Eutanasi för fisk - om nejlikolja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #76
    Ursprungligen postat av batski
    Har även läst att det inte är säkert att halshuggning är så smärtfritt som man tror, utan att huvuddelen fortsättare att känna så länge det finns syre i hjärnan. Så jag föredrar Eugenolmetoden.
    Å andra sidan, hur vet man att Eugenol och nejlikolja är smärtfritt? Är det bevisat att medvetandet slås ut? Vad som ser ut som en "lugn, fridfull insomning" kan ju även bero på att muskulaturen slutar fungera, vilket är ett fruktansvärt sätt att dö på... Menar inte att det är så, men hur ska man veta säkert? Det går ju inte att fråga den döda fisken efteråt... Ang. halshuggning har jag hört samma sak, blodförlusten tar så klart kål på en ganska snabbt, men det finns ju vittnesmål om hur huvudena på giljotinerade personer fortsatt röra sig efter halshuggningen. Men det är väl samma problem där, svårt att veta hur det egentligen upplevs.

    Jag föredrar nog den gamla klassikern smäll i huvudet + halshuggning.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #77
      Ursprungligen postat av Salta Katten
      Å andra sidan, hur vet man att Eugenol och nejlikolja är smärtfritt?
      Mja, det är väl svårt att veta, men på människa används eugenol bl.a. för att lindra tandvärk, och djurförsök har visat att eugenol är smärtlindrande på råttor också.
      Dvs det är ett bedövande medel.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #78
        Precis, en överdos av bedövningsmedel brukar inte vara smärtsamt.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #79
          Ursprungligen postat av batski
          Precis, en överdos av bedövningsmedel brukar inte vara smärtsamt.
          Men kom ihåg då att en ordentlig överdos av nejlikolja/eugenol ger en panikartad attack hos fisken även om de dog relativt snabbt.
          Som jag skrev tidigare. Vad jag menar är att det skall vara en lagom överdos.
          Jag skulle tippa att detsamma kan gälla även andra bedövningsmedel till olika arter...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #80
            Passar på att lyfta tråden och inflikar att nejlikolja idag finns på de flesta hälsokostaffärer, ett husmorstips om än OT är att vid tandvärk ta en droppe på en tops och hålla mot tanden med omedelbar bedövning av munhålan och kraftig salivutsöndring som följd, oljan är starkt antibakteriell så svälj inte, tandvärken upphör garanterat inom 10 minuter, används aktsamt då oljan pajar slemhinnor och förstör hudceller.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #81
              Jag har gjort en sökning och jag får säga att jag är skeptisk. Man bör ju ta hänsyn till flera aspekter innan man drar igång med nåt sånt här. Att det för mig känns rent suspekt att använda nåt som börjar med eugen... för avlivning är kanske inte så viktigt, det finns annat.

              DJURSKYDD
              Jag hittar en källa som är positiv till avlivning med eugenol men den rapporten verkar fullt till freds med att fisken dör och att det inte var nåt besvär för operatören, andra metoder som numera är utdömda rekommenderas så jag tar inte det på nåt allvar.

              För att vara acceptabel som avlivning så bör en metod antingen resultera i omedelbar död - det gör uppenbarligen inte eugenol - eller resultera i en snabb bedövning som ger bestående medvetslöshet under avlivningen. Vilket eugenol uppnår det kravet verkar högst tveksamt, inget tyder på att det är utrett att det har något slags bedövande verkan, alltså vet vi inte om fisken lider under avlivningen.

              När det gäller djurskydd så är alltså eugenol knappast nog dokumenterat för att vara acceptabelt.

              OPERATÖRSSKYDD
              Det finns klart motstridig information om eugenol, å ena sidan beskrivs det som reativt harmlöst, å andra sidan finns indikationer på att det kan orsaka hudirritationer och andra problem liksom det även finns undersökningar som tyder på att det i högre doser kan framkalla cancer. Det finns rekommendationer om hantering i dragskåp med ordentlig personlig skyddsutrustning. En del av motstridigheten kan bero på att man dels undersökt eugenol som en obetydlig tillsats i olika medel, dels som koncentrerad substans. Självklart är den koncentrerade substansen mer riskabel.

              Slutsatsen bör bli att det är långt ifrån självklart att det är ofarligt att hantera eugenol.

              LAGLIGHET
              Läkemedel och användning av sådana regleras rigoröst av mängder av regler. Substanser för avlivning och bedövning är inga undantag, snarast är det än värre. Det finns en snårskog av regler för vad som bara får göras med veterinärbehörighet, vilka preparat som krävar godkännande som läkemedel, samt dessutom då djurskyddsregler. Jag har inte sett det som att jag vill lägga ner tiden som det kan kräva att bena ut det där helt och hållet men en liten snabbtitt gör mig klart skeptiskt till om det kan vara lagligt att använda egna initiativ när det gäller substanser för avlivning och bedövning.

              Använder man eugenol för avlivning så finns det alltså en risk för legala sanktioner.


