Döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olof79
    • July 2011
    • 36

    Döda fiskar

    Polaren la ner en malaco godisfisk i 250-literskaret igår kväll och idag var 4 av 20 ciklider döda. Kan dom ha dött av detta? För dom åt av den
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    ja det kan dom nog!

    Kommentar

    • Akvaristen-GBG
      • July 2011
      • 9

      #3
      jag tror också att det kan varit godis fisken som tog död på dom för fiskar är så otrolig känsliga om dom kommer i kontakt med metall så dör dom.

      Kommentar

      • Olof79
        • July 2011
        • 36

        #4
        ok, metall?
        vattnet var väldigt grumligt också av någon anledning o det fattar jag inte. eller om det blev så pga de döda fiskarna? har bytt 80 % av vattnet nu iaf

        Kommentar

        • Olof79
          • July 2011
          • 36

          #5
          firrarna verkar rätt pigga fast dom simmar lite lustigt, liksom hoppar/guppar framåt, inte mycket men precis så att man märker det

          Kommentar

          • Olof79
            • July 2011
            • 36

            #6
            på tal om metall... hittade en metallbit på botten nu, på ca 6 cm. men det kan väl inte ha varit nåt med den för då borde ju alla fiskar ha dött

            Edit: äh, såg nu att det var en sån där tyngd man ibland får med växter man köper.
            Senast redigerad av Olof79; 11 July 2011, 00:34.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              [QUOTE=Akvaristen-GBG;1527936]jag tror också att det kan varit godis fisken som tog död på dom för fiskar är så otrolig känsliga om dom kommer i kontakt med metall så dör dom.[/QUOTE

              Nej, så känsliga är inte fiskar att de dör av kontakt med metall. Vissa metaller är tvärtom livsnödvändiga för dem, precis som för andra djur. En del metaller är förstås giftiga som koppar.
              Men jag tror inte fiskarna har dött av ev metaller i godisfisken utan snarare av att gelatinet i godiset svällt i tarmarna på dem.
              De hoppande rörelserna skulle ju kunna tyda på hicka pga det.

              Har vattnet blivit grumlig så har också syrenivåerna sjunkit beroende på den nedbrytrning av godiset som skett.
              Extremt korkad och taskig kompis!!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Olof79
                • July 2011
                • 36

                #8
                Fiskarna beter sig nu helt normalt sedan ett par dagar och alla har överlevt, trots att det var ett par som var dåliga och låg på sidan på botten i söndags. Riktigt tåliga fiskar jag måste ha, jävla synd att dom andra gick åt. Det var förresten bl.a. den största och näst största som dog, dom tar ju oftast för sig mest av "maten" så det var väl inte så konstigt...
                Hoppas ingen annan kommer på idén att lägga ner godisfiskar nu...

                Kommentar

                Arbetssätt...