=/
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • Peter_F
          • October 2003
          • 693

          #5
          Sehr klürigt jah ={

          Hör om Deffen har några idéer. Fast det har han ju alltid...

          "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
          Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Jag tror definitivt att det är näringsbrist. Kalium kanske... Hur ser hålen ut? Vad gödde du med innan?

            På vilket sätt skulle 9,5 timmars belysning påverka dina alger? Hur länge hade du tänt innan? 9,5 timme är väldigt mycket om du försöker begränsa dina alger med kort belysningstid. Jag skulle dra mer till max 8 timmar om jag var du.

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • malawi´n
              • August 2003
              • 1643

              #7
              Petnym:Jag gödde med TMG...
              Först hade jag 12 h, sedan 10 och nu 9 1/2. Faktiskt så har algerna börjat avta, vilket jag ser ganska lätt på min anubias. Förut var det fullt med svartagröna alger, nu är det på de flesta ställen bara svagt ljusa alger...
              Björn Forsberg

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                För er information så var det jag som rådde malawin att dra ner på gödningen. Han gödde fulldos tmg i ett malawikar med bikarbonattilsats och utan co2. Jag tycker iinte att man skall göda såna kar överhuvudtaget. Men då funkar kanske inte anubias så bra. Jag skulle satsa enbart på valisneria, dom växer naturligt i malawisjön (vilket anubias inte gör.
                mVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • izac
                  • April 2003
                  • 756

                  #9
                  Försök att konkurrera ut algerna istället för att ge båda växter och alger ett dött lopp vilket algerna vinner på. Så sluta inte göda, försök göd perfekt istället.

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

                    #10
                    izac:lättare sagt än gjort...
                    jag har försökt bedriva en hopplös kamp mot algerna ett bra tag nu, men utan riktigt bra resultat... Får väl försöka skaffa valisneria, men vilken sort? Hur ska man göda med valisneria???
                    Björn Forsberg

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Ursprungligen skickat av izac
                      Försök att konkurrera ut algerna istället för att ge båda växter och alger ett dött lopp vilket algerna vinner på. Så sluta inte göda, försök göd perfekt istället.
                      Hur ger man perfekt gödning i kh över 10? För du räknar väl in co2 i gödning väl?
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • malawi´n
                        • August 2003
                        • 1643

                        #12
                        Men hur ska jag göda om jag skaffar en grupp med vallisneria? De är väl inte lika "tåliga" när det gäller gödningen som anubias?
                        Björn Forsberg

                        Kommentar

                        Arbetssätt...