Mask i ändtarm på scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #31
    Det är nog bra att den är svårfångad Att avliva fisken behövs inte, om den ser pigg och frisk ut i övrigt, som mina gjorde, och har en det, så har nog fler det, i vilket fall finns smittan i karet, och du måste nog ändå medicinera hela karet. Mina Thorichthys maculipinnis lekte som sagt när de hade masken. Och även mina scalareyngel, som var några cm då, fick skiten, men överlevde. Och jag är rätt 100 på att det är Camallanus du har, de ser inte ut som typiska maskar, som slingrar och har sig, utan just som en eller flera röda "taggar" som sticker ut. Och ibland ser man dem inte, om jag minns rätt så drar de in sig om fisken rör sig mycket. Jag såg dem inte heller på alla fiskar, men började efter ett tag se dem på fiskar som jag inte såg nå´t på i början.

    När de dör av medicinen, så verkar de försöka "överge skeppet" och rör sig ut, och de blir liksom helt stela, och vågiga, om jag minns rätt.
    Senast redigerad av Shepard; 14 September 2013, 11:07.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #32
      Jaha, då gör jag mitt veckovattenbyte idag och så i med nematol!
      Skall jag skita i att ha i aquatan den här gången? Kanske det påverkar effekten av läkemedlet??

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #33
        Re: Mask i ändtarm på scalarer?

        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Shit du också. Tror du är den 5-6:e jag sett med camallanus på bolivianer. Vore inte förvånad om hannes också fått det den vägen, hur ser dina ut hannes?
        Verkar som nån grossist sitter med infekterat kar eller nåt sånt. Vi borde börja sprida ut det här och på andra ställen att man alltid ska behandla bolivianer med nematol när man skaffar dem. Vilka fler på forumet har såna?
        Har också noterat det. Jag har själv haft det hos bolivianer och åtminstone två personer som hjälpte mig att hitta rätt hade också haft samma åkomma hos sina bolivianer.

        Jag behandlade med nematol och alla blev väldigt pigga på några dagar.
        Senast redigerad av DaRe; 14 September 2013, 12:00.
        Checking out...

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #34
          Nu har jag rengjort filtret, bytt 30% vatten och så har de fått lite av en överdos nematol, så då återstår ju bara att dricka öl och övervaka eländet...

          Hur går det för dina scalarer Hannes?

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #35
            Hur lång tid tar det innan man ser det? Om de är smittade när man köper dem alltså. Jag som redan är nojig och gav mina stackare en kur mot vita prick bara för att de började få vita prickar i fenorna som de tydligen ska ha.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #36
              Sv: Mask i ändtarm på scalarer?

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Nu har jag rengjort filtret, bytt 30% vatten och så har de fått lite av en överdos nematol, så då återstår ju bara att dricka öl och övervaka eländet...

              Hur går det för dina scalarer Hannes?
              Tja ingen skillnad än. Medicin beställt o kommer väl i veckan.
              Som sagt de har haft detta i förra månader o är pigga. Så de lever på

              Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #37
                Fanns inte nematol att köpa i Jönköping?

                Ursprungligen postat av HWH
                Hur lång tid tar det innan man ser det? Om de är smittade när man köper dem alltså. Jag som redan är nojig och gav mina stackare en kur mot vita prick bara för att de började få vita prickar i fenorna som de tydligen ska ha.
                Det tog flera veckor innan jag märkte något!
                Senast redigerad av Mr Woods; 15 September 2013, 08:14.

                Kommentar

                • Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

                  #38
                  Mina bolivianer fick det, sen 4månader senare märktes det på Apiston :/

                  Vad jag har förstått så bedövar nematolen bara "masken" så den trillar ut, risken är då stor att den blir uppkäkad av någon annan fisk åsså fortsätter det.

