Eutanasi för fisk - om nejlikolja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Eutanasi för fisk - om nejlikolja

    Att avliva fisk diskuteras ju då och då på forumet.
    Det är ju tyvärr ibland nödvändigt.
    Och oftast rekommenderas giljotinering i någon form med kniv eller sax.
    Men själv är jag lite för blödig för sådana våldsamheter.
    Och har då ofta låtit naturen ha sin gång vilket ibland kan ta ett par dagar.

    Ett alternativ är ju ett lugnande fiskgift och då har den väldoftande nejlikoljan ofta nämnts. På engelska clove oil. Den aktiva substansen heter Eugenol .
    Vilket jag idag provat för att avliva en del fisk som visar klara tecken på att inte klara de närmaste veckorna. Och jag tycker själv att det gick betydligt bättre än förväntat. Själv använde jag mej av Eugenol dentallösning som kostade 50 kr på apoteket. Tre droppar lösning i en liter vatten som först skakas våldsamt och därefter tillför man offren som somnar in inom någon minut eller så.
    Att köpa Eugenol från apoteket kan vara besvärligt eftersom dom gärna man vill att man skall använda den i professionen. Därför rekommenderas en hälsokostaffär som ofta kan ta in en mindre flaska koncentrerad nejlikolja för cirka 40 kr inom några dagar.
    Senast redigerad av erikthur; 24 February 2005, 19:57. Anledning: felskrivning
    Killies is a lifetime passion
  • tetra 1
    • July 2005
    • 1225

    #2
    Så det funkar alltså bra?

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Ursprungligen postat av tetra 1
      Så det funkar alltså bra?
      Japp -det funkar både bra och luktar också gott på samma gång.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • axolotl
        • June 2005
        • 54

        #4
        Har du några referenser till effekten? Att de dör betvivlar jag inte... Men jag är nyfiken på hur det funkar och om det verkligen är skonsamt.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Då för ett år sedan läste jag här i forumet och googlade runt lite.
          Men jag kommer inte ihåg något ssk dokument.
          Googla på eugenol + fish t ex
          Med rätt dos går det iaf lugnt till.
          Ungefär som vid en överdos av MS-222 som jag hade tillgång på 1980-talet.
          Eugenol alt nejlikolja är dock mer tillgängligt och gissningsvis billigare.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            MS-222 är riktigt dyrt och så ska man ha recept
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • axolotl
              • June 2005
              • 54

              #7
              erikthur:

              Verkar ju riktigt bra, om man använder det till anestesi bördet ju inte vara alltför plågsamt.

              Kommentar

              • dankorelius
                • April 2006
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av axolotl
                Har du några referenser till effekten? Att de dör betvivlar jag inte... Men jag är nyfiken på hur det funkar och om det verkligen är skonsamt.
                I ett kulfiskforum rekomendera de att använda nejlikolja när man skall klippa tänderna på kulfiskar


                tydligen skall 3 droppar på 1 liter söva kulfiskar på upp till 8cm på runt en minut.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Man brukar avråda från att använda nejlikolja som bedövningsmedel eftersom gränsen mellan att söva fisken och att döda fisken är så hårfin.
                  Det går alltså, men risken är mycket stor att fisken dör.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Tigerlily
                    • February 2007
                    • 36

                    #10
                    men kan man inte söva den först och sen skära huvudet av den? det måste ju vara mest skonsamt, sen vet man ju att den är död..

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      men alltså, om gälarna inte rör sig är väl firren död? Avlivade en dålig sebrafisk häromdagen med nejlikolja. Den fick ligga i "badet" i kanske en halvtimme sen kokade jag den för säkerhetsskull. Men då var den död innan alltså, eftersom gälarna inte rörde sig.
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Att gälarna inte rör sig innebär att fisken slutat "andas", och du kan nog ganska kallt utgå att den då är död. Allraminst är den mycket nära döden.
                        Är du osäker är det ju bara att låta den ligga en stund till.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • morrhoppa
                          • October 2006
                          • 755

                          #13
                          Är det något bäst föredatum på nejlikolja? Så man kan köpa hem den utifall att, det känns ju dumt att behöva vänta extra länge när en fisk är sjuk...
                          Man blir inte vuxen bara äldre!

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Bäst-före-datum finns det nog.
                            Själv har jag en Eugenol steril med "anv-före 2005-06".
                            Detta gäller för tandläkarens användning på människor.
                            Men jag fortsätter använda den på fisk vid behov - och det funkar fortfarande.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Tintaglia
                              • January 2006
                              • 146

                              #15
                              Ursprungligen postat av lenis3
                              men alltså, om gälarna inte rör sig är väl firren död? Avlivade en dålig sebrafisk häromdagen med nejlikolja. Den fick ligga i "badet" i kanske en halvtimme sen kokade jag den för säkerhetsskull. Men då var den död innan alltså, eftersom gälarna inte rörde sig.

                              Jag brukar avliva fiskar med nejlikolja - går lugnt och stilla tillväga. Men jag skär alltid av huvudet efter en stund för säkerhets skull. Jag vill ju inte att de ska kvickna till i soppåsen eller toan och plågas... En gång - på en platy tror jag det var - lyckades jag skära av huvudet precis intill hjärtat och det slog fortfarande, trots att gälarna varit stilla ett tag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...