Sjukdom eller reflekterar grolux scalarernas blod genom fjällen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KaOl

    Sjukdom eller reflekterar grolux scalarernas blod genom fjällen?

    Hej,

    undrar om detta på bilden är någonslags sjukdom, eller kan grolux lysa så starkt att blodet i fisken lyser genom fjällen...?

    Alltså på våra nyköpta scalarer syns det blod genom fjällen ovanför munnen liksom.

    De är pigga och glada, ibland är det röda lite starkare och ibland svagare. Fiskarna är hela och fina, fint silvriga och ingenting syns utanpå fisken, alltså!

    Vattenvärdena är bra. Akvariet är nystartat, det är bara de och sniglar i akvariet (360l) just nu, karantän, vill säga. Fiskarna har varit hemma hos oss en vecka.

    (red. Kom på att kan det vara så att det fortfarande finns sand i vattnet, även om vattnet är redan klart och det irriterar munnen genom andningen?!)

    Stället jag köpte fiskarna på var jag och frågade, de hade ingen aning om vad det kunde vara - de funderade på just det där med lampan. Inga fiskar hade liknande fläckar där.

    (red. 2 Letade på nätet (www.finarama.com/diseases) och Hemmorhagic Septicemia på en scalar såg likadant ut? Hur tar man hand om en sån sjukdom, vad är det för nåt egentligen? Läste om att man behöver antibiotika?! Ska jag ta fiskarna till veterinären...?)


    Tackar för svaren på förhand!
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Gäst; 16 July 2011, 23:11.
  • KaOl

    #2
    Inga svar... tror dock att det är ingenting att vara orolig för, fiskarna mår bra, blodet syns ibland, men lika ofta syns det nada.

    Hörde det kan vara stress också, de flyttade till oss nyss ju.

    Lägger ner trådet.

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Ursprungligen postat av KaOl
      Ska jag ta fiskarna till veterinären...?)
      Har ingen aning om vad det är, du får se om det försvinner. Reagerade bara på det där med veterinär. Man brukar inte ta fisk till veterinären, kanske om det är en dyrjävla koi på några hundra tusen... Men vanliga billigare fiskar brukar man bara ta bort på valfritt lämpligt sätt.
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • KaOl

        #4
        Vissa medicin, har jag förstått, kan man skaffa bara genom veterinärer, därför skrev jag det.

        Så är det iallafall på vissa andra länder, vet inte om det fungerar likadant i Sverige, dock, då jag inte har behövt dem.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          om dom är fina och ser friska ut så behöver du nog inte oroa dig. se om det försvinner eller blir värre. då vet du om du behöver göra något.

          det första jag tänkte på var att det var ett "blåmärke", kanske så har den bråkat lite med någon annan? eller simmat in i en glasruta?

          Kommentar

          Arbetssätt...