Limnophila Sessiflora vill inte ta sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    Limnophila Sessiflora vill inte ta sig

    Startade upp mitt akvarium för några månader sen, och efter lite inledande sorg och bedrövelse för växterna tycks de nu hyfsat lyckliga. Eller ja, de har slutat dö och börjat växa, kan man säga.

    I akvariet finns hygrophila, javaormbunke, crinum, limnophila, anubias och hornsärv (jajemensan, helt oavancerade nybörjarväxter alltihop, så inget att yvas över på det viset ) , och problemen jag kom sig mestadels av för dåligt ljus (tackar och bockar för goda råd här på forumet). Mest illa däran var hygrophila corymbosa och limnophila, som det inte var mycket liv kvar i. Med tredubblad belysning (har nu ett växtrör och ett aqua-rör på vardera 15 w med reflektorer till ett kar på 52x52x52), har nu alla växterna börjat ta sig, utom limnophilan, som visserligen har slutat dö, men inte börjat växa. Hygrophilan har fått nya blad, men ser trist ut eftersom den tappat de flesta bladen nertill, och det egentligen bara är de nya toppskotten som ser helt fräscha ut.

    Så nu är frågan:

    Ska man ersätta dessa två?

    Hygrophilan verkar ju trivas bra nu, frågan är bara om plantan nånsin blir snygg med tanke på att den mest består av stänglar med skott i toppen?

    Limnophilan - är det kanske fortfarande för mörkt för den, så att man kanske borde ge upp hoppet om att ha den i akvariet och ersätta den med något mindre ljuskrävande? Eller ska man tro att det är just det här exemplaret som tagit mer stryk än vad den tål? Den är ju den mest ljuskrävande av de växter jag har, inte konstigt att det är den som tagit mest stryk, tänkte jag.
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    jag har Limnophila Sessiflora i kar med väldigt dåligt ljus och där det dessutom är massor med flytväxter (försämrar ljuset ytterligare), men där växer det så att det knakar... visst blir den lite gles pga för lite ljus, men jag får ändå ansa den väldigt ofta.

    Hade jag varit du hade jag provat om inte lite växtgödning gör susen.. kan ta ett tag innan man märker någon skillnad, men om inte dina växter börjar ruttna och förstör balansen i karet så är det ju inte problem att vänta, om man har tålamodet
    Räkbiten


    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Med mer ljus och växter som börjat växa så behöver alla växter även mer näring.
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        L. sessiflora skulle jag vilja ha till är den minst krävande växten av de du har. Det är rejält bisarrt av Tropica att säga att den har höga ljuskrav ser jag nu - den blir ofta mycket vackrare och tätare med dåligt ljus och ingen CO2 än med mycket ljus och CO2, dvs precis tvärtemot om vad de påstår(!).

        Jag gissar att den står och "laddar" innan den sätter igång, speciellt om det är en övervattensodlad variant så kan det ta ganska lång tid innan undervattensskott bildas.

        Du har bara runt 40 umol/s/m2 i din burk vilket hovrar runt kompensationspunkten för medelväxter och runt hälften av miniminivån för de mest ljuskrävande arterna. Detta betyder att stängselväxter förmodligen kommer se lite risiga ut nertill - men det är normalt även i högljusburkar beroende på densiteten på växtgrupperna.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Mabuse
          • December 2007
          • 101

          #5
          Ursprungligen postat av Annaica
          jag har Limnophila Sessiflora i kar med väldigt dåligt ljus och där det dessutom är massor med flytväxter (försämrar ljuset ytterligare), men där växer det så att det knakar... visst blir den lite gles pga för lite ljus, men jag får ändå ansa den väldigt ofta.

