The Aquatic Gardener

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    OJ vad fel vi gör våra mäsksatser till CO2-gödning. Damn. Tarah Nyberg visar väldigt nogrannt vad som sker med mäsken och ger ett recept som inte är som något annat recept jag sett, med jättebra förklaring till varför det ser ut som det gör.

    Vad sägs om att använda 2 liter akvariumvatten, 1 tsk ammoniumsulfat, 1 tsk proteindrinkmixpulver utöver det vanliga: 1 tsk bakpulver, 1 dl socker och 1/4 tsk jäst.

    Räcker i ca 1 månad, men hon föreslår att förnya den var tredje vecka. Det verkligen tricket ligger i att inte enbart ge jästen socker+vatten eftersom jästsvamparna kommer dö av näringsbrist, men enzymerna som omvandlar socker till CO2 fungerar ett tag tills jästcellerna är helt utsvultna och slutar producera enzymer. Antar att tillsatsen av proteinmixen och ammoniumsulfatet har med detta att göra.

    8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #17
      Här är en powerpoint-presentation som Tarah Nyberg gjort om mäsk-gödning.

      http://www.aquatic-gardeners.org/Nyberg_yeast.ppt

      Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #18
        Om någon undrar hur mycket en "cup" är i ovan nämnda länk, så kan jag meddela att det motsvarar knappt 2,4 dl.

        Peter
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Perfekt! Sorry. Översatte 1 cup fel. Har en IKEA 1/2-cup som var 1,25 dl som jag trodde var en hel cup, därför avrundade jag till en dl.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • myrtorp
            • September 2003
            • 3

            #20
            Det var intressant det där receptet så jag undrar om det är någon som vet vart (i vilken typ av affär) man köper ammoniumsulfat.

            /Anders
            Myrtorp

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #21
              Mycket intressant! Bara att testa sig fram nu då. Ammoniumsulfatet är tydligen inte nödvändigt, det står "valfritt" i receptet. Melass kan ersätta eller kombineras med ammoniumsulfatet. Sveriges bönder bereden eder - snart har ni hundratals växtakvarister som tigger melass stående i era dörrar.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              • Hasse H
                • August 2004
                • 2111

                #22
                Läste i den länkade PPT-presentationen om melass. Nån som vet hur mycket 1 T melass motsvarar i begripliga enheter?

                /Hasse
                mvh Hasse
                Det man inte vet, har man ingen aning om.

                Kommentar

                • micke eklund
                  • November 2002
                  • 680

                  #23
                  Yesss...mot badkaret

                  Nu kom postverket förbi med ytterligare ett nr av TAG.

                  I och med att den förra var så jäkla försenad känns det äntligen som dom börjar komma lite oftare,.
                  Var tredje månad är lite i minsta laget.

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #24
                    Jag pratade med en gör-ditt-eget-vin-affär och de rekommenderade något som heter Jästnärsalt, just precis av samma anledning, så det använder jag och det märks skillnad (mäsken håller längre). Kanske enklare att få tag i än det där aluminium-tjohejsandet eller vad det var.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...