CO2 tub och regulator - gängor?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fs_fs
    • June 2002
    • 73

CO2 tub och regulator - gängor?

Håller på att samla ihop gamla grejer för att bygga en CO2 anläggning, gratis är ju som bekant gott. Har hittat en nålventil, en magnetventil (som jag tror funkar) en 2 kilos kolsyra/koldioxidtub och nu sist en regulator.

Regualtorn är en AGA som är märkt för Helium (det står HELIUM TME-542 på den). Manometrarna är graderade 0-300 kg/cm2 på tubsidan och 0-30 kg/cm2 på utloppssidan vilket jag tror är rätt. Tål denna regulator CO2 eller är den liksom byggd för bara helium?
    Dessutom undrar jag om gängornas storlek. Den passar inte på den CO2 tub jag hittat, tubens gängor ä mindre (mindre diameter). Är det olika storlek på gängorna på regulatorerna för olika gaser (helium, syrgas, acetylen, misson, koldioxid osv)? Eller är det tuben som har "dumma" gängor som inte vill passa till regulatorn?

Finns här någon gasexpert eller någon annan som vet?

// Fredrik
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100111
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Passar den inte så kan du inte använda den är nog en bra tumregel när det gäller gaser. "gasflaskor får endast anslutas till utrustning avsedd får rådande tryck och aktuell gas." brukar det heta. Därför har flaskorna olika anslutning, är målade i olika färg etc... (Koldioxidflaskor är grå, utom de med stigarrör som är röda eftersom dom är brandsläckare, Heliumflaskor är bruna, etc...)
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

Arbetssätt...