Gurami med trasiga fenor, hjälp mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Gurami med trasiga fenor, hjälp mig

    Jag har en blå guramihona som är ganska tilltufsad och jag undrar vad det är.


    1/ Hur stort är akvariet? 300 liter
    2/ Vilken filtrering använder du? Aquael med filter, UV och "makaroner"
    3/ När startade du akvariet? 8 månader sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 4 blå guramis (1 hane), tre guldguramis (bara honor), 1 st kinesisk algätare, 3 siamesiska algätare, 4 glödbandstetror.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Hornsärv, sagittaria, vattenpest, javaormbunke, vallisneria spiralis, frogbit, salvinia natans och phyllanthus fluitans.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej.
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet INgen mätbar nitrit och pH 7.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 1 Gång/vecka byts 25-30 %
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? Igår, 25 %
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nygamla rötter igår. Fisken har sett ut så här länge.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Ingen ny fisk innan hon blev så här.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej.
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingor, 1-2 ggr/dag med fastedagar ibland.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? I början av sommaren. Det såg ut som att fenorna var bitna.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Nej
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Nej
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Se bild. Fula fenor och avbitna (?) känselspröt.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Bara en fisk.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja, omedelbart.

    Jag undrar också om någon vet om en fisk som ser ut så här kan läka? OM fenorna är avbitna, kan dom växa ut? Och känselspröten likaså?

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Den ser ut att vara i lite taskig kondition rent allmänt, ser ut som nå´n varit på den, kan vara guramihanen eller den kinesiska algätaren. Ser också ut att vara för liten för man med säkerhet ska kunna se könet. Men ja, fenorna växer ut, om den överlever.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ilzetas
      • January 2011
      • 278

      #3
      Tack för svaret. Ja, jag håller med den ser rätt taskig ut. Jag har haft nån tidigare som såg liknande ut och dom har inte klarat sig. En annan har också lite fula fenor, men hon ser mycket fräschare ut hela hon.
      /Carina
      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Om du har ett annat akvarium (utan livliga och aggressiva fiskar) som du kan flytta den till, tills den har repat sig, så kan den nog klara sig.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          ja, den kommer behöva lungn och ro för att återhämta sig.
          om den får vita kanter på fenorna som är trasiga så kan det va fenröta.

          Kommentar

          Arbetssätt...