Det är mycke' PMDD nu.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    det kanske är för att du inte har ph controller??
    Exakt =) Har man någon som kan gallra lite under tiden man är borta är det ju inga problem alls. Med pH-controller skulle även jag köra fullt ös på ljuset när jag rest bort.

    Kan jag köra fullt ljus, perfekt co2 och en kompis som göder 2 ggr i veckan?
    Med tanke på att du i en annan tråd precis har sagt att du göder dubbel dos varje dag och börjar se näringsbrister efter endast 3 dagar utan gödning så låter det lite riskabelt ärligt talat (det visste jag inte när du frågade om råd ang. din resa).

    Allt för att påverka förhållandena minsta möjliga när jag inte är hemma och kan ingripa om något går snett
    Även här är det en pH-controller med i spelet. Men jag håller med om att man ska förändra förhållandena så lite som möjligt, så det blir en avvägning.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #17
      >"Vad använder du för grejor till din automatik petnym?"

      Jag har en 25 liters plastdunk, en överbliven Aquabee-pump, en elektronisk timer (som kan ställas in på minuter) och lite slang med en uppborrad plastkork i änden för att minska flödet. Ganska så "DIY" med andra ord.

      Mitt största problem var att hitta en pump som orkar lyfta vattnet tillräckligt högt men som inte pumpar så mycket vatten. Lösningen var att strypa flödet på den pump jag hade. ;-)

      Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #18
        >"Även här är det en pH-controller med i spelet."

        Det blir nog rätt läskigt med ph-kontrollern även när man är hemma om man börjar försöka tillsätta kalcium. Detta eftersom KH förändras och därmed också det bör-värde pH-kontrollern måste ställas in på.

        Peter
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Detta eftersom KH förändras och därmed också det bör-värde pH-kontrollern måste ställas in på.
          Mm. Sant. Så lite förändring som möjligt är nog trots allt det bästa tipset.

          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...