                  Lycka till.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Fanns inte nematol att köpa i Jönköping?

                    fanns inte på DM iaf. o jag skulle ändå lägga en beställning på massa grejjer från PWSS så jag slängde på det där istället.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #40
                      Jag gjorde som åheim och körde dubbel dos beräknat på 200L, så det blir väl ca. 2,2 doser de fått.
                      Bolivianerna verkar ju lite slöa, men övriga invånare uppträder normalt, förutom en vanlig fjärilciklid som har bleknat och simmar runt med öppen mun.

                      Nu har jag bara tre 25-litersdunkar, (använder inte mitt brunnsvatten), så jag byter 75L innan jag åker till jobbet imorgon eftermiddag, sedan byter jag 75L till när jag kommer hem vid midnatt, och ytterligare 75L dagen därpå. Sedan borde det väl räcka tycker jag!

                      Jag ser inga maskar i röven på dem längre i alla fall så man får ju hoppas på det bästa!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #41
                        Du ser att de är på väg att dö när de kryper ut, och hela masken hänger utanför, och är vågig.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #42
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Du ser att de är på väg att dö när de kryper ut, och hela masken hänger utanför, och är vågig.
                          Det har jag tyvärr inte fått se, men jag har ju heller inte bevakat dem hela dygnet...
                          Lite svårt att se hur om helst kanske, för jag matar med diskusgranulat så de skiter ju rött redan från början!
                          Imorrn börjar jag byta vatten ändå, för när jag nu ändå kör dubbel dos nematol, vågar jag inte låta det pågå längre än vad som anges i instruktionerna...

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #43
                            Så, då har jag bytt 2x75L vatten. Sedan byter jag 50L till när jag kommer hem i natt så får det vara bra med det!

                            Jag har inte tappat en enda fisk, förutom en vanlig fjärilciklidhane som jag fick leta fram under en rot, men det dödsfallet tror jag inte har ett dugg med medicineringen att göra! De andra tre fjärilarna verkar pigga och bolivianerna har så smått börjat simma omkring och "gäspa" lite som de brukar!

                            Frågan är om man skulle låta bli att köra en behandling till. Det gör man ju för att ta eventuella larver som kläcks i efterhand och Camallanus skall ju tydligen föda färdiga larver...
                            Har ingen större lust att göra om den här proceduren kan jag säga! Mest för att jag inte gillar att göra extrema vattenbyten...

                            Hittade förresten ett par malaysiska sandsnäckor när jag letade efter den döda fjärilen. Jag lade dem på sandbottnen för att se om de fortfarande levde och de grävde omedelbart ner sig i sanden, så lyckligtvis verkar även dessa ha klarat sig trots att bruksanvisningen för nematolen varnade för att ryggradslösa djur skulle dö under behandlingen!

                            Uppdatering kl.23:35:
                            Tände upp karet lite snabbt nu när jag kom hem och kan konstatera att allt ser bra ut!
                            Dessutom har det krupit fram ungefär tusen malaysier i olika storlekar så snäckor överlever bevisligen en dryg dubbel dos nematol!
                            Jag gör det sista vattenbytet imorgon istället!
                            Senast redigerad av Mr Woods; 16 September 2013, 22:34.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #44
                              dåså. efter 3 dubbel dos så verkar det vara borta.

                              såg ju att ALLA fiskar i karet hade mask. :S inte sett tidigare.

                              men nu verkar allt vara borta.

                              gjorde ett 80% VB igår o idag är alla fiskar mycket piggare. skööönt

                              däremot dog mina amanoräkor. stora räkor jag haft i flera år. tokdog. menmen. får la köpa nya
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #45
                                Ursprungligen postat av hannesc
                                dåså. efter 3 dubbel dos så verkar det vara borta.

                                såg ju att ALLA fiskar i karet hade mask. :S inte sett tidigare.

                                men nu verkar allt vara borta.

                                gjorde ett 80% VB igår o idag är alla fiskar mycket piggare. skööönt

                                däremot dog mina amanoräkor. stora räkor jag haft i flera år. tokdog. menmen. får la köpa nya
                                Tänker du upprepa behandlingen som det står att man skall göra?
                                Själv lutar jag lite åt att ge fan i det och hålla koll istället...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...