vart tar järnet vägen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    vart tar järnet vägen?

    Hej
    Jag har som en del redan vet startat upp växtkar på nytt. Då jag började med att tillsätta gödning i förhållande till mitt 50%iga vattenbyte så kunde jag inte få något som helst resultat på mitt fe test. Sedan försökte jag att tillsätta gödning i förhållande till den totala volymen i karet vid 50% vattenbyte, dagen efter så kollade jag med fe test och visst gav det resultat, men knappast i närheten av "optimalt". Som en kanske lite desperat handling så hällde jag i gödning två dagar efter utan att göra vattenbyte, fortfarande knappt avläsbart test. Eftersom jag har rent chelaterat järn hemma så spädde jag ut i en hink för att kolla testen, och det stämde ganska så exakt så jag kan utesluta test problem. Nu vet jag att micro gödningen jag köper på hjortgatan innehåller lite för lite järn i förhållande till det ursprungliga pmdd receptet. Sen har jag läst om att ordentlig filtrering kan oxidera gödningsämnena snabbare. Men borde inte testet ge utslag på fritt järn då? Så inget av detta kan väl vara orsaken. Eller? Jag tillsätter ett kryddmått micro vid varje vatten byte. På sistonde har det blivit 4 st kryddmått på ett vattenbyte. Så: var tar järnet vägen?
    MVH
    Magnus
    min zoon
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Om det växer väldigt bra så är det helt klart växterna som tar upp mycket av det. Barr brukar säga att han måste ta 4 gånger den rekommenderade dosen TMG för att inte bli mikrobegränsad.

    En viss oxidering sker säkert också, vilket är ointressant. Järnnivån ska inte ligga under 0.1 ppm i vattnet för då börjar växterna snabbt bli bleka.

    Jag ska dosera 0,8 ml ren Mikro+ efter varje vattenbyte enligt Thomas Elfströms PMDD-kalkylator (310 liter, 7 dagars intervall, justeringsfaktor 1,0).

    Men jag kör 2-3 ml ren Mikro+, dvs 2-3 krm Mikro+, dvs 2-3 ggr rekommenderad dosering och jag måste dessutom även pytsa i mer i mitten/slutet av vattenbytesveckan för att mitt JBL-Fe-test ska visa 0.1-0.2 ppm Fe.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      OK tack, då känner jag mig lugnare. Mina rosanerviga H Polysperma tror jag visar järnbrist symptom. De nya bladen blir lite bleka och "krumma".
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag har också problem med "krumma" Hygrophila rosanervig blad!

        Symptomen påminner om extremt lindrig Calciumbrist så jag har lagt en skolkrita vid inblåset på filtret för att se om det blir någon skillnad. Återkommer om jag märker någon skillnad. Snäckornas skal börjar redan bli mindre genomskinliga.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Jag har biocalcium hemma för saltvatten, provar att docera lite och hör av mig om det blir någon förändring.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Jag har också slängt i en ask krossade tavelkritor i mitt kar... Mest för att försöka motverka förkrymt växtsätt hos en av mina växter. Det höjde KH ca 1,5 grad. Läste någon annanstans att överdosering av K2SO4 kunde leda till förkrymt växtsätt. (Kanske det är detta jag ser istället?)

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Läste någon annanstans att överdosering av K2SO4 kunde leda till förkrymt växtsätt. (Kanske det är detta jag ser istället?)
              Oj det var intressant! Var läste du det?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen skickat av defdac
                Läste någon annanstans att överdosering av K2SO4 kunde leda till förkrymt växtsätt. (Kanske det är detta jag ser istället?)
                Oj det var intressant! Var läste du det?
                Det var någon som skrev det på APD någon gång de senaste dagarna. Hittar det inte nu. Sen vet man ju inte om det stämmer eller ej.

                Peter
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                Arbetssätt...