Koldioxidguide för nybörjare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Koldioxidguide för nybörjare?

    Jag funderar på att tillsätta koldioxid i mitt 600-liters projekt, och undrar över alla varianter som beskrivs när det gäller metoden.

    Om man väljer att köra "mäsk-metoden", blir vattnet för hårt eller för mjukt om man låter det puttra på även nattetid, alternativt om det produceras för mycket koldioxid?

    Går det hålla en bra balans för både växter o fiskar utan att behöva investera i utrustning för flera tusen kronor när det gäller koldioxidtillsättning?

    Hur kompenserar man ökad koldioxidmatning med tanke på att växterna lär bli jäkligt mycket hungrigare för att kunna växa mer o snabbare? PMDD? Låta fiskbajset ligga kvar på botten?

    Hur reagerar alger på ökad koldioxidhalt i vattnet? Om man behöver öka belysningen i takt med mer CO2 i vattnet, gynnar det väl algtillväxten också?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vattnet blir mjukare o lägre ph ( om jag fattat det rätt)

    jag har kört mäsk till min växtkub o det gick bra dynget runt.

    PMDD behöver du verklgien. annars ser jag ingen anledning till att köra med co2.
    fiskbajs låter jag alltid ligga kvar. finns ingen anledning att slamsuga om man har bra filter o bra städpatrull. ( typ snäckor etc) mina bottnar är tokrena

    får du bara till rätt balans så kommer algerna krypa tillbaka. jag har massor med ljus till min kub och kör nu med PMDD dubbeldos samt trycksatt co2 och sen jag började med det så är det mycket mindre alger än innan.

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      vattnet blir mjukare o lägre ph ( om jag fattat det rätt)

      jag har kört mäsk till min växtkub o det gick bra dynget runt.

      PMDD behöver du verklgien. annars ser jag ingen anledning till att köra med co2.
      fiskbajs låter jag alltid ligga kvar. finns ingen anledning att slamsuga om man har bra filter o bra städpatrull. ( typ snäckor etc) mina bottnar är tokrena

      får du bara till rätt balans så kommer algerna krypa tillbaka. jag har massor med ljus till min kub och kör nu med PMDD dubbeldos samt trycksatt co2 och sen jag började med det så är det mycket mindre alger än innan.
      - Ja men du har inte fisk i den kuben antar jag? Det är väl i så fall fisken som tar skada av för höga CO2-halter som det kan bli om det produceras under nattetid då växterna inte tar upp det?

      Jag har tre stora snäckor och tre malar i min tank, men det rör inte fiskbajs. De städar gamla växtdelar, ev. matrester o annat...men inte bajs. Vad är det för städare du har som äter fiskbajs?

      Det är väl lite därför jag undrar mig för här egentligen - det där med balans. Känns som att börjar man med det ena så kommer genast tio grejor till som måste tillföras för att hålla balansen : )

      Att behöva tillsätta CO2 är väl egentligen ett symptom på att man faktiskt har en obalans?

      Kommentar

      • robbanbobban
        • February 2011
        • 407

        #4
        Det kan uppstå syrebrist om det är för mycket löst CO2 i karet...

        att tillsätta CO2 är inte ett symptom på obalans...man tillför CO2 för att växterna ska kunna ta upp mera näring och växa mer, så jag skulle inte säga att man tillför det p.g.a obalans i karet
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

        Kommentar

        • Silkisif
          • August 2009
          • 96

          #5
          Varför blir det syrebrist när man tillsätter CO2? O2 försvinner ju inte bara sådär?

          /okunnig

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Om man behöver öka belysningen i takt med mer CO2 i vattnet
            CO2 sänker ljuskravet hos växterna.

            Att behöva tillsätta CO2 är väl egentligen ett symptom på att man faktiskt har en obalans?
            Du behöver inte tillsätta CO2, men CO2 gör att dom får lägre ljuskrav och växer 10 ggr snabbare. Vill du inte att dom ska växa 10 ggr snabbare så ska du inte köra med CO2.

            Vill du att det ska växa 10 ggr snabbare med CO2 så måste du även göda med PMDD eftersom fiskbajset aldrig kommer räcka till.

            Att fiskbajset tar slut och skapar så låga näringsnivåer att växter inte överlever är en slags obalans antar jag - å andra sidan är det väl ofta det de flesta akvarister strävar efter med tanke på skötselråden med minimalt med fisk och mycket vattenbyten?
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Varför blir det syrebrist när man tillsätter CO2?
              Det blir det inte.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Silkisif
                • August 2009
                • 96

                #8
                Nej, det låter konstigt. Även om jag inte förstod mycket i Kemi B så kändes det fel

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av perfetto
                  - Ja men du har inte fisk i den kuben antar jag? Det är väl i så fall fisken som tar skada av för höga CO2-halter som det kan bli om det produceras under nattetid då växterna inte tar upp det?