          Hade jag varit du hade jag provat om inte lite växtgödning gör susen.. kan ta ett tag innan man märker någon skillnad, men om inte dina växter börjar ruttna och förstör balansen i karet så är det ju inte problem att vänta, om man har tålamodet
          De får redan växtgödning, ger dem mikrogödning sen nån månad tillbaka. Nästa steg vore makrogödning, men det tänkte jag inte ge mig in på, utan istället hitta de växter som trivs i de förhållanden jag kan erbjuda. Men jag ska låta den vara några veckor till, kan ju vara så att den är lite segare i startgroparna än de andra bara! (man kan ju alltid hoppas. )

          Kommentar

          • Mabuse
            • December 2007
            • 101

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            L. sessiflora skulle jag vilja ha till är den minst krävande växten av de du har. Det är rejält bisarrt av Tropica att säga att den har höga ljuskrav ser jag nu - den blir ofta mycket vackrare och tätare med dåligt ljus och ingen CO2 än med mycket ljus och CO2, dvs precis tvärtemot om vad de påstår(!).

            Jag gissar att den står och "laddar" innan den sätter igång, speciellt om det är en övervattensodlad variant så kan det ta ganska lång tid innan undervattensskott bildas.

            Du har bara runt 40 umol/s/m2 i din burk vilket hovrar runt kompensationspunkten för medelväxter och runt hälften av miniminivån för de mest ljuskrävande arterna. Detta betyder att stängselväxter förmodligen kommer se lite risiga ut nertill - men det är normalt även i högljusburkar beroende på densiteten på växtgrupperna.
            Ja, då är det många som skrivit fel, den står som mer ljuskrävande här på forumet också. Och i mina akvarieböcker.

            Hur som helst, just för mina förhållanden är den i vilket fall den växt som trivs sämst av de jag har.

            Lite risiga är en sak - men här pratar vi inga blad alls nertill. Jag uttryckte mig nog oklart - jag vet att det inte är oceaner av ljus nu heller, men nu är det uppenbarligen tillräckligt för att mindre ljuskrävande växter ska trivas bra - och det är galet stor skillnad mot hur det var förut, kan jag säga. Så det får duga - särskilt med tanke på att vi precis investerat i den nya ljusrampen, hade inte tänkt byta ut den på en gång. Min ambition nu är att hitta så fina växter som möjligt som trivs med akvariet som det är.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ja, då är det många som skrivit fel, den står som mer ljuskrävande här på forumet också. Och i mina akvarieböcker.
              Ja, det är vanligt. T ex myten om att nitrat/fosfat ger alger.

              Om en så enkel växt som L. sessiflora tappar äldre blad är det förmodligen någon svår makrobrist med i spelet också förutom den lite svagare ljusmängden. Kanske för lite kväve/fosfor? Värt att testa.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Mabuse
                • December 2007
                • 101

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Ja, det är vanligt. T ex myten om att nitrat/fosfat ger alger.

                Om en så enkel växt som L. sessiflora tappar äldre blad är det förmodligen någon svår makrobrist med i spelet också förutom den lite svagare ljusmängden. Kanske för lite kväve/fosfor? Värt att testa.
                Ja, det är otroligt hur svårt det är att få korrekt information om hur man ska sköta sina akvarieväxter - vare sig i akvariebutiker, på nätet eller i böcker om ämnet så vet folk vad de talar om, uppenbarligen.

                Limnophilan tappar för övrigt inga blad. Men den växer inte. Det var hygrophilan som tappade blad, vilket den har slutat med nu när vi ändrade ljuset. Nu får den nya fina blad, men de kommer i toppen av växten, och då är frågan om plantan kommer bli snygg igen, eller om den kommer förbli ett rangel för evigt och bör förpassas till de sälla jaktmarkerna. Någon svårartad makrobrist tror jag inte det rör sig om (fast säkert inget överflöd heller), med tanke på tillväxthastigheten och den kraftigt gröna färgen på de nya bladen. Fast det är en myt att man brukar se kvävebrist genom ljusare blad?

