Istället för Cabomba.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    Istället för Cabomba.

    Har tröttnat på mina Cabomba i Discus karet och drog upp de idag. Är det någon sam har tips på vad jag ska ha i stället, gärna som blir 40-50cm? Har Vallisneria och Anubias i nu.
    Oscar Cederqvist
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Limnophila sessiflora ser ut ungefär som Cabomba och skräpar inte ned så mycket. De växer utav bara sjutton och är ganska lätta. Men det kanske var utseendet du var trött på och vill ha något helt annorlunda?

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #3
      Nej det är inte utseendet. Tycker den växer dåligt och vägrar att rota sig så jag får plantera om den efter varje vattenbyte, 2ggr/veckan. Skiten sätter sig också i de fina bladen och det ser för dj**igt ut. Hade tänkt mig någon lite mer robust planta.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        vet inte om du vill ha en biotop men annars är javaormbunken min absoluta favorit..

        mats
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Har haft funderingar på den och det lutar åt den.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ja, Javaormbunken är trevlig. Jag har Windelöv-varianten. Fast det gäller att ha tålamod. Den växer väldigt sakta.

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Hur stor blir den i omfång. Vill gärna inte ha någon som upptar halva burken.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                mina växter är riktigt stora. det är tre stycken som upptar nästan hela min 170 liters tank. men kan ju alltid klippa av den o sälja till folk..=)

                mats
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • skr
                  • December 2002
                  • 267

                  #9
                  Petnym: Hur lyckas du få L. sessiflora att se ut ungefär som cabomba? I mina akvarier blir den nästan alltid extremt gles; ca 5 cm mellan bladen, vilket inte är så snyggt, och i jämförelse med cabomban tycker jag den är en risbuske. Detta med undantag för ett akvarium med dåligt ljus, ingen CO2-tillförsel och väldigt dåligt med gödning. Där blir den extremt tät och vacker! Alla andra växter tynar dock bort i det akvariet. Jag skulle gärna vilja skapa förutsättningar för Limnophilan att bli vacker i ett akvarium där alla andra växter också blev det. - Finns det något knep?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...