Mask i ändtarm på scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Har haft bolivianer i olika omgångar, har inga nu, dock. Kanske så jag fick det också? Men det var nog ett par år se´n nu, lyckades få bort det, utan några särskilda dödsfall, vad jag minns. Såg det först på mina Thorichthys maculipinnis, som t.o.m lekte med masken i sig. Se´n drabbades en scalarekull i ett annat kar (råkade väl sprida skiten), men de klarade sig också.

    Men vet inte om jag nå´nsin sett Camallanus på vare sig bolivianer eller andra fiskar i "min" butik, men det måste ju nästan vara därifrån jag fick det, eftersom det är i stort sett bara där jag handlar. Kanske ska ta upp det där med bolivianerna med honom, att han håller ett extra öga på dem han har, och får in från grossist.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #17
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Har haft bolivianer i olika omgångar, har inga nu, dock. Kanske så jag fick det också? Men det var nog ett par år se´n nu, lyckades få bort det, utan några särskilda dödsfall, vad jag minns. Såg det först på mina Thorichthys maculipinnis, som t.o.m lekte med masken i sig. Se´n drabbades en scalarekull i ett annat kar (råkade väl sprida skiten), men de klarade sig också.

      Men vet inte om jag nå´nsin sett Camallanus på vare sig bolivianer eller andra fiskar i "min" butik, men det måste ju nästan vara därifrån jag fick det, eftersom det är i stort sett bara där jag handlar. Kanske ska ta upp det där med bolivianerna med honom, att han håller ett extra öga på dem han har, och får in från grossist.
      Han måste ha sett det! En av dem hade ett stort nystan av mask som hängde på utsidan sist jag kollade i det karet...
      Fast det är klart, han har ju ett par akvarium att hålla reda på, så det är väl möjligt att missa något ibland!
      Senast redigerad av Mr Woods; 13 September 2013, 08:24.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Han måste ha sett det! En av dem hade ett stort nystan av mask som hängde på utsidan sist jag kollade i det karet...
        Fast det är klart, han har ju ett par akvarium att hålla reda på, så det är väl möjligt att missa något ibland!
        Var det där du såg det? I ett av karen längst in i första rummet, där bolivianerna brukar gå? Har tittat där ibland, men inte lagt märke till nå´t. Får ta en närmare titt i det karet nästa gång. Problemet är väl också, att vet han inte om det, så kan han kanske råka sprida skiten mellan olika kar.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • T_B
          • September 2013
          • 96

          #19
          För att undvika onödiga dödsfall: Jag har haft Camallanus i två av mina kar samtidigt. Behandlade det ena med Nematol, det andra med gammalt Flubenol som jag hade liggande, datumet hade gått ut men jag provade i alla fall. I det karet jag behandlade med Nematol dog samtliga fiskar som hade maskar synliga inom en period på några månader, de fiskar som inte hade synliga maskar överlevde. I Flubenol-karet överlevde alla fiskar utan undantag. Jag har läst på andra ställen att andra upplevt samma sak som jag efter Nematolbehandling. Problemet är att det är svårt att få tag på Flubenol, pastan de har på apoteket går inte att använda, det måste vara pulvret.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #20
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Var det där du såg det? I ett av karen längst in i första rummet, där bolivianerna brukar gå? Har tittat där ibland, men inte lagt märke till nå´t. Får ta en närmare titt i det karet nästa gång. Problemet är väl också, att vet han inte om det, så kan han kanske råka sprida skiten mellan olika kar.
            Det var i det karet ja.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #21
              Undrar om det är grossist eller om ni handlat i samma butik. Jag tänkte köpa några nya bolivianer, men man kanske ska vänta
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #22
                Ursprungligen postat av HWH
                Undrar om det är grossist eller om ni handlat i samma butik. Jag tänkte köpa några nya bolivianer, men man kanske ska vänta
                Animaniac och jag handlar i samma butik, men det utesluter ju inte att det kommer från en grosist.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Animaniac och jag handlar i samma butik, men det utesluter ju inte att det kommer från en grosist.
                  Nä visst är det så. De jag köpte i maj(tror det var maj) visar i alla fall inga symtom. Jag vet att mina i alla fall kommer via Imazo.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #24
                    Sv: Mask i ändtarm på scalarer?