                Jag tror dessutom jag utryckte mig oklart igen - jag tänkte alltså inte tillsätta någon makronäring. Jag har ett gång växter som verkar trivas bra nu, åtminstone så växer de och frodas, och då är jag nöjd, enkel hobbyakvarist som jag är. Frågan var bara - givet den frugala tillvaro jag kan erbjuda mina växter, utan perfekt ljus, PMDD och CO2, ska man tro att limnophilan kan ta sig hos mig? Eller gör jag bättre i att skaffa en till hornsärv istället?

                En annan gång, i ett annat liv, så kanske jag orkar starta upp Det Perfekta Växtakvariet, med PMDD, aquarelle lysrör, mäsk, och hela konkarrongen. I nuläget är jag fullt nöjd med att ha ett akvarium med friska och pigga fiskar och gröna växter.
                Senast redigerad av Mabuse; 15 January 2008, 12:19.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mabuse
                  Ja, det är otroligt hur svårt det är att få korrekt information om hur man ska sköta sina akvarieväxter - vare sig i akvariebutiker, på nätet eller i böcker om ämnet så vet folk vad de talar om, uppenbarligen.
                  Med undantag för akvariebutikerna så tycker jag det är otroligt mycket enklare att få bra och användbar information om akvarieväxter i dag jämfört med för bara 5 år sedan. Framförallt på nätet men också i böcker. Det gäller bara att kunna ta till sig informationen.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mabuse
                    Ja, det är otroligt hur svårt det är att få korrekt information om hur man ska sköta sina akvarieväxter - vare sig i akvariebutiker, på nätet eller i böcker om ämnet så vet folk vad de talar om, uppenbarligen.
                    Jag vet inte var du fått ifrån att folk inte vet vad de pratar om på nätet. Isåfall är det dags att du sätter dig ner en stund med Google och letar reda på några bra källor. Här är några bra för växtakvaristik:

                    1) http://fins.actwin.com/aquatic-plants/ (här uppfanns PMDD av de absolut duktigaste akvaristerna i världen, ofta med professionell bakgrund inom medicin/botanik osv)

                    2) http://www.thekrib.com/

                    3) http://www.csd.net/~cgadd/aqua/

                    4) http://www.aquaticplantcentral.com

                    5) http://www.plantedtank.net

                    6) http://www.barrreport.com (växthobbyns mest avancerade artiklar, som dock kostar pengar)

                    7) http://home.infinet.net/teban/jamie.htm

                    9) http://www.aquatic-gardeners.org/

                    10) http://www.advancedaquarist.com/ (mest för saltvatten, men mycket avancerade artiklar)

                    Du kommer märka att nivån är lååååångt över och förbi alla böcker - och vissa av dom som skrivit böcker är med i dessa forum och diskuterar. Varför inte ta dig en svängom med legender som Tom Barr och Diana Walstad?

                    Limnophilan tappar för övrigt inga blad. Men den växer inte.
                    Om den är nyköpt så står den förmodligen och laddar/acklimatiserar sig. Ranglighet med lång mellan bladparen tyder på för mycket rött ljus (egentligen en skevhet i far-red-delen av spektrat, se http://www.mv.helsinki.fi/aphalo/pho...pdf/notes1.pdf )

                    Fast det är en myt att man brukar se kvävebrist genom ljusare blad?
                    Du kan trava dig igenom vilken typ av brist just du har med det här trädet:

                    Hygrophila är en dicot.

                    Jag tror dessutom jag utryckte mig oklart igen - jag tänkte alltså inte tillsätta någon makronäring. Jag har ett gång växter som verkar trivas bra nu, åtminstone så växer de och frodas, och då är jag nöjd, enkel hobbyakvarist som jag är. Frågan var bara - givet den frugala tillvaro jag kan erbjuda mina växter, utan perfekt ljus, PMDD och CO2, ska man tro att limnophilan kan ta sig hos mig?
                    Om hygrophilan växer snabbt så kommer Limnophilan sannolikt snart ikapp, och förmodligen äger den snart hela akvariet.

