Desinfektera sjukakvarium, hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    Desinfektera sjukakvarium, hur?

    Har ett gammalt sjukakvarium som jag vill kunna använda som hem för ancistrus yngel. Det jag undrar är helt enkelt hur man bäst kan desinfektera det?

    Utspätt klorin brukar ju funka till det mesta men kan det inte skada silikonet i ett akvarium?
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    jag har använt utspätt klorin till att desinfesera prylar, men aldrig ett helt kar.
    har det stått tort länge så tror jag knappast att några bakterier skulle överleva, men om någon annan vet bättre så får dom svara.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Hu länge sedan är det du hade något sjukt i det? Har det stått tomt?
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Ursprungligen postat av Mumin
        Hu länge sedan är det du hade något sjukt i det? Har det stått tomt?
        Det används just nu, 3 mollysar som drabbades av vita prick, två av dom har dock dött. Har inte sett några prickar på fisken på ca 3 veckor.

        Är det bara vita prick så är det ju egentligen ingen fara, bara tömma karet och låta det stå tomt i 4-5 dygn. Men den sista mollyn har en vit hinna över ögonen samt uppsvällda ögon. Troligtvis en bakteriell infektion som orsakats av att det tog två dygn innan jag hittade dom döda fiskarna inträngda i filtret.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Vita prick försvinner av sig självt efter tre dygn. Då har parasiterna dött av brist på värdfiskar. så ta ur mollyerna och låt det gå tomt i tre dagar så är problemet löst.
          Vatenlevande bakterier som bryter ned döda fiskar lär inte överleva ett tomt akvarium särskilt länge, så känns det bättre så töm det för all del.

          Naturen är inte särskilt steril och friska fiskar har immunförsvar som är utvecklat för att ta hand om farorna i livet. Tänk dock på att ancistrusyngel är mycket känsliga för förflyttning, så flyttar du småyngel så är risken stor att de dör av de förändrade förhållandena och inte av kvarvarande smittoämnen.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Cyruz10
            • February 2010
            • 235

            #6
            Vita prick är ju inga konstigheter, bara låta karet stå tomt i minst tre dygn som du skriver mumin. Var lite orolig för att det kunde vara något annat också men nu har jag kört på med dagliga vattenbyten så har den vita hinnan försvunnit från fiskens ögon, samt att ögonen har minskat i storlek. Det bästa är nog att bara låta karet stå tomt i några dygn.

            Helt rätt med att jag inte borde flytta ancistrus småttingarna. Den första kullen är visserligen snart tre veckor gammal men dom är nog fortfarande lite känsliga. Att jag ville flytta dom berodde på att jag även har malawi yngel i samma kar men det smarta vore nog att flytta malawisarna. Dels är dom mer tåliga och dels är dom lättare att fånga in

            Men om man i framtiden skulle behöva desinfektera ett sjukkar, som har drabbats av något "värre" än vita prick, vad är det bästa sättet att gå till väga? Finns det något desinfektionsmedel att köpa i butik? Kan man köra utspätt klorin utan risk att skada silikonet?

            Kommentar

            Arbetssätt...