reflektor av överlevnadsfilt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diskusfreak
    • October 2002
    • 187

    reflektor av överlevnadsfilt

    Efter att ha hängt vanligt aluminuimfolie som reflektor till min Mh lampr har jag insett att jag ödlsar en massa watt i onödan.

    Min första tanke var att bygga en ramp av plywood och klä denna med aluminiumtejp(köpt på biltema) alterntivt speglar.
    Men då detta blir en tung samt svårbyggd lösning funderar jag nu på att hänga över en överlevnads/brandfilt.
    Fördelen med denna lösning är att det är lätt att lyfta bort den vid matning osv samt att den är billig och blir relativt tätt.

    Vilken är att föredra?
    1 Plywood lösning med speglar
    2 Plywood lösning med aluminiumtejp
    3 apotekts överlevnadsfilt

    Ps då mitt kar är inbyggt kommer dessa lösningar inte synas så den estetiska biten behöver ni inte tänka på

    Mvh
    Marcus
    "övning ger träning"
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Hej
    Jag vet inte vilken av dessa som är att föredra, men kolla länken nedan så finns det lite bilder på hur jag använde metallpapp till min lysramp.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Speglar är klart överskattade när det gäller att reflektera ljus. Det blir en skarp bild men såvida du inte sätter dit dom för att fiskarna skall ha något att spegla sig i så är de flesta andra alternativ bättre.

      Eftersom du skall ha dom till MH-belysning och dessa lampor blir väldigt(!) varma så bör du nog även beakta brandrisk etc. En lös aluminiumfilt bränner säkert fast om den kommer emot lampan.

      Peter
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • henriklh
        • February 2003
        • 40

        #4
        Är inte brandfiltar klädda med just aluminiumfolie? Faktum är att jag har en kompis som läser industridesign och han säger att aluminiumfolie är den absolut bästa lågbudgetreflektorn (dom har pysslat en del med belysning). Börja med att knöla ihop den till en boll, sen vecklar du ut den och klär insidan av rampen.

        mvh /Henrik

        Kommentar

        • rogge
          • July 2002
          • 310

          #5
          Hej!!

          Varför knöla till den??
          Är det för att få en bättre spridning av juset??

          MVH Rogge!

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen skickat av henriklh
            Faktum är att jag har en kompis som läser industridesign och han säger att aluminiumfolie är den absolut bästa lågbudgetreflektorn
            Din vän industridesignern har nog inte riktigt samma önskemål som du och jag. Han vill antagligen ha en jämn diffus belysning av något föremål ovan vatten. Du och jag (eller åtminståne jag!) vill att så mycket som möjligt av mitt ljus skall nå botten av akvariet, där jag har mina växter. Därför förespråkar jag elliptiska reflektorer som reflekterar det mesta av ljuset rakt ner i karet utan att sprida det. På så sätt reflekteras inte så mycket av ljuset bort eller ut genom rutorna på grund av brytningen i vattenytan.

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Mina erfarenheter stämmer överrens med både Peters och Henriks inlägg. Speglar är dåliga för att dom är platta - dom ger en exakt reflektion och sprider därför inte ljuset så bra. Ljusstrålar som går tillbaks på lysröret (återträffarna) är för många.

              Likaså håller jag med om att paraboliska Miro-behandlande alu-reflektorer ger mest krut för pengarna, men att knyckel-metoden Henrik berättar om ger fantastiskt mycket ljus för nästan inga pengar alls. Lyckas man dessutom fästa den tillknycklade folien i någorlunda parabolisk form så är det naturligvis bra.

              Ett sista ganska billigt sätt är att helt enkelt ha en extremt vit insida på ljusrampen. Intensiteten blir kanske inte stark, men det blir helt klart mycket mer ljus än om insidan skulle varit mattsvart.

              (Ang. varför man knycklar till folien är att man erkänner för sig själv att man inte kan böja folien i den perfekta paraboliska form som utnyttjar röret maximalt. Istället utnyttjar man kaosteori och litar till att de tusentals facetter från tillknycklingen får ljusstrålarna att kaotisk studa omkring och tillslut hamnar ner i akvariet. Fungerar förvånansvärt bra 8-)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • _ozon_
                • March 2003
                • 66

                #8
                Kanske en dum idé men kan man inte kapa ett plaströr av önskad diameter i två halvor och sedan klä insidan av detta och på så sätt göra en egen reflektor? Har inte testat själv men borde det inte fungera?
                //
                Kim

                Kommentar

                • Diskusfreak
                  • October 2002
                  • 187

                  #9
                  Tackar för alla genomtänkta svar, härligt :-)

                  Jag var inte tydlig nog med att säga att överlevnadsfiltar är gjorda av aluminium, anledninge till att jag vill använda dessa är deras sorlek och hålbarhet jämfört med vanlig aluminiumfolie.

                  Tropfrog: tack för länken, denna metod är ett alternativ som jag funderar på. Det enda problemet med denna är att rampen blir lite jobbigare att flytta på när man skall fixa och dona.

                  petnym: Klart fiskarna skall få spegla sig, då märker de hur fina de är och blir ännu stoltare ;-)

                  Nej men som du säger har jag mh-lampor och dessa har paraboliskareflektorer, men jag vill ta tillvara på spillljuset.
                  Och samtidigt på spillvärmen.
                  Jag har just nu 37 grader i min klädkammare med karet och doppvärmarna används i princip bara på morgonen.
                  Tänkte "stänga" in värme och ljus så att jag får ut mer watt till karet per krona.

                  defdac: Du känner inte till om det finns Miro bahandlade plåtar tro?
                  Detta hade varit det optimala för mig.

                  Då skulla jag böja och klippa till en lämplig form, täcka denna med ett lagar frigolit och sedan fixera alltihopa.
                  Voilá mycket ljus och mycket värme till karet.

                  Problemet med att parabolen inte blir perfekt spelar mindre roll då det är spillljuset jag ta han om.

                  Mvh
                  Marcus

                  Ps Mitt akvarierum har ett fönster som vetter mot en åker och när det är mörkt kan man se ljusskenet på marken säkert 100-150 meter. Man märker verkligen skillnaden på mh och lysrör på hur långt ljuset sträcker sig.


                  "övning ger träning"

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Diskusfreak
                    Jag har just nu 37 grader i min klädkammare med karet och doppvärmarna används i princip bara på morgonen.
                    Tänkte "stänga" in värme och ljus så att jag får ut mer watt till karet per krona.
                    Aha, nu klarnar det lite. Då kanske "överlevnadsfilten" inte är någon dum idé.

                    37 grader låter ju väldigt mycket. (Jag som funderar på att installera MH-belysning i mitt sovrum, där jag förnärvarnde får 23-24 grader med god ventilation)

                    Du kan ju alltid sätta upp en frigolitskiva bakom bakgrunden på ditt kar. Det har jag själv gjort. Jag inbillar mig att det åtminståne behåller lite av värmen i karet.

                    Frågan är om du verkligen vill ha ner mer värme i akvariet. Riskerar inte vattnet att bli för varmt?

                    Peter
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    Arbetssätt...