                    En annan gång, i ett annat liv, så kanske jag orkar starta upp Det Perfekta Växtakvariet, med PMDD, aquarelle lysrör, mäsk, och hela konkarrongen. I nuläget är jag fullt nöjd med att ha ett akvarium med friska och pigga fiskar och gröna växter.
                    Varför inte göra ett Diana Walstad-akvarium med jordbotten? Då kan du behålla ditt dåliga ljus, skippa vattenbyten, mata friskt och ändå få så bra tillväxt som är möjligt med det ljus du har? win-win.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Mabuse
                      • December 2007
                      • 101

                      #11
                      HTML-kod:
                      [quote=defdac;1076113]Jag vet inte var du fått ifrån att folk inte vet vad de pratar om på nätet.
                      Från dig! Här på zoopets växtbeskrivningar hade jag läst att limnophilan är något mer ljuskrävande än de andra växterna jag har, och du påpekade att Tropica också skrivit fel, och att det är en vanlig myt att limnophilan behöver ljus. Sen tror jag alldeles bestämt att jag var oklar igen, för det var ju inte avancerade saker jag var ute efter för att få till Det Perfekta Växtakvariet, utan helt enkelt en fungerande burk för hemmabruk där de mest lättskötta akvarieväxterna trivs någotsånär. Jag vill tro att man inte måste vara expert för att klara av det! När och om jag någonsin vill starta upp Det Perfekta Växtakvariet så ska jag sätta mig in all den där avancerade litteraturen, tills dess så är jag så nöjd med mina töntiga nybörjarväxter.

                      HTML-kod:
                      Om den är nyköpt så står den förmodligen och laddar/acklimatiserar sig. Ranglighet med lång mellan bladparen tyder på för mycket rött ljus (egentligen en skevhet i far-red-delen av spektrat, se http://www.mv.helsinki.fi/aphalo/photobio/pdf/notes1.pdf )
                      Fast den är inte ranglig, och har inte långt mellan bladparen. Den ser precis likadan ut som när jag köpte den för drygt tre månader sen (minus ett par stänglar) - det är ju det som är problemet: den växer inte! Sen jag började tillsätta näring, men framförallt sen jag bytte ut ljuset i mellandagarna, så har de andra växterna börjat växa, men inte den. Men med lite tur är det bara så att den är lite segare i vändningarna. Eller också, vilket var min misstanke, har den blivit så ledsen under den mörka tiden att den inte orkar repa sig. Eller också, vilket jag också misstänkte, så trivs arten helt enkelt inte hos mig.

                      Det var därför jag startade tråden, för att få en ledtråd om vilket av följande som verkar rimligast:

                      a) Den trivs nog egentligen, ge den mer tid bara. Lösning: vänta och se.
                      b) Arten som sådan trivs nog, men den här specifika plantan har redan fått för mycket stryk för att repa sig. Lösning: köp en ny planta
                      c) Arten som sådan trivs inte i akvariet, det är därför plantan inte repar sig. Lösning: byt ut mot en annan art.


                      HTML-kod:
                      Du kan trava dig igenom vilken typ av brist just du har med det här trädet:
                      http://www.defblog.se/permalink/1674.html
                      Hygrophila är en dicot.
                      Fast är det alltid en brist som är problemet när växterna inte trivs? Klickade mig runt, på alla alternativ, och ditt svar blir alltid en brist på något ämne. Det kan aldrig vara ljuset? När jag köpte akvariet (52x52x52) så bestod den medföljande belysningen av ett 15-watts Sunglo. Menar du på fullaste allvar att den bästa lösningen hade varit att låta den belysningen sitta kvar och ösa på med all upptänklig näring?


