2003 års ADA-vinnare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    AnnikaW: akvariet är förmodligen ganska svagt belyst, för det är fotat med lång slutartid, och fiskarna, som rört på sig, har dragits ut till blå streck. Dvs det går inte se vad det är, annat än att det är litet och blågrönt. Blå neontetror, kanske? Eller nån av de fiskar som finns i japan men inte nått sverige än, typ Sundadanio axelrodi 'blue'?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Morpheus
      • February 2003
      • 673

      #17
      7'an är för plottrig för mig, mer holländsk än japansk i stilen (och jag föredrar japansk stil).
      Hur ser den holländska resp. japanska stilen ut då? Bidra gärna med bilder eller förklara hur det ser ut

      Vilken utav stilarna gillar du bäst Defdac?
      Mvh Anders

      Kommentar

      • maliin
        • June 2003
        • 167

        #18
        Jag tycker bäst om nr 1. Den har den finaste grundstrukturen. Om man plockar bort stenarna, samt några rötter i mitten så är den mycket välbalanserad med en enkel vacker, harmoniskt komponerad layout. De övriga tål inte lika bra att skalas av och ändå vara välbalanserade.

        Om man ser akvarierna i verkligheten och inte i förminskad skala så blir också effekten annorlunda.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Hur ser den holländska resp. japanska stilen ut då? Bidra gärna med bilder eller förklara hur det ser ut
          7:an och 9:an är paradexempel på den Holländska stilen. Man använder ofta en trappa för att på ett så effektivt sätt som möjligt visa upp så många olika växtsorter som möjligt. Det är mer som att arrangera en rabatt så uppseendeväckande som möjligt, jämfört med den japanska stilen som är mer avskalad och fokuserar på att se ut som en bit natur. Inte biotopmässigt, utan känslomässigt.

          Det bästa exemplet på det är 1:an. Den känns inte arrangerad och ihoppysslad som t ex 2,3,5,10 och 23. I 3:an väntar man bara på att ett modelljärnvägståg ska komma susande genom den lilla perfekt skulpterade dalen.

          Vilken utav stilarna gillar du bäst Defdac?
          Jag skulle vilja hitta min egen stil, men det var helt klart Amanos akvarier som fick mig att slå näven i bordet och svära på att jag inte ger upp förrens jag har en burk som är minst lika snygg som hans.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #20
            Ursprungligen skickat av maliin
            Om man ser akvarierna i verkligheten och inte i förminskad skala så blir också effekten annorlunda.
            Ja, dom riktigt stora burkarna brukar inte riktigt göra sig på bild.

            Ta en titt på de angivna måtten intill bilderna. Jag blev förvånad över storleken på flera av bidragen. Fanns de som både var mycket större och mycket mindre än jag föreställt mig.

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • maliin
              • June 2003
              • 167

              #21
              Jag måste nog medge också att 10:an imponerar med dess säkra grundstruktur. Vad man än gör med den så håller kompositionen ihop.

              Kommentar

              • Igelkott
                • June 2003
                • 214

                #22
                Min röst går också den till 3an. Ser ut att ligga mest kunskap och arbete bakom i varje fall.
                Är inte detta en japan?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Jag måste nog medge också att 10:an imponerar med dess säkra grundstruktur. Vad man än gör med den så håller kompositionen ihop.
                  Är det den av Kenneth Cheng?

                  Vad jag tycker om den: Alldeles för vältrimmad java-kulle med två konkurrerande solitärpartier. Den känns för spretig och lyckas aldrig få någon harmoni, förmodligen pga att han har två solitärpartier som konkurrerar om uppmärksamhet. Det vänstra solitärpartiet drar uppmärksamheten till några sorgligt spretiga stängselväxter (H. zosterifolia?) i bakgrunden som ger för hög kontrast mot den vältrimmade javakullen. Ögat leds i sin tur vidare bortom H. zosterifolian mot den kolsvarta bakgrunden som känns som ett tomt gapande hål.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Morpheus
                    • February 2003
                    • 673

                    #24
                    Jag skulle vilja hitta min egen stil, men det var helt klart Amanos akvarier som fick mig att slå näven i bordet och svära på att jag inte ger upp förrens jag har en burk som är minst lika snygg som hans.
                    Så det är hans kar man ska eftersträva om man vill ha ett snyggt kar. Jag menar inte exakt som hans kar för det kan man aldrig få men ta inspiration att göra sådana kar.

                    Känslomässiga kar som inte ska se för tillgjorda ut som tex...http://www.adana.co.kr/images/e/11.jpg

                    Det finns väl "kriterier" på hur man ska bygga upp ett Aquascape enligt japanskt stil så att det både ser snyggt ut och som du säger 'känslomässig' bit natur. Har du en länk till en sådan sida där de förklarar det? Om du hittar en sådan kan du väl lägga upp den på din sida kanske?
                    Mvh Anders

                    Kommentar

                    • Igelkott
                      • June 2003
                      • 214

                      #25
                      Jag har aldrig varit i asien, men är det sådär mycket rötter?
                      Är inte detta en japan?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Om man räknar med att Mr. Amano har en huvudbredd på 15 cm och akvariet har samma höjd som djup så blir akvariet ganska exakt 7 kubik. =)

                        Jag har några nummer av AquaJournal som lär ut grunderna ganska bra. Jag har även en liten bok "Natureaquarium Plant Paradise" som lär ut alla trick.

                        Igelkott: Tja beroende på var man kollar. I Mangrooveträsk ser du förmodligen enbart rötter och rötter är väl det som dominerar strandkanter vilket även oftast är där man hittar mest akvatiska växter.
                        http://www.vectrapoint.com/main/manual/images/bm21_1.jpg
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Diskusfreak
                          • October 2002
                          • 187

                          #27
                          Imponerande kar, när man betänker hur pass många timmar det måste lagts för att få dem såpass bra storknar man.

                          I Nr3 finns det en röd växt som imponerar på mig, verkar vara "trädliknande" med en krona som om det vore höst.

                          Nån som vet vad detta kan vara för växt?
                          (jag kan tänka mig att det tar ett tag innan man får de fina grova stammarna som detta bidrag har)
                          "övning ger träning"

                          Kommentar

                          • maliin
                            • June 2003
                            • 167

                            #28
                            Defdac.... I det nämnda bidraget (nr 10) var det grundstrukturen som tilltalade mig. Jag gillar det eleganta linjespelet i de yttre konturerna. Jag kan tänka bort växterna till höger, eftersom de förstör och konkurerar med växterna till vänster. Jag ser dock vad man kan göra med grundstrukturen. Jag tycker nog också att spretigheten hos Zosterfolian är spännande och intressant. Du säger att layouten är omöjlig. Du menar alltså att inte ens du skulle kunna förändra den. Det har jag svårt att förstå.;-)

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              • November 2002
                              • 1595

                              #29
                              ni analyserar sönder akvarierna :-/
                              fish r friend

                              Kommentar

                              • Jonas.E
                                • May 2003
                                • 199

                                #30
                                jag tycker att ett sådant akvarium inte alls liknar en biotop där det finns fiskar, mer en koncentration av växter. Det jag inte gillar (även om det är riktigt snyggt) är att det är så många olika arter på samma ställe, kollar man ner i en sjö i asien eller var de nu kommer ifrån så ser man troligen bara växter ur en art vid samma strandbrink, på sin höjd kanske där är två arter.

                                de va min åsikt, men akvarierna är hursomhelst extremt vackra =)
                                Mvh Jonas

                                Mbuna Rocks

                                Kommentar

                                Arbetssätt...