                  Jag har tre stora snäckor och tre malar i min tank, men det rör inte fiskbajs. De städar gamla växtdelar, ev. matrester o annat...men inte bajs. Vad är det för städare du har som äter fiskbajs?

                  Det är väl lite därför jag undrar mig för här egentligen - det där med balans. Känns som att börjar man med det ena så kommer genast tio grejor till som måste tillföras för att hålla balansen : )

                  Att behöva tillsätta CO2 är väl egentligen ett symptom på att man faktiskt har en obalans?
                  johodå! det är massor med fisk i den kuben sörrö! dyra scalarer etc. nu kör jag ju inte dygnet runt längre men när jag gjorde det så gick det bra.
                  jag har ca 700 malaysiska sandsnäckor som städare. de syns knappt på dagen.

                  att tillsätta co2 är inte ett tecken på obalans utan mer att man vill få växterna att växa mycket och bra!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Här kanske du kan få lite svar på dina funderingar...
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      #11
                      När man tillsätter koldioxid ökar också syrehalten i vattnet. Akvarister pratar om "bubbel", det är när växterna fullkomligt spyr ur sig små syrebubblor i vattnet. Och en hög syrehalt är också bra för att främja mikroorganismernas arbete. Man konkurrerar också bort alger genom att växterna istället dominerar karet.

                      Det här är vad jag fått lära mig, både genom att läsa mig till det, och genom egna erfarenheter.

                      /Newbie med detta

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Ursprungligen postat av robbanbobban
                        Det kan uppstå syrebrist om det är för mycket löst CO2 i karet...

                        att tillsätta CO2 är inte ett symptom på obalans...man tillför CO2 för att växterna ska kunna ta upp mera näring och växa mer, så jag skulle inte säga att man tillför det p.g.a obalans i karet
                        - Jag tänker snarare att om inte växterna tar upp max o växer max, så antingen saknas något eller så är det för mycket eller fel av något : )

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          CO2 sänker ljuskravet hos växterna.


                          Du behöver inte tillsätta CO2, men CO2 gör att dom får lägre ljuskrav och växer 10 ggr snabbare. Vill du inte att dom ska växa 10 ggr snabbare så ska du inte köra med CO2.

                          Vill du att det ska växa 10 ggr snabbare med CO2 så måste du även göda med PMDD eftersom fiskbajset aldrig kommer räcka till.

                          Att fiskbajset tar slut och skapar så låga näringsnivåer att växter inte överlever är en slags obalans antar jag - å andra sidan är det väl ofta det de flesta akvarister strävar efter med tanke på skötselråden med minimalt med fisk och mycket vattenbyten?
                          - Ah, så det sänker ljuskravet? Det har jag inte fått höra tidigare.....tack för infon.

                          Fiskbajset tar absolut inte slut i min tank trots snäckor, så det är inte problemet uppenbarligen.

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Ursprungligen postat av hannesc
                            johodå! det är massor med fisk i den kuben sörrö! dyra scalarer etc. nu kör jag ju inte dygnet runt längre men när jag gjorde det så gick det bra.
                            jag har ca 700 malaysiska sandsnäckor som städare. de syns knappt på dagen.

                            att tillsätta co2 är inte ett tecken på obalans utan mer att man vill få växterna att växa mycket och bra!
                            - 700 snäckor?? Får de ens rum i den lille tanken? ; ) Ja då förstår jag att du behöver göda, eftersom du väl inte har någon bajsgödning alls kvar kanske.

                            Jo men som jag skrev ovan - om inte växterna från början växer mycket och bra så är det väl någon form av obalans ändå?

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Ursprungligen postat av tommy_g
                              När man tillsätter koldioxid ökar också syrehalten i vattnet. Akvarister pratar om "bubbel", det är när växterna fullkomligt spyr ur sig små syrebubblor i vattnet. Och en hög syrehalt är också bra för att främja mikroorganismernas arbete. Man konkurrerar också bort alger genom att växterna istället dominerar karet.

                              Det här är vad jag fått lära mig, både genom att läsa mig till det, och genom egna erfarenheter.

                              /Newbie med detta
                              - Ja jag har också fått höra att växtmängden konkurrerar ut alger, MEN om man inte vill ha jättemycket växter i karet.....hur fan håller man bra balans då utan att få alger??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...