CO2 tub dyrt att köpa !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #16
    Ursprungligen skickat av defdac
    Förminskar man t ex diameter på CO2-bubblan med 1 mm så gör jag plötsligt bara av med 2,9 g per dygn och då räcker tuben 5,7 år.
    Hm... Det är väl mängden koldioxid och inte antalet bubblor som har betydelse!

    Jag Har precis gjort slut på min senaste fyllning på bara 4 månader... *Hjälp* Det blir nästan pinsamt att fylla på den så snart igen. (Jag har å andra sidan bubblat 10-15 bubblor i sekunden...)

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Hm... Det är väl mängden koldioxid och inte antalet bubblor som har betydelse!
      Ja, jag tog min burk som exempel. Jag löser upp 2,4 bubblor/sekund i 12 timmar för det ger mig den CO2-nivå jag vill ha i mitt akvarium. Mina bubblor råkar vara ca 4 mm i diameter.

      För någon annan kan det krävas mer eller mindre bubblor/sek beroende på en ohygglig massa parametrar (bubbelstorlek, växtupptag, ljusintensitet, buffert, pH, täckglas, upplösningseffektivitet, ytcirkulation, temperatur, höjd över havet etc)
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Ulla
        • April 2002
        • 1163

        #18
        Ursprungligen skickat av mgrant
        Jag har en CO2-tub till mitt gamla painball-gevär, undra om det skulle gå att använda den tuben till akvariet. Detta tål att utredas, jag måste kolla om det går att få tag på en tryckreduceringsventil som passar till den gängan. Är det någon här som har provat detta?
        Det är någon sorts olja i tuberna till paintball-gevären, så de är inte lämpliga till CO2 gödning. Oljan sätter igen nålventilen snabbt som sjutton. Vet inte om det går att rengöra tuberna heller. Läste det på amerikanska växtsidor på nätet.
        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #19
          <hr noshade size="1">
          Det är någon sorts olja i tuberna till paintball-gevären, så de är inte lämpliga till CO2 gödning. Oljan sätter igen nålventilen snabbt som sjutton. Vet inte om det går att rengöra tuberna heller. Läste det på amerikanska växtsidor på nätet.
          <hr noshade size="1">

          Okej, då är det nog ingen bra ide att köra med den tuben. Och vad jag har förstått av Defdac så kommer den ta slut ganska fort så det är nog bättre att sattsa på en något större. Sedan behöver man ju inte överdriva och skaffa en gascisterna, inga namn nämda.
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          Arbetssätt...