Eutanasi för fisk - om nejlikolja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #46
    Ursprungligen postat av quarantino
    Som jag sagt i ett annat inlägg i frågan, slå livet ur fisken genom att slunga den i en plastpåse mot något hårt. Att skära huvudet av en fisk dödar men tar tid och medför lång plåga då syrebrist inte dödar en fisk på samma sätt som det dödar ett däggdjur, samt att själva halshuggningen måste vara oerhört plågsam. Fast strömming verkar ju dö så fort de kommer i en hink(med vatten)! Ät grönt, dock!
    Att slunga fisken i en plastpåse mot något funkar nog inte för små fiskar. De är nog för lätta för att det ska funka, eller? När jag gett kardinaltetror dödshjälp genom halshuggning har de dött i samma stund. Jag har hört att halshuggning inte ens skulle kännas pga att själva hugget har en bedövningseffek, men det är ju svårt att vara helt säker. Och ja jag äter grönt
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • quarantino
      • February 2007
      • 350

      #47
      Ursprungligen postat av batski
      Att slunga fisken i en plastpåse mot något funkar nog inte för små fiskar. De är nog för lätta för att det ska funka, eller? När jag gett kardinaltetror dödshjälp genom halshuggning har de dött i samma stund. Jag har hört att halshuggning inte ens skulle kännas pga att själva hugget har en bedövningseffek, men det är ju svårt att vara helt säker. Och ja jag äter grönt
      Ok, jag har mosat/klämt ihjäl mina småfiskar mellan fingrarna, med lite toapapper så att de inte glider iväg, går på nån sekund! Var tvungen att avliva några sjuka imbellis och det gick att slunga dem, en och en, och sen klämde jag också för att vara på den säkra sidan.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #48
        Då har jag har mosat dödssjuka fiskar har jag använt hammaren. Brutalt och messy, men väldigt snabbt och effektivt. Fast det är ändå något som jag vill komma ifrån, så jag vill prova med Eugenol istället.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Malinitzi
          • December 2006
          • 2088

          #49
          Ok!

          Nu har jag läst hela den här tråden.
          Hör till den blödigare sorten som endast kan klappa till husflugor och mygg. Spindlar och humlor lyfter jag iväg....Nu är det alltså dags för lite avlivning i ett av karen.
          Nejlikolja låter trevligt och luktar också gott, dessutom en insomning jag själv skulle valt om jag varit fisk!
          Eugenol likaså men tror jag testar Nejlikoljan. Det blir första bästa hälsokost och kanske apotek för förfrågan. Det här är väl akvaristens baksida av hela hobbyn - att ta livet av någon/något strider i alla fall mot min natur - men i nöden prövas man.
          Please, önska mej lycka till! Nu när jag vet vad även nejlikoljan kan användas till!!!!Bläh!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #50
            Jag letade efter nejlikolja i flera hälsokostbutiker utan framgång. Så det blev Eugenol istället (det är ju samma aktiva substans). På apoteket tog de in det på en dag.

            Ja visst är det hemskt med såna situationer. Ända lilla trösten som finns är att man vet att man gör det till fiskens bästa..
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #51
              När man hugger/klipper av huvudet på en fisk rekommenderas det att man sedan förstör hjärnan genom att föra in en spik el dyl från snittet mot hjärnan genom ryggraden.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

                #52
                Ett dygns....

                Ursprungligen postat av batski
                Jag letade efter nejlikolja i flera hälsokostbutiker utan framgång. Så det blev Eugenol istället (det är ju samma aktiva substans). På apoteket tog de in det på en dag.

                Ja visst är det hemskt med såna situationer. Ända lilla trösten som finns är att man vet att man gör det till fiskens bästa..
                ...leverans för att få hem Eugenol hos mej också (25 ml, 90 kr), det tycker jag var snabbt. 14 månaders hållbarhet fr o m nu. Har man flera apotek omkring sig får man välja det som ligger närmast. Ser inte direkt fram emot morgondagen.....

