Eutanasi för fisk - om nejlikolja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #61
    Yes, min sista avelshona (tydligen rätt gammal redan då jag fick henne) hade svårt med födslen och fick en viss procent defekta yngel i sin sista kull (syns ju inte direkt) med krokiga ryggar, annars mycket livskraftiga. Tidigare kullar efter henne har varit helt OK! En händelse man måste vara beredd på vilket jag inte var, som synes av ovan inlägg. Men denna avlivningsmetod är för min del den enda tänkbara, att skära huvudet av något levande klarar jag INTE!

    Kommentar

    • nojsen
      • July 2007
      • 60

      #62
      Detta är inte riktat till någon speciell utan mer som en upplysning till alla som skaffar djur för eget nöje.
      Som mångårig djurägare (olika sorters djur) har vi ett ansvar för dessa, där vi utan att det finns skrivet har ett ansvar för våra djur även när det kommer till döden. Att göra det så snabbt och smärtfritt som möjligt.
      Tyvärr är det många som inte tänker på detta eller glömmer bort det under tiden.
      Därför är jag glad när dessa forum även tar upp detta som kanske annars lätt glöms bort när det "bara" gäller fiskar.

      Tycker själv att bryta nacken eller påse mot vägg är ett mycket bra alternativ...snabbt dock inte enkelt men något som man som djurägare alltid måste vara beredd på.

      (Marsvin,katt+6 kattungar,hundar,höns och nu senast fiskar.)

      Tyvärr gäller det inte människor som önskar värdighet ända till slutet
      Senast redigerad av nojsen; 22 July 2007, 23:14.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #63
        Ursprungligen postat av nojsen
        Tyvärr gäller det inte människor som önskar värdighet ända till slutet
        Jag håller med. Eutanasi borde vara en rättighet för obotligt sjuka och lidande människor.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • haggan
          • October 2004
          • 246

          #64
          Eugenol/Nejlikolja

          Kan man fortfarande få tag i Eugenol/nejlikolja på apotek eller hälsokostaffärer?
          Fortfarande en dum nybörjare
          http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

          Kommentar

          • TelgeFoto
            • January 2007
            • 68

            #65
            Finns säkert på Stockholms Aeter & Essencefabrik. Googla!
            Senast redigerad av TelgeFoto; 03 August 2008, 14:37.

            Kommentar

            • haggan
              • October 2004
              • 246

              #66
              Tack för tipset! Idag fick jag 2 flaskor nejlikokryddolja, kan det vara rätt sort?
              Är det dosering 3 droppar/liter vatten som gäller?
              Fortfarande en dum nybörjare
              http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #67
                Troligen så - om dom inte svarar -testa en droppe till.
                Jag har också den uppfattningen att olika fiskarter tycks vara olika känsliga.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #68
                  Ursprungligen postat av haggan
                  Kan man fortfarande få tag i Eugenol/nejlikolja på apotek eller hälsokostaffärer?
                  Jag fick tag på Eugenol genom att beställa det på apoteket. Nejlikolja på hälsokostaffärer däremot lyckades jag faktiskt inte hitta.

                  Ursprungligen postat av haggan
                  Tack för tipset! Idag fick jag 2 flaskor nejlikokryddolja, kan det vara rätt sort?
                  Är det dosering 3 droppar/liter vatten som gäller?
                  Bättre att överdosera än att underdosera, känns det som.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #69
                    Man skall inte överdosera alltför mycket dock.
                    Det hände mej en gång och fiskarna ifråga blev panikslagna först innan dom somnade. Lagom är bäst - och låt dom gärna ligga där ett bra tag för att vara på säkra sidan.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #70
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Man skall inte överdosera alltför mycket dock.
                      Det hände mej en gång och fiskarna ifråga blev panikslagna först innan dom somnade. Lagom är bäst - och låt dom gärna ligga där ett bra tag för att vara på säkra sidan.
                      Ok, tack för infon! Ja jag har alltid låtit kroppen ligga kvar ett bar tag för att vara på den säkra sidan.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Örjan S
                        • September 2008
                        • 8

                        #71
                        Andra alternativ

                        Jag hittade en artikel som går igenom en massa alternativ för fiskeutanasi. Flera av dem är helt gratis, och man slipper springa runt i hälsokostaffärer och leta.



                        Jag förespråkar alltså inte dessa metoder, utan postar länken som diskussionsunderlag, se följande två kommentarer (och säkert fler)
                        Senast redigerad av Örjan S; 24 September 2008, 15:40. Anledning: Infogade brasklapp

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #72
                          Ursprungligen postat av Örjan S
                          Jag hittade en artikel som går igenom en massa alternativ för fiskeutanasi. Flera av dem är helt gratis, och man slipper springa runt i hälsokostaffärer och leta.

                          http://homepage.ntlworld.com/faustus...euthanasia.htm
                          OBS! OBS! OBS! Denna artikel innehåller en del allvarliga felaktiheter och förespråkar metoder som är direkt plågsamma!!! Som till exempel kokning och frysning. Så jag uppmanar alla att bortse från denna oseriösa artikel!

