Krassliga diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scan
    • November 2002
    • 93

    Krassliga diskus

    Skaffade nyligen ett antal diskus.
    Efter bara något dygn upptäckte jag ljusa, luddiga prickar på någras fenor, en stjärtfena såg även lite frätt ut, som röta e liknande.

    Plockade över dem till en annan burk och tillsatte lite Ektozon o höjde till 31 grader. Efter 2 dagar dog en av fiskarna! Idag är tredje dagen de är i saltbadet, 1 tsk/50 liter. Varken bättre eller sämre på fenorna. Några förslag?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Du har för lite salt! 1 tsk/50 liter är en fis i världsrymden! När jag "medicinerat" mina diskus har jag använt mycket högre dos. Jag minns inte exakt hur mycket men du hittar säkert rekomendationer om du letar runt lite.

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Scan
      • November 2002
      • 93

      #3
      Jo, det kanske är väl snålt med salt? Fick rekommendationen av en erfaren akvarist. Någon annan som behandlat och kan föreslå annan dos?

      Kommentar

      • petruswang
        • January 2003
        • 327

        #4
        1ml salt per liter vatten. (= 1 dl per 100 liter) Detta ger en mild men effektiv koncentration. Då använder jag vanligt jodfritt grovsalt. Låt behandlingen pågå under minst 2-3 dagar.

        Kommentar

        • Scan
          • November 2002
          • 93

          #5
          Det var ju skillnad det!...

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Har du läst http://user.tninet.se/~vuz588v/page6.html

            I Kramfors är det ljust och vackert
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...