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #53
                  Nej jag förstår
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Agnez
                    • February 2007
                    • 337

                    #54
                    Ursprungligen postat av batski
                    Att slunga fisken i en plastpåse mot något funkar nog inte för små fiskar. De är nog för lätta för att det ska funka, eller? När jag gett kardinaltetror dödshjälp genom halshuggning har de dött i samma stund. Jag har hört att halshuggning inte ens skulle kännas pga att själva hugget har en bedövningseffek, men det är ju svårt att vara helt säker. Och ja jag äter grönt
                    Vill bara tala om att det funkar alldeles utmärkt att slunga små fiskar i en plastpåse. Har gjort detta med ett par mollys. Ta bara en tillräckligt stor påse, typ 3 eller 5 liter, så att du får ordentlig hävert när du drar den i t. ex. diskbänken en tre, fyra gånger. Om dom inte dör vid första smällen blir dom i allafall bedövade och sen ett par gånger till för säkerhets skull.

                    Agnez

                    Kommentar

                    • Malinitzi
                      • December 2006
                      • 2088

                      #55
                      Eugenol!

                      Ursprungligen postat av Malinitzi
                      ...leverans för att få hem Eugenol hos mej också (25 ml, 90 kr), det tycker jag var snabbt. 14 månaders hållbarhet fr o m nu. Har man flera apotek omkring sig får man välja det som ligger närmast. Ser inte direkt fram emot morgondagen.....
                      3 droppar Eugenol i en liter vatten? Ja, det gick inte hos mej i alla fall, efter 5-6 droppar i en liter vatten lever ännu /efter en timme och 20 minuter/ 4 av åtta fiskar. Visserligen plågas de ju inte, de somnar bort men ändå är det långdraget....tur man inte behöver göra det så ofta, bara i högst nödvändiga fall!

                      Kommentar

                      • Malinitzi
                        • December 2006
                        • 2088

                        #56
                        Dos efter storlekar?

                        Ursprungligen postat av Malinitzi
                        3 droppar Eugenol i en liter vatten? Ja, det gick inte hos mej i alla fall, efter 5-6 droppar i en liter vatten lever ännu /efter en timme och 20 minuter/ 4 av åtta fiskar. Visserligen plågas de ju inte, de somnar bort men ändå är det långdraget....tur man inte behöver göra det så ofta, bara i högst nödvändiga fall!
                        Högst individuellt (kanske efter storlek) men nästa omgång somnade efter 10 minuter. Där var den största 4 cm och den minsta knapp 1 cm. Men några 3 droppar per liter vatten var för litet - jag dubblade det hela, litet väl sent i första testen men i den andra ökade jag det direkt.
                        Finns Eugenol i olika styrka kanske? Ska kolla det också.
                        Måste svara i min egen ruttråd - blir litet spritt annars....

                        Kommentar

                        • icejoy
                          • August 2006
                          • 593

                          #57
                          Har du skakat om vattnet och oljan så det löst sig?
                          ___________________________________________
                          ___________________________________________
                          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #58
                            3 droppar i 1 l vatten har alltid funkat för mig! fungerade på en stor ancistrushona!
                            har du verkligen skakat oljan och vattnet?!

                            det står nånstans att det är viktigt att inte överdosera då överdosering innebär att fisken plågas.
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • Malinitzi
                              • December 2006
                              • 2088

                              #59
                              Yes box!

                              Ursprungligen postat av lenis3
                              3 droppar i 1 l vatten har alltid funkat för mig! fungerade på en stor ancistrushona!
                              har du verkligen skakat oljan och vattnet?!

                              det står nånstans att det är viktigt att inte överdosera då överdosering innebär att fisken plågas.
                              Skakade och rörde. Men efter den sista dosen /5-6 droppar/ somnade alla in mycket lugnt, ingen såg då ut att plågas.
                              Hur stor vad din ancistrushona? Spelar det någon roll om man tar kranvatten eller vatten från akvariet.
                              Senast redigerad av Malinitzi; 11 July 2007, 21:20.

                              Kommentar

                              • lenis3
                                • June 2004
                                • 2254

                                #60
                                jag tar vatten från akvariet, häller det i 1,5 l flaska, tillsätter tre droppar och sen skakar i kanske en minut. Jag tar vatten från akvariet därför att på så sätt kommer fisken i vatten som är samma temp som den är van vid. Honan var en fullvuxen ancistrus.


                                varför avlivade du 8 fiskar?! var alla sjuka?
                                Min zoon
                                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                                Kommentar

                                Arbetssätt...