Startade upp mitt akvarium för några månader sen, och efter lite inledande sorg och bedrövelse för växterna tycks de nu hyfsat lyckliga. Eller ja, de har slutat dö och börjat växa, kan man säga. 
I akvariet finns hygrophila, javaormbunke, crinum, limnophila, anubias och hornsärv (jajemensan, helt oavancerade nybörjarväxter alltihop, så inget att yvas över på det viset
) , och problemen jag kom sig mestadels av för dåligt ljus (tackar och bockar för goda råd här på forumet
). Mest illa däran var hygrophila corymbosa och limnophila, som det inte var mycket liv kvar i. Med tredubblad belysning (har nu ett växtrör och ett aqua-rör på vardera 15 w med reflektorer till ett kar på 52x52x52), har nu alla växterna börjat ta sig, utom limnophilan, som visserligen har slutat dö, men inte börjat växa. Hygrophilan har fått nya blad, men ser trist ut eftersom den tappat de flesta bladen nertill, och det egentligen bara är de nya toppskotten som ser helt fräscha ut.
Så nu är frågan:
Ska man ersätta dessa två?
Hygrophilan verkar ju trivas bra nu, frågan är bara om plantan nånsin blir snygg med tanke på att den mest består av stänglar med skott i toppen?
Limnophilan - är det kanske fortfarande för mörkt för den, så att man kanske borde ge upp hoppet om att ha den i akvariet och ersätta den med något mindre ljuskrävande? Eller ska man tro att det är just det här exemplaret som tagit mer stryk än vad den tål? Den är ju den mest ljuskrävande av de växter jag har, inte konstigt att det är den som tagit mest stryk, tänkte jag.

I akvariet finns hygrophila, javaormbunke, crinum, limnophila, anubias och hornsärv (jajemensan, helt oavancerade nybörjarväxter alltihop, så inget att yvas över på det viset

Så nu är frågan:
Ska man ersätta dessa två?
Hygrophilan verkar ju trivas bra nu, frågan är bara om plantan nånsin blir snygg med tanke på att den mest består av stänglar med skott i toppen?
Limnophilan - är det kanske fortfarande för mörkt för den, så att man kanske borde ge upp hoppet om att ha den i akvariet och ersätta den med något mindre ljuskrävande? Eller ska man tro att det är just det här exemplaret som tagit mer stryk än vad den tål? Den är ju den mest ljuskrävande av de växter jag har, inte konstigt att det är den som tagit mest stryk, tänkte jag.
Kommentar