sniglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus.N
    • September 2006
    • 1173

    sniglar

    detta är inte derekt en sjukdom men kan sniglar skappa sjukdomar? ja har nämligen fått ett gäng sniglar i mitt akvarium det är första gången ja ser dom idag! dom är riktigt snabba kan dom gömma sig i flyttväxter? har nämligen mycket såna växter men kan det vara farligt har nårra guppy fiskar (och sniglar) i ett 100 l akvarium
    why am i the only one how gives the most all the time?
    www.agnescarlsson.se
    www.myspace.com/agnescarlsson
    http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
    http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Jag har aldrig hört att sniglar skulle vara farliga för fiskarna. Det står dock i bipacksedeln till snigelmedlet Schnecktol att de kan vara det om de förekommer i väldigt stora mängder. Fast man kan väl ifrågasätta om det då skulle vara sniglarna i sig som är farliga, eftersom de vad jag vet inte förökar sig i massor såvida man inte har dåligt filter eller övermatar, och då kan det väl i så fall snarare vara det som är farligt för fiskarna. Det finns tydligen någon art av snäckor som förökar sig väldigt fort, och de är väl inte så trevliga att ha.

    Hälsningar
    Maria

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Björken
      Det finns tydligen någon art av snäckor som förökar sig väldigt fort, och de är väl inte så trevliga att ha.
      Det är de som ser ut som små kanelbullar.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Marcus.N
        • September 2006
        • 1173

        #4
        dom här är hel bruna och snäckan är formad som en rund galss-toping ungefär! och så ser man två saker stiga ut genom snäckan och så ser man ju själva sniglen också men dom måste ha vart i akvariumet ganska länge för det har gått tre veckor och akvariumet är lika fint och rent det var då ja började titta runt och så en liten snigel! men dom håller ju rent så om det inte är nåt farligt för fiskarna ska ja behålla sniglarna!
        why am i the only one how gives the most all the time?
        www.agnescarlsson.se
        www.myspace.com/agnescarlsson
        http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
        http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Man kan ju plocka bort några ibland så de inte blir så många.

          Kommentar

          • Daniel_N
            • April 2006
            • 573

            #6
            Plocka bort? Ojoj, då har man att göra i flera dagar... jag har nu uppskattningsvis ett par hundra synliga snäckor i mitt 150-liters, vilket är helt omöjligt att försöka plocka bort, dagen efter är det lika många igen.

            Hur fungerar schneckol egentligen, dödar det filterbakterierna med?

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              100 sniglar tar väl inte mer än 10 min att plocka... Anti-snäck-medlen är lite otäcka eftersom de är dödliga för en del fiskar (särskilt malar) och räkor också.

              Så det bästa är att plocka på...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Orsaken till att man får mycket snäckor är oftast övermatning - de behöver ju restprodukter för att överleva och blir det mycket sådant så blir det många snäckor. Detta är ju bara bra.
                Så vill man ha ner antalet - mata mindre och byt mer vatten
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Berserken
                  • December 2005
                  • 472

                  #9
                  Ursprungligen postat av Daniel_N
                  Plocka bort? Ojoj, då har man att göra i flera dagar... jag har nu uppskattningsvis ett par hundra synliga snäckor i mitt 150-liters, vilket är helt omöjligt att försöka plocka bort, dagen efter är det lika många igen.

                  Hur fungerar schneckol egentligen, dödar det filterbakterierna med?
                  provade schnectol doserade 4 gånger så mycket som det rekomenderades har fortfarande snäckor kvar

                  Kommentar

                  • Daniel_N
                    • April 2006
                    • 573

                    #10
                    Visst kan man väl plocka nångång, men jag orkar inte hålla på med det varje dag... det kommer ju nya hela tiden, och svårt att plocka sådana man inte ser.

                    Kjell: har ju hört att de blir fler pga övermatning, och det är det som är det konstiga, jag har knappt matat alls nu under jul, har helt enkelt glömt bort karet i julstressen.
                    Senast redigerad av Daniel_N; 26 December 2006, 13:09.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Daniel_N
                      Kjell: har ju hört att de blir fler pga övermatning, och det är det som är det konstiga, jag har knappt matat alls nu under jul, har helt enkelt glömt bort karet i julstressen.
                      Normalt sett så gör dom stor nytta nere i gruset där dom äter upp restprodukter - så oftasta brukar de inte vara uppe i akvariet dagtid. Nu kan det ju vara som, så att maten därnere har börjat tryta och då får de söka sig nya jaktmarker.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • desiredillusion
                        • February 2006
                        • 512

                        #12
                        I 20 literen min har jeg mange av disse snegene (som dere beskriver som "kanelbullar". Tror ikke de gjør noen skade, og akvariet er rent og fint hele tiden, så jeg lar dem bare være der. Jeg har vel kanskje hatt dem i rundt et halvt år, men det er faktisk bare fem stykker som har vokst seg store. Hvor de små blir av, jeg går ut fra at de blir spist av de andre? Hva annet som er oppi der er tre eplesneiler og to kirsebærreker, og jeg mater ganske sparsomt, så de soser rundt i hele akvariet på leting etter mat etc.
                        Ser det er en del delte meninger, men de gjør vel ingen direkte skade?
                        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                        Kommentar

                        • robinrobin
                          • October 2006
                          • 31

                          #13
                          jag hade lite sniglar innan men så köpte jag ett par pakistanbotior och de plockar bort alla mina sniglar har inte sett någon på länge nu

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av desiredillusion
                            Hvor de små blir av, jeg går ut fra at de blir spist av de andre? Hva annet som er oppi der er tre eplesneiler og to kirsebærreker, og jeg mater ganske sparsomt, så de soser rundt i hele akvariet på leting etter mat etc.
                            Jag tror inte att det är förälddrarna som äter de små. Kan det vara så att räkorna äter upp äggen? Eller så förökar de sig inte för att det inte är så mycket mat.

                            Jag förstår verkligen inte varför folk har så ont av snäckor, när de tom gör nytta i akvariet iom att de städar så fint
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • PlatyYngel
                              • January 2006
                              • 1105

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              Jag förstår verkligen inte varför folk har så ont av snäckor, när de tom gör nytta i akvariet iom att de städar så fint
                              Håller med! Har själv planterat in snäckor, men det skulle inte vara så kul om dom tog överhanden...
                              / Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...