                    De jag hade som fick eländet och sedan spred det till flertalet fiskar (enbart ciklider vad jag kunde se) i fler kar inhandlades för drygt 2 år sedan om inte mer. Sen har jag två vänner som inte skriver här som fått det under tiden sedan dess. Så detta verkar vara ett långvarigt problem.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #25
                      Risken finns väl att de oavsett kommer ifrån samma uppfödare. Och är det där problemet stammar ifrån så blir det ju en svår nöt att knäcka.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #26
                        Jag är visserligen inte helt säker på att det är Camallanus min bolivian har fått. Den har gått rätt länge med samma rödaktiga "tagg" som sticker ut ur ändan och de andra syns det inget konstigt på! Tycker ju att en mask borde röra på sig, i alla fall lite.
                        Jag bestämde mig för att avliva fiskstackarn och vänta med behandling tills jag ser att åtminstone någon annan fisk drabbats...
                        Tyvärr verkar jag vara kass på att få upp rätt fisk ur karet, får helt enkelt inte tag på den, den är för snabb! Men jag tänker nog ändå avvakta lite med behandling...

                        Jag gör mig hellre av med en infekterad fisk och hoppas att det stannar där än att utsätta ett kar med drygt 40 invånare för medicin och dramatiska vattenbyten, fan också att den skall vara så svårfångad!!!
                        Senast redigerad av Mr Woods; 13 September 2013, 21:42.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13132

                          #27
                          Ursprungligen postat av T_B
                          För att undvika onödiga dödsfall: Jag har haft Camallanus i två av mina kar samtidigt. Behandlade det ena med Nematol, det andra med gammalt Flubenol som jag hade liggande, datumet hade gått ut men jag provade i alla fall. I det karet jag behandlade med Nematol dog samtliga fiskar som hade maskar synliga inom en period på några månader, de fiskar som inte hade synliga maskar överlevde. I Flubenol-karet överlevde alla fiskar utan undantag. Jag har läst på andra ställen att andra upplevt samma sak som jag efter Nematolbehandling. Problemet är att det är svårt att få tag på Flubenol, pastan de har på apoteket går inte att använda, det måste vara pulvret.
                          Jag tror inte alls på att nematolen i sig är orsaken till dina dödsfall, men det som kan hända är att om masken ätit sig in i vävnaden på fisken och sedan dör av behandlingen och blir kvar där, kan fisken få infektioner och hur det slutar kan man lätt gissa... Fiskarna kan också haft sämre livsvillkor och varit i sämre kondition än i det andra karet.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #28
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Jag tror inte alls på att nematolen i sig är orsaken till dina dödsfall, men det som kan hända är att om masken ätit sig in i vävnaden på fisken och sedan dör av behandlingen och blir kvar där, kan fisken få infektioner och hur det slutar kan man lätt gissa... Fiskarna kan också haft sämre livsvillkor och varit i sämre kondition än i det andra karet.
                            Kanske jag skulle köra i en dos då, det konstiga är att när jag läser om parasiten förstår jag att folk upplever den som "skoningslös" och "snabbt smittande", och det stämmer ju inte i mitt fall.
                            Dessutom ser det inte riktigt ut som ett maskangrepp. Ser mer ut som en tagg som sitter där liksom...

                            Hur som helst är det tråkigt att utbrottet pågår!
                            Skulle vara kul om det gick att spåra upp källan!!

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #29
                              Kan du inte se om du kan lyckas fotografera. Jag vet att det inte alltid är lätt.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #30
                                Nu har jag sett det på fler av dem, nu åker jag och köper nematol och hoppas att i alla fall de flesta fiskarna överlever behandlingen...
                                Skit att jag inte agerade i tid, men man tror ju inte att fiskarna är sjuka när de uppför sig normalt och växer så det knakar!?!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...