              Så i sammanfattning - preparatet är helt enkelt inte nog utrett för att användas för avlivning. Det finns alternativ som fungerar så det finns ingen anledning att mixtra med sånt som är osäkert
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #82
                Klockan är mycket så utan att gå i polemik beträffande djurskyddsdelen vill jag bara passa på att inflika att det är en eterisk olja utvunnen från 'syzygium aromaticum' som vi närmare känner som kryddnejlika, du kan alltså med några droppar alkohol och några kryddnejlikor extrahera oljan om du inte föredrar att ha knopparna instuckna i apelsiner på julafton..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Yollis
                  • February 2010
                  • 479

                  #83
                  jag skulle vilja veta vem som går runt hos alla hobbyakvarister och kollar hur man tar död på sina fiskar...
                  som man helst av allt vill ha vid liv så länge som möjligt?
                  /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                  "Happy Wife - Happy Life"

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #84
                    Att något är extraherat från kryddor är ingen garanti för att det är ofarligt eller lämpligt. Ur bittermandel kan man t ex få ut cyanid, det är ett av de allra värsta gifterna överhuvudtaget.


                    Normalt är det ingen som går runt och kollar akvariefiskars skötsel men det är faktiskt ett ansvar för Länsstyrelsen. Att de ändå inte gör det beror dels på att de inte har resurser att ens kontrollera större djurbesättningar i önskvärd omfattning, dels att de inte vet var det finns sällskapsdjur. Skulle det komma in en anmälan har de dock skyldighet att följa upp det och de kan faktiskt slå in dörren med polishjälp för att ta sig in om det går så långt.

                    Oavsett vilket det finns en effektiv kontroll eller inte så hoppas jag att man skall avliva djur på ett anständigt sätt ändå.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • azynia
                      • February 2006
                      • 7

                      #85
                      Den här tråden gjorde mig lite tveksam om nejlikoljans ev. fördelar, men så hittade jag den här sidan:

                      Alla alternativ verkar vara mycket värre. Nu ska jag genast beställa en flaska.

                      Kommentar

                      • Kiwie
                        • December 2011
                        • 67

                        #86
                        Funkar det verkligen? Hur?

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #87
                          Ursprungligen postat av azynia
                          Den här tråden gjorde mig lite tveksam om nejlikoljans ev. fördelar, men så hittade jag den här sidan:

                          Alla alternativ verkar vara mycket värre. Nu ska jag genast beställa en flaska.
                          Jag förstår inte hur du läser den rapporten som ett bevis för att andra metoder är sämre än nejlikolja. Slag i huvudet metoden anges som snabb och effektiv och de problem som den metoden kan ha i mekaniserade system är inte relevanta för avlivning av enstaka djur.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #88
                            Ursprungligen postat av Kiwie
                            Funkar det verkligen? Hur?
                            Tja, fiskarna dör, så långt är det ju så att det fungerar. Om de sen dör på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt känns inte som jag ser det som nog utrett. Vilket man sen vill stå och slabba med nånting som det rekommenderas dragskåp och skyddsutrustning för att hantera kan ju också kännas lite tveksamt.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #89
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Tja, fiskarna dör, så långt är det ju så att det fungerar. Om de sen dör på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt känns inte som jag ser det som nog utrett.
                              Det är ganska väl utrett, bara inte av svenska myndigheter. Det är ett bedövningsmedel, det leder till att fisken dör utan förhöjda stresshormonnivåer, och den största risken är att man inte väntar tillräckligt länge så fisken verkligen hinner dö. Human avlivning av akvariefisk är förmodligen inte ett prioriterat område för djurskyddet, de koncentrerar sig på fiskodlingar och där är eugenol i stort sett diskvalificerat eftersom det sätter smak på köttet; nejlikolja är dessutom diskvalificerat på matfisk eftersom föroreningarna isoeugenol och metyleugenol är cancerframkallande och blir kvar i köttet.
                              Förutom MS-222 som privatpersoner inte får köpa känner jag inte till något skonsammare sätt att avliva fisk med mindre risk för misstag - kanske klubbning eller dekapitering följd av "pithing" är skonsammare, men risken för misstag, med lidande för djur eller människa, är stor när en ovan person ska göra det.

                              Vilket man sen vill stå och slabba med nånting som det rekommenderas dragskåp och skyddsutrustning för att hantera kan ju också kännas lite tveksamt.
                              Föroreningarna i oljan är svagt cancerframkallande, men dosen för akvaristen blir oerhört låg. Kan dessutom vara läge att minnas att nejlikoljans avsedda användningsområde är som oralt bedövningsmedel för människa.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

                                #90
                                Ursprungligen postat av Azur
                                Det är ganska väl utrett, bara inte av svenska myndigheter. Det är ett bedövningsmedel, det leder till att fisken dör utan förhöjda stresshormonnivåer, och den största risken är att man inte väntar tillräckligt länge så fisken verkligen hinner dö.
                                "Although clinical studies have demonstrated analgesic
                                effects of eugenol in humans (Keene et al. 1998), there is no
                                proof of such effects in fi sh (Sladky et al. 2001). Red pacus
                                anesthetized with eugenol were more likely to react to a hypodermic
                                needle puncture than fi sh anesthetized with MS-
                                222, raising the question of the appropriateness of the clove
                                oil complex for invasive or otherwise noxious procedures."

                                Inte styrkt att det verkar bedövande på fisk alltså. Plus diverse andra tveksamheter. Läser du inte det du länkar till?
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...