Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Som svar på citatet så citerar jag Skr som hann svara för mig:
    Hint: det är därför du har köpt en nålventil.
    Regulatorn reglerar ner trycket från 60 bar till ett mer lättarbetat arbetstryck runt 0,5-2,0 bar. Därefter används nålventilen för att finjustera ner till ett antal bubblor per sekund.

    Har man ett extremt djupt akvarium räcker inte 0,5 bar för att få CO2-pelaren i slangen att nå ända ner till bottnen - och då väljer man ett högre arbetstryck, precis som Skr redan sagt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #32
      Ursprungligen skickat av defdac
      Har man ett extremt djupt akvarium räcker inte 0,5 bar för att få CO2-pelaren i slangen att nå ända ner till bottnen - och då väljer man ett högre arbetstryck, precis som Skr redan sagt.
      Typ 5 meter då? Eller är jag ute och vimsar? (1 bar motsvarar ca 1 atm, 1 atm motsvarar ca 10 meter vattenpelare -> 0,5 bar motsvarar 5 meter vattenpelare, eller hur?)

      Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Aha. Sant så sant. Då borde 0,5 bar räcka ganska långt hihi 8)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • pyri
          • December 2002
          • 133

          #34
          Hej!

          Jag undrar vad sera CO2 basic set är för ngt... det är väl inte alla delar som behövs för att kunna ha ett konstant pH i karet hela tiden ? (jag vill ha en anläggning som sköter allt själv, om jag ställer in den på ett visst pH-värde så ska det vara det pH-värdet i karet sen)

          Rebecca
          540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

          Kommentar

          • Thomaslj
            • May 2003
            • 704

            #35

            "Hej! Vad fick du tag i din co2 tub?
            Svensson"

            Jag köpte min brandtub hos mälbecks brandservice i stan. Gå in på gula sidorna och sök efter "brandservice" där du bor. Och sen är det bara att ringa dit och höra, dom säljer antagligen sånna här tuber. Säg att det är en tub som du ska ha till akvarie ( en tub utan rör i). Tydligen är det samma sorts tuber som man använder till svets.

            http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

            Kommentar

            • micke eklund
              • November 2002
              • 680

              #36
              Ursprungligen skickat av defdac
              Intressant. Jag har märkt liknande problem med att få ner pH när jag kör helt täckglasfritt.
              Givetvis hade du rätt även där jag la på täckglasen och då fick jag ned ph värdet bättre. Jag läste Aquarium plants manual där rekommenderades att köra med helt täckta akvarier.
              En annan bok jag håller på att läsa är Encyclopedia of aquarium plants av Peter Hiscock, där hävdadas det att för höga syrenivåer gör det svårare för växterna att ta upp näringsämnen. Och att det i planterade akvarier ibland var bättre att använda filter/pumpar med sämre kapacitet för att minska ytrörelsen och hålla syrenivån nere.

              Alltså raka motsatsen med vad människorna på APD rekommenderar någon som har några teorier??

              Det kan väl kanske vara vettigt att minska syresätttningen på dagen när växterna producerar syre.
              Men på natten borde väl det ligga nära till hands att risken för syrebrist finns om man inte ökar syresättningen eller är jag ute och cyklar nu ???


              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Alltså raka motsatsen med vad människorna på APD rekommenderar någon som har några teorier??
                Det är främst Tom Barr som spekulerar i syrehalter kontra koldioxidhalter i vattnet för att förklara fenomenet med att det är algfritt i växtakvarier, trots att det är höga gödningsnivåer.

                Tom Barr forskar på alger och verkar hitta nya rön titt som tätt.

                Höga syrehalter har felaktigt ansetts vara skadligt för växterna:
                http://www.dupla.com/e042.htm

                Eller kanske rättare sagt: Våra extremt syreproducerande växter i våra extremt välväxande akvarier är beviset på att det växer som sjutton trots höga syrenivåer, däremot verkar alger få det svårare - och kanske är det just alger som undersökts i de källor du nämner?

                Hursomhelst. Har du märkt att dina akvatiska växter växt sämre när du haft höga syrenivåer?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • micke eklund
                  • November 2002
                  • 680

                  #38
                  Hursomhelst. Har du märkt att dina akvatiska växter växt sämre när du haft höga syrenivåer?
                  Tvärt om så tyckte jag mig märka att det blev bättre tillväxt i min 105l burk efter att jag satt in mitt innefilter igen som cirkulerar runt vattnet ca dubbla volymen istället för ett gammalt ytterfilter som drog runt knappt halva volymen i timmen. och som även användes till en avsågad petflaske reaktor.
                  Att det blev bättre när jag bytte bör väl bero på att cirkulationen förde runt näringsämnen bättre.

                  och kanske är det just alger som undersökts i de källor du nämner?
                  Nä det stod lite kort info om olika filter "citat" In some cases, this can cause problems for aquarium plants, because high oxygen levels make it difficult for them to assimilate nutrients.
                  Ingen vidare fördjupning tyvärr jag hajade till när jag läste det och undrade vad dom menade det var inget jag läst förut.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #39
                    Att det blev bättre när jag bytte bör väl bero på att cirkulationen förde runt näringsämnen bättre.
                    Exakt. Jag har testat samma sak genom att sätta ett extra filter att blåsa ovanför min Glossistigmamatta. Syrebubblorna hängde kvar oförändrade men tillväxten blev bättre.

                    Appropå Dupla-artikeln kan man väl se det lite suspekt att just Dupla kommer fram till slutsatsen "Furthermore, the conclusion should be: more carbon dioxide! and certainly not: less oxygen!" eftersom dom säljer CO2-anläggningar. Men vad jag sett och upplevt och läst är jag ganska säker på att det är den slutsatsen man ska dra.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...