                      HTML-kod:
                      Om hygrophilan växer snabbt så kommer Limnophilan sannolikt snart ikapp, och förmodligen äger den snart hela akvariet.
                      Det vore ju det bästa såklart, om den kom igång av sig själv. Jag är inte jätteorolig att den ska ta över akvariet, jag har goda förhoppningar att jag och min man med gemensamma krafter ska kunna hålla växterna stången genom att ansa dem så att de inte tar över.

                      HTML-kod:
                      Varför inte göra ett Diana Walstad-akvarium med jordbotten? Då kan du behålla ditt dåliga ljus, skippa vattenbyten, mata friskt och ändå få så bra tillväxt som är möjligt med det ljus du har? win-win.
                      Kanske för att jag har ett fungerande akvarium som åtminstone jag själv tycker är fint och har mycket nöje av? Och inte har någon vidare lust att byta ut hela botten och räkna med att fiskarna dör i den obalans som av nödvändighet blir följden när man sätter ner 10 tetror, 4 pansarmalar, 2 siamesiska algätare och 1 pleco i ett akvarium som man precis gjort om hela inredningen och bytt botten i (synd både på pengarna och på fisken, tycker jag.)? Och inte har något emot vattenbyten? Och inte har någon större önskan att kunna mata mer än jag gör? Och vill ha så klart vatten som möjligt, vilket knappast kommer bli fallet med lowtech-lösningen? Akvariet är ju inte direkt en vandrande katastrof, om man säger så.

                      Visst, det är lite tråkigt att limnophilan inte är så fin som den kunde vara, men en limnophila är inte värt att göra om hela akvariet för. Absolut, de är fina, men inte SÅ fina.

                      Kommentar

                      • Mabuse
                        • December 2007
                        • 101

                        #12
                        Ursprungligen postat av petnym
                        Med undantag för akvariebutikerna så tycker jag det är otroligt mycket enklare att få bra och användbar information om akvarieväxter i dag jämfört med för bara 5 år sedan. Framförallt på nätet men också i böcker. Det gäller bara att kunna ta till sig informationen.
                        Ja, jag tycker jag har haft jättemycket hjälp av akvarieböcker, och även av sidor som denna. Akvaristerna verkar ha mindre koll. Men allt som står i böckerna var ju fel?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mabuse
                          a) Den trivs nog egentligen, ge den mer tid bara. Lösning: vänta och se.
                          b) Arten som sådan trivs nog, men den här specifika plantan har redan fått för mycket stryk för att repa sig. Lösning: köp en ny planta
                          c) Arten som sådan trivs inte i akvariet, det är därför plantan inte repar sig. Lösning: byt ut mot en annan art.
                          Du behöver sannolikt intebyta ut den mot en annan art. Du kommer när du tittar runt lite märka att de allra flesta akvarister i hela Sverige på alla forum säger att L. sessiflora är det enklaste du kan skaffa.

                          Fast är det alltid en brist som är problemet när växterna inte trivs?
                          Ja. Ljusbrist, näringsbrist. Pick one.

                          När det gäller näringsbrist kan du använda näringsbristträdet grord av Greger Lindstrand som jag länkade till.

                          Och vill ha så klart vatten som möjligt, vilket knappast kommer bli fallet med lowtech-lösningen?
                          Jo varför skulle det inte bli rent och klart? Växter kommer stormtrivas vilket kommer leda till höga syrenivåer och därmed bättre nedbrytning - klarare vatten.

                          Du har fått alla verktyg som finns för att klara en av de enklaste akvarieväxterna som finns. Jag personligen är inte orolig för att den kommer dundra iväg om du har någon annan växt som trivs.

                          Om du sedan inte vill förändra något utan bara byta ut den så go ahead, den är ju som säger inte den läckraste växten man kan hitta =)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Akvaristerna verkar ha mindre koll.
                            Åhh.. Nu blir du poppis. Du har just grävt din egen forumgrav
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • MattiasL
                              • September 2006
                              • 1479

                              #15

                              Då är det bara att följa denna länk, då!
                              Qui audet adipiscitur!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...