Alger-BTN bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felix F
    • October 2010
    • 7

    Alger-BTN bakgrund

    Tjena!

    Jag har en snabb fråga angående alger, jag var och köpte en BTN-bakgrund förra veckan till mitt 60L yngelkar.
    Jag skulle gärna vilja "skaffa" lite alger på bakgrunden eftersom jag tycker att det ser för rent ut. Bakgrunden är redan silikoniserad i akvariet. Jag vet att man kan låta akvariet stå i solen för att framkalla lite alger, men nu i vintertid blir det svårt.

    Tacksam för svar.
    //Felix
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    akvaristens främsta egenskap är tålamod. det kommer komma alger på den aoutamtiskt. ge det lite tid bara. händer inte mycklet på en vecka du. ge det nån månad eller så så komemr det ha hänt lite.

    bilder på mitt malawi med nån månads mellanrum.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Felix F
      • October 2010
      • 7

      #3
      Jo, jag vet. Men jag söker något ganska snabbt sätt. Men man får väl ta och vänta i några veckor.
      Snyggt akvarium Btw!
      //Felix

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        säger det igen. tålamod man ska inte stressa o skynda. då skiter det sig.

        tackar

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          en förutsättning är att du inte har några fiskar som äter alger i akvariet

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            brukar inte spela nån roll. de får inte bort allt ändå. särskillt inte på bakgrunder. jag har en oerhört effektiv mal i mitt malawi ovan men du ser ju hur det ser ut ändå. vilket jag älskar! är kanonsnyggt

            Kommentar

            • Felix F
              • October 2010
              • 7

              #7
              Tack.
              Jag har inte lagt i firrarna än, men snart. Japp, kanonsnyggt!
              //Felix

              Kommentar

              • Danne och Anzo
                • May 2007
                • 509

                #8
                Sällan alger är snyggt men i ditt kar fungerade det verkligen, gjorde ett redan snyggt kar ännu snyggare genom att det såg mer naturligt ut.

                P.s Snabbt sätt att fixa lite alger är att övergöda en smula och eventuellt sätta en extra lite starkare lampa att lysa direkt på bakgrunden, svår balansgång dock, kan lika gärna bli knallgrönt överallt och ev taskiga vattenvärden av övergödningen. Tålamod är i särklass bäst.
                Senast redigerad av Danne och Anzo; 11 December 2010, 16:11.
                600 Liters Malawi
                129 Liter Saltvatten

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  vet ej om det funkar men på de flästa växtnäringar står det att man inte ska överdosera för att det då gynnar algerna. du kanske ska testa att ge lite för mycket växtnäring.

                  Kommentar

                  • pwrdesign
                    • January 2003
                    • 384

                    #10
                    Jag skulle inte våga chansa så, risken är att du får massor med andra alger som du verkligen inte vill ha!
                    Ge det lite tid... min egengjorda bakgrund har nu ett fint lager alger på sig, ge det lite tid!
                    Malawi 540 Liter
                    26 Liter Aquascaping

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Som sagt, gödsla inte. Det går att stressa fram alger med näring och starkt ljus, men de alger du får då kommer du inte att vara glad åt.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Felix F
                        • October 2010
                        • 7

                        #12
                        Tack för alla svar! Nu blir det bara att vänta.
                        //Felix

                        Kommentar

                        Arbetssätt...