                          Örjan: vad menar du med "springa runt i hälsokostaffärer"? Gå till första bästa apotek och beställ Eugenol. Inte särskilt tidskrävande eller besvärligt och fisken slipper lida.
                          Senast redigerad av batski; 24 September 2008, 15:20.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #73
                            Vet inte om jag anser någon som rekommenderar kokning, doppning i 0 gradigt vatten, doppning i alkohol eller elektrifiering som särskilt seriös, fattades bara doppning i flytande kväve så hade listan varit komplett.

                            batski var visst snabbare..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Örjan S
                              • September 2008
                              • 8

                              #74
                              (Vad jag menade med att springa runt i hälsokostaffärer var helt enkelt att flera personer i den här tråden har haft svårt att hitta nejlikolja, och fått springa runt i flera affärer och fråga.)

                              Jag ville mest få till en diskussion även om andra alternativ, och det verkar ju fungera. Personligen ser jag inga problem med slå ihjäl-metoden. Elektrifiering kan jag hålla med om att det känns galet.

                              Frysning anses väl inom veterinärvetenskapen inte som okej utan tillhörande bedövning, men leder garanterat till att fisken dör. Alkohol används rutinmässigt för att ha ihjäl små djur inom forskningen.

                              Nejlikolja bedövar fisken, men är tydligen svårt at dosera att döma av tidigare inlägg. Ännu svårare med Eugenol, om det nu säljs i olika koncentrationer. Eftersom olja inte är vattenlösligt kan kanske otillräcklig omskakning leda till att större oljedroppar kväver fisken, vilket inte känns särskilt humant. Man måste också vara noga med att säkert döda fisken, dekapitering efter nejlikoljebehandling torde vara en självklarhet.

                              Kan man inte kolla med en veterinär? Det finns säkert riktlinjer för sånt här.

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #75
                                Ursprungligen postat av Örjan S
                                (Vad jag menade med att springa runt i hälsokostaffärer var helt enkelt att flera personer i den här tråden har haft svårt att hitta nejlikolja, och fått springa runt i flera affärer och fråga.)
                                Flera - bland de jag själv - har också berättat att de lätt har fått tag på Eugenol på apoteket.

                                Ursprungligen postat av Örjan S
                                Jag ville mest få till en diskussion även om andra alternativ, och det verkar ju fungera. Personligen ser jag inga problem med slå ihjäl-metoden. Elektrifiering kan jag hålla med om att det känns galet.

                                Frysning anses väl inom veterinärvetenskapen inte som okej utan tillhörande bedövning, men leder garanterat till att fisken dör. Alkohol används rutinmässigt för att ha ihjäl små djur inom forskningen.
                                Samtliga metoder som beskrivs i artikeln leder till att fisken dör. Men det var inte det som var frågan, utan det väsentliga är vilka metoder som leder till minst lidande. Och vad det gäller t ex frysning så finns det flera bevisade fall på att det kan innebära en långsam och plågsam död, iaf för tropiska fiskar. Har du nånsin hällt alkohol på ett sår? Då vet du hur det bränner. Själv skulle jag aldrig välja ett dopp i alkohol som eutanasi-metod. Dessutom är fiskar ryggradsdjur och kan känna smärta precis som vi däggdjur.

                                Ursprungligen postat av Örjan S
                                Nejlikolja bedövar fisken, men är tydligen svårt at dosera att döma av tidigare inlägg. Ännu svårare med Eugenol, om det nu säljs i olika koncentrationer. Eftersom olja inte är vattenlösligt kan kanske otillräcklig omskakning leda till att större oljedroppar kväver fisken, vilket inte känns särskilt humant. Man måste också vara noga med att säkert döda fisken, dekapitering efter nejlikoljebehandling torde vara en självklarhet.
                                Jag har själv vid några tillfällen använt mig av Eugenol för att ge fiskar dödshjälp genom överdos och det har gått rätt fort. Olja/Eugenolen ska mixas ordentligt med vattnet med hjälp av en mixer. Innan jag skaffade Eugenol använde jag mig några gånger av halshuggning och slå ihjäl-metoderna och även om det oftast går rätt snabbt så finns det risken att man missar och dessutom får fisken de sista sekunderna i sitt liv ligga utanför vattnet, vilket i sig måste vara väldigt stressande och tom ångestskapande. Har även läst att det inte är säkert att halshuggning är så smärtfritt som man tror, utan att huvuddelen fortsättare att känna så länge det finns syre i hjärnan. Så jag föredrar Eugenolmetoden.

                                Ursprungligen postat av Örjan S
                                Kan man inte kolla med en veterinär? Det finns säkert riktlinjer för sånt här.
                                Det skulle man kunna göra, men då bör man kolla med flera stycken för att kunna få flera olika åsikter. Och man bör även komma ihåg att många veterinärer inte kan så mycket om fiskar och har ännu mindre yrkeserfarenhet av dem.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...